مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز خبر داد:

تحقق مولفه ایمنی پایدار در شهر هوشمند

بمناسبت سالروز میلاد منجی عالم بشریت، در راستای تحقق مولفه ایمنی پایدار در شهر هوشمند و اجرای برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری کلانشهر تبریز، اولین روبات پرنده بدون سرنشین در کشور به تجهیزات تخصصی سازمان آتش نشانی شهرداری افزوده شد.

به گزارش شهرداران، آتش پاد علیرضا زبردست مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز با اعلام این خبر گفت: این پرنده بدون سرنشین با کاربرد آتش نشانی و مدیریت و شناسایی عملیات اطفای حریق و امداد و نجات در مواقع بحرانی برای اولین بار در کشور با طراحی و نظارت حوزه معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان و توسط دانشگاه آزاد اسلامی ایلخچی ساخته شده است که با یک چهارم قیمت نمونه خارجی خود در منابع ارزی صرفه جویی شده است.
وی با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد این هگزاکوپتر آتش نشان ٢۶ کیلوگرمی گفت: قابلیت کنترل پروازی به صورت دو خلبان و هدایت آسان آن به دلیل اتو پایلوت بودن کامل را می توان از ویژگی های منحصربفرد ذکر کرد. این پهپاد مجهز به دوربین حرارتی مماس با یک دوربین فیلمبرداری با کیفیت بالا جهت یافتن کانون حریق بوده و قابلیت حمل بار به اندازه ۱۰ کیلوگرم اعم از جعبه کمکهای اولیه و امداد و نجات و رهاسازی چهار گلوله انفجاری اطفای حریق و تشخیص گاز های سمی متان و مونوکسید کربن را دارد.
زبردست ادامه داد: مرحله اول پروژه هوشمندسازی عملیات سازمان آتش نشانی بعنوان ناوبری هوشمند و هدایت عملیات بصورت هوشمند از ستاد عملیات با نرم افزار ناوبری و مدیریت سیستم عملیات که بصورت بومی و توسط کارشناسان حوزه برنامه ریزی و عملیات سازمان طراحی و پیاده سازی شده است، بمناسبت روز نیمه شعبان مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: فاز بعدی این پروژه استقرار کامل سیستم اطلاعات جغرافیایی بر پایه بانک اطلاعاتی مختص آتش نشانی مشتمل بر ٣١ لایه کاربردی خواهد بود که در مرحله واگذاری پروژه به شرکت های دانش بنیان از طریق فراخوان عمومی است.