شهر هوشمند: کدام شهرها برای آینده آماده هستند؟

هوشمندسازی با سرعت زیادی بر جنبه‌های مختلف زندگی بشر تاثیر می‌گذارد. امروزه، رد پای این پدیده به وضوح در صنعت، تجارت، اجتماع و دیگر حوزه‌ها قابل مشاهده است.

به گزارش شهرداران هوشمند شدن پدیده ها و شهر هوشمنددر عصر جدید موضوعی غیر قابل کتمان به شمار می‌آید؛ ماشین‌های هوشمند، شهرهای هوشمند، گردشگری هوشمند و… از این موارد است.

طی دهه گذشته، ظهور فن‌آوری‌های جدید به پیدایش شهر های هوشمند با هدف فراهم‌آوردن راهکارهای فن آوری محور منجر شده است که تاثیر شگرفی در پیش‌برد اهداف شهرهای آینده دارد. هدف شهرهای هوشمند بهبود نتایجی است که وابسته به حضورو مشارکت شهروندان، سیستم‌ها و فرایندهای کسب و کارها، دولت و بخش‌های عمومی و خصوصی است و در آخر، هدف نهایی این فن‌آوریها بهتر کردن کیفیت زندگی همه ساکنین است.یکی از شرکت‌های نرم‌افزار استکهلم به نام  ProptechOS اخیراً شاخصی برای شهر هوشمند منتشر کرده است که نه تنها به هوشمندبودن یک شهر در حال حاضر، بلکه به چگونگی تجهیز شهرها برای آینده هوشمند نیز می‌پردازد. این شاخص نشان می‌دهد که در اروپا، لندن و پاریس پیشتاز هستند. این شرکت همچنین به شهرها و آمادگی آنها برای هوشمندترشدن در آینده می‌پردازد. در این مجال به نتایج حاصله می‌پردازیم:فن‌آوری جدید به محیطی نیاز دارد که از آن پشتیبانی کند

ProptechOS یک شرکت نرم‌افزاری است که سیستم عامل‌های املاک و مستغلات را ارائه می‌دهد. در بهار سال ۲۰۲۳، این شرکت شاخص شهر هوشمند را بر اساس داده‌های منتج از راهکارهای نرم‌افزاری مبتنی بر ابر و سایر اپلیکیشن‌های فن‌آوری در حوزه املاک(پروپ تک) منتشر کرد که هدف آن نشان‌دهنده این نکته است که آیا شهرها با پیشرفت‌های سریع فن‌آوری همگام هستند یا نه. برای این منظور، ProptechOS بسیاری از معیارهای مختلف را در شهرهای اروپا و ایالات متحده جمع آوری کرده است.نمای کلی از شهرهای هوشمند ایالات متحده و اروپادر راستای تهیه گزارش در مورد پتانسیل شهرهای هوشمند،  ProptechOS بر روی ۱۰۰ شهر از اروپا و ایالات متحده که شامل پایتخت‌ها و پرجمعیت‌ترین شهرهای آنها بود کار کرد. در ابتدا، این شرکت نرم‌افزاری در نظر داشت که از ۱۸ شاخص بر اساس توصیه‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای شهرهای هوشمند استفاده کند. با این حال، این شرکت در نهایت از تعداد کمتری از شاخص‌ها استفاده کرد. در ذیل به شاخصهای شهرهای هوشمند آینده اشاره می‌شود و این شاخص‌ها نشان می‌دهند که کدام شهر برای آینده‌ای هوشمند آماده است:

۱.زیرساخت‌های فن‌آوری:

دسترسی به نقاط وای فای رایگان
سرعت پهنای باند
در دسترس‌بودن فرودگاه‌ها
تعداد شرکت‌های اینترنت اشیا
تعداد دکل‌های شبکه ۵G

۲. زیرساخت سبز:

تعداد ایستگاه‌های شارژ عمومی برای وسایل نقلیه الکتریکی (به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر جمعیت)

تعداد ساختمان‌های دارای گواهی سبز

۳. بازار کار مبتنی بر فن‌آوری:

تعداد مشاغل فنی
تعداد مشاغل فنی به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر جمعیت

این شرکت خاطرنشان می‌کند که فن‌آوری جدید فقط می‌تواند به میزان زیرساخت‌ها و محیط در شهرها مفید باشد، به این معنی که برای استفاده از این فن‌آوری باید زیرساخت‌های لازم وجود داشته باشند. بر این اساس، فن‌آوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سایر نوآوری‌ها تنها در شهرهایی کار می‌کنند که زیرساخت دیجیتال مناسبی دارند. بنابراین، زیرساخت‌ها «آمادگی» یک شهر برای تبدیل‌شدن به یک شهر هوشمند را تعیین می‌کنند.

آستین، مرکز ایالت تگزاس یکی از هوشمندترین شهرهای جهان است

ProptechOS  با سنجش شاخص‌های مختلف، چندین شهر را مشخص کرده است که به خوبی برای آینده‌ای هوشمند و دیجیتالی آماده هستند. شهرهای آستین، لس آنجلس، سیاتل، سانفرانسیسکو، آتلانتا، واشنگتن دی سی، دالاس و شهر نیویورک بالاترین رتبه دربین آمریکا هستند. امتیازات بالا در زیرساخت‌های فن‌آوری و زیرساخت سبز مهم‌ترین نقش را در تعیین آستین به عنوان بهترین شهر آمریکایی از نظر پتانسیل هوشمندی ایفا کرد. علاوه بر این، آستین توانست هشتمین جایگاه شهرهای آمریکا را از نظر برخورداری از ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی و هشتمین جایگاه را برای برخورداری از تعداد شرکت‌های اینترنت اشیا به خود اختصاص دهد. به طور کلی، رتبه شهرهای ایالات متحده از نظر دسترسی به بازار کار فناوری بالاتر از شهرهای اروپایی است. واشنگتن دی سی، مینیاپولیس و اوکلند در رتبه بندی پیشگام در دسترس بودن مشاغل فن‌آوری هستند.

پاریس و لندن شهرهای پیشگام در اروپا:در اروپا، شهرهای هوشمند نسبت به شهرهای ایالات متحده امتیازات کمتری را در زمینه پتانسیل شهر هوشمند کسب کرده‌اند. این به عواملی از قبیل مشاغل فنی کمتر و زیرساخت سبز کمتر مربوط می‌شود. با این حال، زیرساخت‌های فن‌آوری و اتصال بیشتری برای شهر آینده در شهرهای اروپایی وجود دارد.در عین حال، دو شهر لندن و آمستردام حتی از برخی از آماده‌ترین شهرهای ایالات متحده بالاتر هستند:. ProptechOS به این نتیجه رسیده است که لندن برترین شهر اروپایی از حیث پتانسیل‌های شهر هوشمند است. لندن توانست در این لیست بالاترین امتیاز را از نظر زیرساخت‌های فن‌آوری و زیرساخت‌های سبز کسب کند. علاوه بر این، نصب ۹ دکل شبکه ۵G در پایتخت بریتانیا از دیگر عواملی بود که به برتری تکنولوژیکی این شهر نسبت به سایر شهرهای اروپایی منجر شد؛ سرعت پهنای باند در لندن برابر با ۸۲.۷ مگابیت بر ثانیه است که این مقدار بهتر از دو برابر سایر شهرهای مورد تجزیه و تحلیل اروپا بود. زیرساخت سبز این شهر، به عنوان مثال، بسیاری از ایستگاه‌های شارژ عمومی وسایل نقلیه برقی و ساختمان‌های دارای گواهی سبز آن، بخشی دیگر از دلایل این رتبه بالا است. لندن در بخش “جوانان با همکاری همدیگر فضاهای عمومی را ایجاد می‌کنند” با پروژه Seen & Heard رتبه اول را کسب کرد. این پروژه تحقیقاتی و مشارکتی برای مشارکت دادن جوانان (۱۶-۲۴ ساله) در مدیریت فضای عمومی محلی خود طراحی شده است.آمستردام، برلین، پاریس، لیسبون، اسلو، بوداپست، دوبلین، مادرید و هلسینکی دیگر شهرهای اروپایی هستند که ۱۰ شهر برتر در رتبه‌بندی ProptechOS در پتانسیل شهر هوشمند را تشکیل می‌دهند. همه این شهرها در شاخص زیرساخت‌های فن‌آوری با اعداد مشابه در زیرساخت سبز بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند.پاریس به نوبه خود نشان می‌دهد که پتانسیل‌های زیادی در این قاره وجود دارد. با وجود اینکه پایتخت فرانسه امتیاز بالایی کسب نمی‌کند، اما در اکثر دسته‌بندی‌های ProptechOS به طور مداوم بالاتر از حد میانگین امتیاز کسب می‌کند. این شهر تعداد زیادی از نقاط دسترسی شبکه ای فای عمومی رایگان و بسیاری از شرکت‌های اینترنت اشیا که دفتر مرکزی خود را در پاریس دارند، ارائه می‌دهد. از اینرو، ProptechOS اذعان می‌کند که پاریس و لندن شهرهای مهم اروپایی هستند که باید به آنها توجه کرد، بطوریکه آنها آماده‌اند تا هوشمندی خود را به سطح بعدی ببرند.