عضو شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح کرد:

عده‌ای رئیس جمهور را دور زدند و معنای زاینده رود را به تأمین آب تغییر دادند

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به نظرم عده‌ای رئیس جمهور را دور زدند و معنای زاینده رود را به تأمین آب تغییر دادند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان ، مجید نادرالاصلی از جمله باسابقه‌ترین مدیرانی است که در دوره ششم شورا به عنوان نماینده مردم حضور دارد. وی ریاست کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورا را برعهده دارد، کمیسیونی که با توجه به اهمیت موضوع آب و مناطق کم برخوردار، در دوره ششم شورا شکل گرفته است. وی با حضور در اتاق خبر شورا درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو کرد. بخش سوم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

بود و نبود اصفهان به زاینده رود بستگی دارد

زنده رود ماندن زاینده‌رود امری حیاتی برای اصفهان است. بود و نبود اصفهان به زاینده رود بستگی دارد. مرگ تدریجی تاریخ و تمدن صدها و هزارها ساله اصفهان ،انسان‌ها ، سلامت و اشتغال آن‌ها مربوط به زاینده رود است.

دوره ششم شورای شهر، فعالیت خود در حوزه آب را معطوف به این کرده که زاینده رود، از سراب تا پایاب زاینده رود بماند. زاینده رود یعنی دائم در حال زایندگی. مدل جغرافیای منطقه به این شکل است که این رودخانه از چشمه‌های طول مسیر خود می‌جوشد و به پایاب می‌رسد. یعنی تالاب گاوخونی که در گذشته‌ای نه چندان دور جایگاه زندگی و حیات وحش و پناهگاه بسیاری از مرغان هوایی مهاجر بوده است.

طرح و برنامه‌ای برای اینکه زاینده رود زنده بماند در وزارت نیرو وجود ندارد

می‌گوییم هیچ طرح و برنامه‌ای برای اینکه زاینده رود زنده بماند در وزارت نیرو وجود ندارد. هر چه هست روی کاغذ هاست. مشکلات زیست محیطی اثر خود را می‌گذارد اما کار جدیدی برای حل مشکل انجام نداده‌ایم.

مردم اصفهان نجیب هستند. می‌توانیم جریان سازی کنیم مانند دریاچه ارومیه. زاینده رود رگ حیاتی حدود ۱۰ میلیون نفر است شامل استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، حتی استان مرکزی، اما رگ حیاتی فعلا بسته است و برای حل آن اراده‌ای جدی نیست.

عده‌ای رئیس جمهور را دور زدند و معنای زاینده رود را به تأمین آب تغییر دادند

به نظرم عده‌ای رئیس جمهور را دور زدند و معنای زاینده رود را به تأمین آب تغییر دادند. ما آب را از بهترین آب‌های سرزمینی که خالص و با کیفیت است در مسیری پشت سدها قرار می‌دهیم و سپس از کارون به خلیج فارس می‌ریزد. بعد می‌خواهیم از همان جا سیستمی ایجاد کنیم که آب را شیرین و پمپاژ و به جایی منتقل کنیم که می‌خواهیم از آن استفاده کنیم. این یعنی یک دور باطل. کسی هم در دولت پیدا می‌شود که می‌گوید مشکل آب اصفهان حل شد. اصلا فهمش را ندارد که چنین صحبتی را مطرح می‌کند.مشکل آب اصفهان و استان‌های همجوار فقط با پایداری زاینده رود از سراب تا پایاب برطرف می‌شود.

باید بدانیم بین زاینده‌رود و مسئله آب تفاوت است

زاینده رود یعنی حیات، تلاش، شادابی و ایجاد بسترهای مناسب برای معیشت و زندگی و حفظ اکوسیستم. مسئله زاینده رود حیاتی است و زنده بودن آن ده‌ها مسئله که در حکم حیات است را حل می‌کند. بنابراین باید بدانیم بین زاینده‌رود و مسئله آب تفاوت است. اگر انتقال آب از دریا به اصفهان به تنهایی دیده شود ما مخالف آن هستیم. تاکید کردیم که اگر آب دریا را به این معنا به اصفهان وارد می‌کنید که چشم از زاینده رود پوشیده شود ما آن آب را نمی‌خواهیم. چون می‌گویند این آب را برای حل مشکل صنعت می‌آورند. ما باید هر دو جهت را نگاه کنیم. مطالبه شورا به نمایندگی از سوی عموم مردم فهیم، شریف و ایثارگر استان اصفهان، فقط زنده شدن زاینده رود است.

آبی که از دریا منتقل می‌شود ظرفیت کشاورزی در حال حاضر ندارد چه برسد به شرب و حل مشکل محیط زیست

انتقال آب از دریا، درصدی از مشکل را کم می‌کند. معاون اول رئیس جمهور گفت مشکل آب اصفهان حل شد. این نشان می‌دهد آن فرد سوادش را هم ندارد. آبی که از دریا منتقل می‌شود ظرفیت کشاورزی در حال حاضر ندارد چه برسد به شرب و حل مشکل محیط زیست. اینکه گفته می شود مشکل آب حل شده است در حالی که این آب، آب شیرین شده‌ای است که در صنعت استفاده می‌شود و فعلا کارآیی های دیگری از جمله محیط زیست و شرب و کشاورزی ندارد.

انتقال آب دریای عمان هیچ مشکلی از زاینده‌رود حل نمی‌کند

انتقال آب دریای عمان، مشکلی از زاینده‌رود و زنده رود بودن آن حل نمی‌کند. متاسفانه بودجه این طرح نیز از منابع استانی تأمین می شود و این ناشی از عملکرد دولت است. کارخانه‌های ما درآمدی دارند که برای حل مشکلات دیگران خرج می‌شود. در حالی که آلودگی هوا و محیط زیست و … آن برای اصفهان است. نماینده باید برود مقابل میز رئیس جمهور و بگوید آبی به اصفهان منتقل می‌کنید با پول اصفهان که مشکلی از این استان حل نمی‌کند. اگر نماینده مجلس بودم در دولت و مقابل رئیس جمهور فریاد می‌زدم که زاینده رود را به جای دیگری دادید و آقایی آمد و گفت «چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن…» دخل زاینده رود، همواره با زایش روبرو بوده چرا که مبتنی بر تلاش و کوشش مردم بوده و هیچ وقت قرار نیست تمام شود.

۶۰ میلیون مترمکعب آب را به استان شرقی منتقل کردند

از سد زاینده رود، حدود ۲۶ متر مکعب آب رها می‌شود که ۱۲ متر مکعب آن به اصفهان می‌رسد همان کسی که می‌گوید «چو دخلت نیست…» می‌گوید بیایید و به صرفه جویی فکر کنید. ما هم می‌گوییم صرفه جویی می‌کنیم. ۲۰ درصد از همه کم کنید ما هم ۲۰ درصد از فضای سبزمان کم می‌کنیم. می‌گویند شما صرفه جویی کردید و درختان آنچنانی را آبیاری می‌کنید؟ بعد وزارت نیرو می‌گوید من کنتور روی چاه‌های آب نصب می‌کنم و به برق و سیستم برق مرکزی وصل می‌کنم و اگر کسی اضافه بر آن برداشت کرد پمپاژ را قطع می‌کنم، یعنی بهره بردار، اینقدر ناتوان است که نتواند از یک ژنراتور برای برق و پمپاژ استفاده نکند؟ کدام فکر در وزارت نیرو روی این قصه‌ها برنامه ریزی می‌کند؟ حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب را به استان شرقی منتقل می‌کنید و کسی نمی داند چه مقدارش برای شرب و چقدر آن در صنعت سرامیک و کشت استفاده می‌شود. بهترین آب را منتقل می‌کنند.

وزارت نیرو این مصارف را باید کنترل کند، آب دریا به یزد رسیده است. چرا از پرداخت آب از زاینده رود، حداقل به میزان مورد استفاده در صنعت آن استان کم نمی کنید؟

دخل ما را برای دیگران هزینه می‌کنید و به ما می‌گویید چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن؟!

ما مدعی هستیم بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب تا ۲ میلیارد متر مکعب، سالانه آب از اصفهان خارج و به سمت جنوب کشور می‌رود. ما می‌گوییم دخل ما را برای دیگران هزینه می‌کنید و به آن‌ها که می‌رسید گشاده دست عمل می‌کنید و به ما می‌گویید چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کنید؟! خود این آقا مدعی است یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مهاجر در اصفهان زندگی می کنند. استاد دانشگاهی نیز می‌گوید هر نفر سالانه حدود هزار متر مکعب آب نیاز دارد که این مقدار؛ شامل مصرف شرب ، زیست محیطی، صنعت و… که جمع آن بالغ بر یک میلیارد متر مکعب می‌باشد. نصف میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب این آب را به ما بدهید، ما چیزی نمی‌خواهیم. طرح انتقال آب دریا به اصفهان طرح ملی است و بودجه طرح‌های ملی باید از محل ردیف ملی تأمین اعتبار شود ولی دخل ما که فولاد مبارکه بخشی از آن است باید تأمین هزینه کند.

ما گفتیم آقای رئیس جمهور به فلان استان مهم کشور اجازه فروش تهاتری ۶ میلیارد دلار نفت داده‌اید، ۲ میلیارد هم به ما بدهید تا بتوانیم بخشی از هزینه های تأمین آب را انجام دهیم که امید داریم گوشی برای شنیدن آن وجود داشته باشد.

اینجا باید عرض شود فولاد مبارکه و سایر صنایع مادر که در استان اصفهان وجود دارند، قبل از اینکه منفعتی برای مردم استان داشته باشد برای سایرین در آمدهای آن هزینه می‌شود. چه کسی فرمان برداشت از منابع این شرکت‌ها را صادر می‌کند و چه مردم مظلوم که از تبعات شوم محیط زیستی، آلودگی، بهداشت و سلامت و روان و درمان و مشکلات ترافیکی آن رنج می‌برند.

افسوس خوردم که در سفر رئیس جمهور به دلایلی نبودم. از جمله اینکه خانواده رئیس جمهور قرار بود به منزل ما بیایند و بازدیدی داشته باشند برای همین ماندم. اگر در جلسه بودم، این کار را می‌کردم. می‌گفتم کسی که این صحبت را می‌کند چهل و اندی سال است او را می‌شناسم، جمع حاضر در محضر شما را هم می‌شناسم، ما تعصب قومی نداریم اما چه کسانی کشور را اداره کردند. وجود مقدس حضرت امام رضا (ع) معنویت اصلی کشور است، اما مردمی که خرمشهر را به اذن خدا آزاد کردند ، ۲۵ درصد شهدای آنها از اصفهان بودند و از تهران و مشهد و تبریز هر کدام ۶ درصد. دخل مردم اصفهان ،سابقه ایثارگری آنهاست، دخل مردم فکر پویا و کار فراوان آنهاست و مهمتر اینکه مردم اصفهان دخل خود را از مجموعه نظام جمهوری اسلامی و مدیریت کشور جدا نمی دانند.