کارخانه تولید کود کمپوست در اهواز تا سال ۱۴۰۳ به مرحله بهره‌برداری میرسد

شهرداری اهواز

به گزارش شهرداران و مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با اشاره به تولید ۲۵۲ هزار تن زباله از ابتدای سال تاکنون گفت: با بهره‌برداری از کارخانه تولید کود کمپوست در سال آینده از دفن ۷۰ درصد زباله تولیدی در اهواز جلوگیری خواهد شد.

محمود ثابت‌قدم، اظهار کرد: در اهواز و شهرهای حومه همچون شیبان، کوت عبداله و ویس که روزانه زباله‌های خود را در سایت صفیره تحویل می‌دهند به طور میانگین روزانه ۷۰۰ تن زباله تولید می‌شود و در مجموع از ابتدای سال تاکنون، ۲۵۲ هزار تن زباله تن زباله در سایت صفیره دریافت شده است.

وی افزود: در اهواز میزان زیادی زباله تولید می‌شود و به همین دلیل در سازمان مدیریت پسماند به دنبال این هستیم تا با انجام آموزش‌های شهروندی تولید زباله کاهش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز ادامه داد: در حال حاضر در اهواز و سایت صفیره، تفکیک زباله در مقصد از طریق دو خط کارخانه تفکیک زباله ۲۵۰ تنی انجام می‌شود، این کارخانه که در ایام کرونا تعطیل شده بود با اقدامات انجام شده اورهال شد و از ابتدای سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده است.

ثابت‌قدم تصریح کرد: کارخانه تفکیک زباله سایت صفیره سه محصول خروجی از جمله زباله‌های تر که نزدیک ۷۰ درصد زباله‌های تولیدی را تشکیل می‌دهند، زباله‌های خشک و قابل بازیافت نیز نزدیک به ۲ درصد است که پس از تفکیک وارد فرایند بازیافت استفاده مجدد می‌شود و سومین محصول نیز زباله‌های خشکی است که قابلیت بازیافت ندارد و در سلول دفن می‌شود.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از دفن زباله‌های تر و استفاده مجدد از آن‌ها از سال گذشته طرحی با نام تولید کود کمپوست را آغاز کردیم که در قالب سه زیرپروژه با بودجه ۱۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: محوطه‌سازی آن ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با تکمیل هر سه پروژه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، با این اقدام از دفن ۷۰ درصد زباله تولیدی جلوگیری می‌شود و می‌توانیم زمین پاک را برای آیندگان حفظ کنیم.