احداث و ساخت بوستان تفریحی و گردشگری فاطمی در بروجرد

به گزارش شهرداران و به نقل از یحیی عیدی بیرانوند شهردار بروجرد از آغاز عملیات اجرایی فاز اول احداث بوستان تفریحی و گردشگری فاطمی بیشه کبیری واقع در باغ فدک خبر داد. به گفته وی مساحت این پروژه ۴۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع است، اعتبار مورد نیاز برای ساخت پروژه یازده میلیارد تومان است. […]

به گزارش شهرداران و به نقل از یحیی عیدی بیرانوند شهردار بروجرد از آغاز عملیات اجرایی فاز اول احداث بوستان تفریحی و گردشگری فاطمی بیشه کبیری واقع در باغ فدک خبر داد. به گفته وی مساحت این پروژه ۴۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع است، اعتبار مورد نیاز برای ساخت پروژه یازده میلیارد تومان است. شهردار بروجرد هدف از ایجاد این فضا را محیطی مناسب و امن جهت تفریح و تفرج همشهریان عزیز و مسافران عنوان کرد. به گفته عیدی بیرانوند مسیرهایی جهت پیاده‌روی و دوچرخه سواری، ساختمان کافه_ رستوران، ساختمان تکیه باغ، ساختمان مسجد،محل وسایل ورزشی و بازی کودکان، باغ قرآنی، پارکینگ آمبولانس و آتش نشانی، سرویس بهداشتی و آبخوری، انواع مبلمان شهری و سکوهای نشیمن و آلاچیق در این پروژه دیده شده است.

امروزه مفهوم شهرها بدون فضای سبز موثر در اشکال گوناگون آن دیگر قابل تصور نیست. پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگی های معضلات زیست محیطی آنها موجودیت فضای سبز و گسترش آن برای همیشه اجتناب ناپذیر کرده اند. شهرها به عنوان کانون های تمرکز فعالیت و زندگی انسان ها برای اینکه بتوانند پایداری خودرا تضمین کنند چاره پیکره یگانه شهر ها در متابولیسم آنها نقش اساسی دارند که کمبود آنها می تواند اختلالات جدی در حیات شهری به وجود آورد. توجه به فضای سبز به طور عام به عنوان ریه های تنفسی شهرها تعریف اغراق آمیزی از کارکرد آن نیست. بلکه این شبیه بیان کننده حداقل کارکرد آن در مفهوم اکولوژیک شهرها به شمار میرود.

این فضاها هم از دیدگاه تامین نیاز های زیست محیطی شهرنشینان و هم از نظر تامین فضاهای فراغتی و بستر ارتباط و تعامل اجتماعی آن جایگاهی در خور اهمیت دارد. در اینجا به مهمترین کارکرد های فضاهای سبز در شهر ها اشاره می شود.

۱٫ کارکرد تفریحی: پارک ها بهترین محل برای آرامش و رفع خستگی هستند. امروزه کارکرد تفریحی پارک ها و فضای سبز جایگزین بخشی از کارکردهای تفریحی خانواده روابط همسایگی و محلی، بازار و … شده است.

۲٫ کارکرد بهداشتی: پارک ها و فضای سبز را می توان در زمره مراکز تامین کننده بهداشت و جان و روان افراد دانست. نقش گسترده فضای سبز در تمرکز اعصاب بر کسی پوشیده نیست.

۳٫ کارکرد ارتباطی: پارکها زمینه ساز روابط نانوشته سازمان یافته ای هستند که با توجه به نیاز های اقشار مختلف اجتماعی شکل می گیرد و دوام می یابد.

۴٫ کارکرد آموزشی: بازی و سرگرمی در آموزش و پرورش جسم و ذهن کودکان سهم موثری دارد. پارکها هرچند وسایل بازی اندکی دارند، زمینه کسب مهارت و خلاقیت را برای کودکان فراهم می سازند.

۵٫ کارکرد خرید و فروش: به رغم اینکه پارکها جایگاه گردش و آرامش هستند به دلیل حضور گسترده مردم در آنها جای مناسب و پررونقی برای عرضه کالاهای مختلف مورد نیاز گردشگران هستند.