پاکسازی پاتوق های بزرگ معتادین متجاهر

دکتر توکلی زاده: طرح ۱۵ روزه ساماندهی در امتداد دوسال تلاش شبانه روزی اجرا شد

پاتوق های بزرگ معتادین متجاهر طی دوسال گذشته کاملا پاکسازی شدند
به گزارش شهرداران معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش آسیب های اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: متکدیان حرفه ای پس از شناسایی به دستگاه قضا معرفی می شوند.
به گزارش روابط عمومی سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران به نقل از فارس، محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در تشریح برنامه های اجرا شده در راستای ساماندهی آسیب های اجتماعی در پایتخت گفت: در مجموع حدود ۷ هزار و ۳۰۰ آسیب دیده اجتماعی پایتخت در امتداد ۲ سال تلاش شبانه روزی طی یک طرح تکمیلی شناسایی و ساماندهی شدند.
توکلی زاده با اشاره به اتمام اجرای یکی از گام های تکمیلی ساماندهی اجتماعی که به دستور شهردار تهران به مدت دو هفته در کلانشهر تهران برگزار شده است، اظهار کرد: این طرح به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی اجرا شده و شامل معتادان متجاهر، کودکان کار، زباله‌گردها و متکدیان سطح تهران بوده است.
وی درباره جزئیات روند اجرای این طرح عنوان کرد: متکدیان، معتادان متجاهر و کودکان کار و زباله‌گرد پس از جمع‌آوری توسط گشت‌های حامی شهر سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی، به منظور غربالگری و ساماندهی به مرکز فوریت‌های اجتماعی شهر تهران که تحت نظارت قرارگاه اجتماعی فعالیت دارد، منتقل و براساس نوع آسیب های شناسایی شده، تفکیک می‌شوند.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران تصریح کرد: کودکان کار ساماندهی شده نیز به دو گروه دارای خانواده ایرانی و اتباع دسته بندی می‌شوند. آن‌هایی که دارای خانواده هستند تحویل پدر یا مادر شده و از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود که در صورت فعالیت مجدد این کودکان در خیابان‌ها، به طور قانونی با والدین برخورد خواهد شد.
توکلی زاده درباره اتباع جمع‌آوری شده نیز بیان کرد: قرارگاه اجتماعی تمامی تسهیلات را به منظور رد مرز این گروه فراهم کرده و این افراد نیز به اداره مربوطه جهت انجام اقدامات لازم برای رد مرز معرفی می شوندد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ساماندهی متکدیان و معتادین متجاهر نیز گفت: متکدیان حرفه‌ای پس از غربالگری به دستگاه قضایی معرفی شده و مابقی نیز به سایر نهادها و سازمان های مربوطه معرفی می شوند. معتادین متجاهر نیز به منظور درمان اعتیاد و طی مراحل بهبودی با توجه به شرایطی که دارند به یاورشهرهای تخصصی تحت نظارت سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی منتقل شده و افراد بی‌خانمان نیز به گرمخانه‌ها و مددسراها ارجاع داده می‌شوند.
توکلی زاده با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ در روند ساماندهی معتادین متجاهر نبود ظرفیت مناسب برای نگهداری این افراد بوده است، اظهار کرد: در دو سال اخیر این مشکل بزرگ برطرف شد، به گونه ای که بیش از ۱۰ هزار ظرفیت جدید ایجاد شد که از این ۱۰ هزار ظرفیت، ۷هزار و ۵۰۰ ظرفیت توسط شهرداری تهران در دو سال گذشته ایجاد شد. اگر این ظرفیت ایجاد نمی شد، امروز شاهد کاهش تعداد معتادان در کلانشهر تهران نبودد
توکلی زاده با تأکید بر اینکه شهرداری تهران در دو سال گذشته تمام منع پذیرشی های پایتخت را که هیچ نهاد و ارگانی مسئولیت شان را قبول نمی کرد، ساماندهی کرده است، خاطرنشان کرد: آسیب دیدگان دارای زخم باز، عفونی، بانوان، کبر سن، صغر سن، ایدز، هپاتیت و… از سوی هیچ نهادی پذیرش نمی شدند که شهرداری تهران مسئولیت نگهداری از آنها را برعهده گرفت، به گونه‌ای که امروز مراکز “یاورشهر” ما، تمام منع پذیرشی ها را پذیرفته است.