در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تأکید شد:

لزوم اجرای ضوابط و بسته‌های تشویقی مدنظر دولت در بافت فرسوده شهری

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش شهرداران، در این نشست، با تصویب بستۀ تشویقی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، بر لزوم پیگیری و اجرای ضوابط و بسته‌های تشویقی مدنظر دولت در بافت فرسوده شهر، تأکید شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان، پیش از قرائت دستور جلسه، یاد و خاطره شهدای انقلاب، در روز ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ را گرامی داشت و گفت: در این روز رژیم پهلوی، در تهران در میدان «شهدا» (ژاله) دست به کشتار مردم زد و تظاهرات مردم در آن روز که به «جمعه سیاه» معروف شد، نقش بسزایی در سرنگونی رژیم پهلوی داشت.

در ادامه، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، به رد ‌شدن مصوبه شورای اسلامی شهر درخصوص یک ملک شخصی از سوی هیأت تطبیق اشاره و ایراد مدنظر را مبتنی بر اختلاف متراژ ملک و لزوم گرفتن قدرالسهم، اعلام کرد که با نظر اعضای شورای اسلامی شهر، مقرر شد به منظور بررسی بیشتر، این مصوبه به کمیسیون مربوط ارجاع داده شود.

سیدمحمد موسوی، در ادامۀ تشریح مصوبات کمیسیون‌ها، به موضوع بدهی شهرداری به دو شرکت خصوصی اشاره کرد و مقرر شد هزینه‌های مدنظر، ثبت و از محل ردیف دیون شهرداری، به طلبکاران پرداخت شود.

وی در ادامه، درخواست قرارگاه جهادی «پیشرفت بنی‌هاشم» درخصوص کمک شهرداری به تیم ورزشی این قرارگاه را به‌عنوان مصوبه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، مطرح کرد و افزود: درخواست کمک‌هزینه‏ای به‌ مبلغ  ۲۵ میلیون تومان ازسوی این قرارگاه به‌منظور شرکت در مسابقات ورزشی مطرح شده که با موافقت اعضا، این درخواست تأیید و در صحن علنی شورا به تصویب رسید.

موسوی، اهدای هدیه و لوح تقدیر به برگزارکنندگان و داوران «دومین جشنواره سفره‌های حسینی» را از جمله مصوبات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: ازسوی شهرداری کرمان، حدود ۵۱ میلیون تومان برای اهدای جوایز و هدایا، درخواست شده است.

محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان نیز به برگزاری این جشنواره در سال‌های  گذشته اشاره و بر لزوم بررسی نتایج و خروجی مؤثر برگزاری این جشنواره، تأکید کرد و گفت: هدف باید مبتنی بر معرفی غذاهای سنتی کرمانی‌ در نذر و نذورات باشد و به‌نوعی شناخته و معرفی شود.

شهردار کرمان، با بیان اینکه جشنواره سفره‎های حسینی در واقع مبتنی بر فرهنگ جشنواره غذاست که به موضوع محرم اتصال پیدا کرده است، ادامه داد: این جشنواره در سال‌های گذشته در قالب جشنواره غذا برگزار شده بود، اما به پیشنهاد معاونت فرهنگی و اجتماعی به ‌پیوست فرهنگی و مذهبی اتصال پیدا کرده است.

سعید شعرباف، برگزاری جشنواره سفره‎های حسینی را رویدادی فرهنگی و مذهبی دانست و افزود: داوری غذاهای نذری در این جشنواره، نه‌تنها رقابت، بلکه هیجان ایجاد می‎کند و پیوند‌خوردن آن با محرم اتفاق خوبی را رقم می‎زند.

در ادامه، با رأی و موافق اعضای شورای اسلامی شهر، برای اعطای هدیه و لوح تقدیر به برگزارکنندگان و داوران دومین جشنواره سفره‌های حسینی، موافقت شد.

موسوی، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، در ادامه، به موضوع بافت فرسوده و در نظرگرفتن بسته‌های تشویقی ازسوی دولت و مطرح‌شدن این موضوع در کمیسیون عمران و شهرسازی شورا اشاره کرد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز یادآور شد: بسته‌های تشویقی در مهرماه ۱۴۰۱ مصوب‌شده و مصوبات شورای ‌عالی معماری و شهرسازی در حکم قانون است.

منصور ایرانمنش، با بیان اینکه در بسیاری از شهرها، بافت فرسوده وجود دارد، یا ایجاد می‌شود، اظهار داشت: رویکرد اصلی قانون یادشده، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده است.

وی رونق ساخت‌وساز در بافت فرسوده را مبتنی بر ضوابط تشویقی دانست و گفت: بخشی از ضوابط به تراکم و پارکینگ مربوط می‎شود و طبق بخشنامه می‎توان در بافت فرسوده شهری، رونق ایجاد و از مزایای آن استفاده کرد.

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان اینکه درخصوص ضوابط بافت فرسوده، قانون وجود دارد ‌و این قانون به قوت خود باقی است، گفت: تنها باید طبق قانون عمل کرد و این موضوع به مصوبه نیاز ندارد.

ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، گفت: سیاست‌گذاری‌های  کلی در خصوص رونق بافت فرسوده ازسوی دولت انجام شده و شورا هم در این خصوص مصوبه‌ای را به شهرداری ارسال و تأکید کرده شهرداری طبق ضوابط، کار را عملیاتی و اجرایی کند.

امینی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز در این خصوص گفت: ضوابط مصوبه شورای ‌عالی معماری و شهرسازی کاملاً مشخص است و بار مالی ندارد، اما طبق آن باید محله‌ها و حوزه‌های مشمول بسته‌های تشویقی بافت فرسوده، مشخص شده باشد و مشخص‌کردن محله‎ها و محورهای بافت فرسوده، کار شورای اسلامی شهر و شهرداری است و نیاز به مصوبه دارد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‎گذاری شورا هم، درخصوص اینکه اجرای این مصوبه، مشمول گذشت زمان شده است، اعتراض کرد و افزود: با توجه به شرایط بافت فرسوده شهری کرمان از نظر اجتماعی، سیما و منظر شهری و قرارگرفتن آن در محدوۀ بافت تجاری و بافت تاریخی، این موضوع نیازمند توجه جدی است.

حسین چناریان، با اشاره به اینکه درخصوص بافت فرسودۀ شهری، با معضل اجتماعی روبه‌رو هستیم؛ چراکه عمدۀ ساکنان بومی منطقه بافت فرسوده، به  لحاظ شرایط نامناسب زیستی، محلۀ خود را رها کرده‌اند، یادآور شد: این بافت، کانونی برای مشکلات اجتماعی شده و در اختیار اتباع بیگانه است؛ بنابراین، طبق ابلاغ دولت، پهنه‌بندی محله‌های بافت فرسوده، نباید معطل شود.

وی افزود: بافت فرسوده و قدیمی شهری، از جهت توسعه گردشگری و ایجاد شرایط مناسب اجتماعی، باید هرچه زودتر احیا شود؛ بنابراین، باید کمک کرد که موضوع سریع‌تر، گسترده‌تر و با اقبال بیشتری پیش برود؛ چراکه تشویق دولت، تنها مبتنی بر اجرای ضوابط خاص است و کرمان به اجرای هرچه سریع‌تر این مصوبه نیاز دارد.

شهردار کرمان، درخصوص تصویب بسته‌های تشویقی بافت فرسوده، آن را موقعیت خوبی دانست و به بخش تکمیلی این مصوبه ازجمله ضوابط تکمیل درصد بافت فرسوده و ضوابط مالی اشاره کرد و آن را به ‌این دلیل که در عرضه و تقاضا، توازن ایجاد می‌کند، برای شهرداری کرمان به‌صرفه دانست.

شعرباف، با بیان اینکه تعیین محدوده‎های بافت فرسوده در شهر کرمان، مدت‌ها به‌روز نشده‌، ادامه داد: به‌روزکردن این پهنه‎ها در دستورکار مشاور طرح جامع شهر کرمان قرار گرفته تا براساس آن، پهنه‎های محله‎‏های بافت فرسوده و مشمول ضوابط، با تعریف مشخص‎تر و واضح‌تر از بافت فرسودۀ شهری، مشخص شود.

وی، موضوعاتی چون تخفیف در پارکینگ و تراکم را به ‌سود شهرداری‎ها ندانست و تصریح کرد: نیاز است دولت، منابع مالی را در قانون ببیند.

بعد از توضیحات شهردار، با پیشنهاد شهرداری درخصوص تصویب بسته تشویقی در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری موافقت شد.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان در ادامه، به تأیید و رد تعدادی از مصوبات شورای اسلامی شهر ازسوی هیأت تطبیق اشاره کرد و با بیان اینکه مصوبات شورا به شهرداری ابلاغ می‎شود، گفت: تعدادی از مصوبات به‌دلیل نقص مدارک و بررسی بیشتر، معمولاً در مهلت مقرر پاسخ داده نمی‎شود و ما برای دریافت پاسخ، باید منتظر بمانیم.

سیدمحمد موسوی، با بیان اینکه این‌دسته از موضوعات در روند کار اداری و مبتنی بر تعامل قرار دارد و تصمیم فردی نیست، از اعضای شورای شهر درخواست کرد با صعه‌صدر با موضوع برخورد کنند.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان نیز تصریح کرد: هیأت تطبیق باید به‌صورت واضح و روشن بیان کند که مصوبه شورا خلاف قانون است یا خیر؟ و در یک فرصت ۱۴ روزه، موظف به پاسخگویی است و با داشتن صلاحیت قانونی، لزومی به گرفتن استعلام از مراجع دیگر ندارد.

محمد امینی‌زاده تأکید کرد: در صورتی که هیأت تطبیق در فرصت ۱۴ روز نظر خود را اعلام نکند، مصوبه لازم‌الاجرا می‎شود؛ بنابراین، تصمیمات نباید نگه داشته شود و پیشنهاد است که اصل موضوع در صحن علنی شورا مطرح شود.

محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم با اشاره به دیدار با فرماندار کرمان، به موافقت فرماندار در خصوص تعامل و همکاری بیشتر اشاره کرد و گفت: اینکه مصوبات ما در قانون به‌صورت صریح و روشن مطرح شده یا نه، نمی‎توان به‌طور قطع نظر داد؛ شاید مصوبه‎ای نیاز به استعلام از مراجع بالادستی داشته باشد؛ بنابراین، باید صبر کرد و نباید با آسیب‎زدن به تعامل ایجاد‎شده، فضای تشنج‎آوری ایجاد کرد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با تأکید بر اینکه هدف شورای شهر برطرف‌کردن مشکلات و مسائل مردم است، اظهار داشت: درتلاشیم کارهای مردم را روان و طبق قانون انجام دهیم و تعامل‎کردن را قبل از اجرای قانون، مدنظر قرار دهیم.

علیرضا نادری افزود: بارها با فرماندار صحبت کردیم و خواستیم که قبل از رد کردن مصوبات، اطلاع دهند تا بهتر تصمیم‌گیری شود و معتقدیم این تعاملات، مبتنی بر رعایت‎کردن حقوق مردم است، نه چیز دیگر.

در ادامه، محمود بابایی، رییس کمیسون فرهنگی و اجتماعی و امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، بر همکاری همۀ اعضای شورا تأکید کردند و با استناد به آیین‎نامه داخلی شورا، درخواستند کردند همۀ اعضای شورا در تصمیم‎گیری سهیم باشند و در جریان جلسات هیأت‎رییسه قرار گیرند.

در ادامه، عشرت کردستانی، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، بر لزوم برگزاری کنفراس خبری و پاسخ به سوالات خبرنگاران تأکید کرد و افزود: پرسش‌های زیادی در افکار عمومی از عملکرد شورا وجود دارد؛ بنابراین، نیاز است با حفظ تعامل با رسانه‎ها، بازتاب صحیحی از اقدامات و برنامه‎ها در جامعه منعکس شود.