تعریف اصول اخلاقیِ استفاده از داده‌ها و هوش مصنوعی در شهر هلسینکی فنلاند

هلسینکی برای ترویج توسعه دیجیتال پایدار، اصول اخلاقی را برای استفاده از داده‌ها و هوش مصنوعی تعیین کرده است.

به گزارش شهرداران، شهر هلسینکی فنلاند برای ترویج توسعه دیجیتال پایدار، اصول اخلاقی را برای استفاده از داده‌ها و هوش مصنوعی تعیین کرده است.

این اصول و کدهای اخلاقی به این دلیل ترسیم شده‌اند که این شهر می‌خواهد از داده‌ها و هوش مصنوعی مسئولانه استفاده کند و به عنوان پیشگام برای دیگران عمل کند. به گفته مقامات شهری هلسینکی، پتانسیل فوق‌العاده‌ای در استفاده از داده‌ها و هوش مصنوعی وجود دارد، اما اجرای آن باید از نظر اخلاقی منصفانه و پایدار باشد.

هلسینکی پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور فنلاند، هشت اصل اخلاقی را برای استفاده از داده‌ها و هوش مصنوعی در شهر به منظور ترویج توسعه پایدار دیجیتال ایجاد کرده است. این شهر همچنین، یک مرکز ثبت بازخورد  هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده است تا شهروندان را قادر به ارائه بازخورد و مشارکت در ساخت هوش مصنوعی انسان‌محور در هلسینکی کند.

به گفته مدیران شهرداری هلسینکی این اصول به این دلیل تدوین شده است که از داده‌ها و هوش مصنوعی مسئولانه استفاده کند و به عنوان پیشگام برای دیگران عمل کند. این شهر پیشرفته اروپایی داده‌ها را در خدماتی که به ساکنان خود ارائه می‌دهد و همچنین در عملیات خود به عنوان یک کارفرما و یک سازمان مدیریت دولتی تولید و استفاده می‌کند.

اصول اخلاقی مورد استفاده در این شهر عبارتند از:

انسان‌محوری، شفافیت، توضیح‌پذیری، انصاف و عدم تبعیض، مسئولیت‌پذیری و اعتماد، حفظ حریم خصوصی، ایمنی و نهایتا نظارت انسانی بر عملیات هوش مصنوعی

در این شهر، کاربردهای مختلف هوش مصنوعی نیز به طور مداوم در حال استفاده و توسعه هستند. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌هایی برای ارائه خدماتی ایجاد کند که پیش‌بینی‌کننده، شخصی‌سازی شده و کارآمدتر باشند. همچنین از طریق مرکز ثبت هوش مصنوعی، شهروندان می‌توانند به طور سریع با سیستم‌های هوش مصنوعی شهر آشنا شده یا اطلاعات دقیق‌تری را بر اساس علایق خود بررسی کنند. آنها همچنین می توانند بازخورد دهند و در ساخت هوش مصنوعی انسان‌محور در هلسینکی مشارکت کنند.

هدف هلسینگی در استفاده از اصول اخلاقی به حداقل رساندن خطرات اخلاقی مربوط به استفاده از داده ها و هوش مصنوعی عنوان شده است.

در عمل، استفاده از اصول اخلاقی به معنای اعمال آنها در خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی شهر است. سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بر این واقعیت بنا شده‌اند که می‌توان از یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی موارد خاص استفاده کرد.

بخشی از حرکت هلسینکی به سمت استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی، مرکز ثبت هوش مصنوعی است که سیستم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در هلسینکی را معرفی می‌کند و بخش خاص خود را در وب‌سایت دولتی دارد. این مرکز طراحی شده است تا به عنوان پنجره‌ای به سیستم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده شهر هلسینکی عمل کند.

سیستم هوش مصنوعی مورد استفاده هلسینکی شامل بخش های زیر است:کانال خدمات مشتریان ۲۴ ساعته اطلاعات شهر هلسینکی با هدف بهبود دسترسی به خدمات و افزایش رضایتمندی مشتریان، یک ربات چت برای بخش خدمات اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات نجات، یک ربات چت شبانه‌روزی جستجوی آپارتمان اجاره‌ای، یک کانال تماس الکترونیکی که توسط سرویس مدیریت مالی شهر هلسینکی معرفی شده است، و یک ربات چت جستجوی محل پارک خودرو.

به نظر می‌رسد گسترش استفاد از سرویس‌های هوشمند و هوش مصنوعی در صورتی که با رعایت بعضی اصول اخلاقی استفاده همراه نشود جوامع امروزی را با چالش‌های بزرگی روبرو کند و همین مساله اهمیت بسترسازی فرهنگی و قانون‌گذاری در این حوزه را نشان می‌دهد.