شهردار کلانشهر کرج:

امکان ثبت تخلفات اراضی حریم شهر در درگاه ارتباط مردمی سامانه ۱۳۷ فراهم شد

شهردار کلانشهر کرج با اشاره به بهره‌برداری از سامانه ثبت تخلفات حریم شهری گفت: شهرداری کرج بسترهای لازم در راستای ثبت پیام در خصوص مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی حریم شهر را برای شهروندان فراهم کرده است.

به گزارش شهرداران، مهرداد کیانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز؛ اظهار کرد: حریم شهر قمستی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر به شمار می‌رود که جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف غیرقانونی براساس سیاست‌های طرح جامع در آن ضروری است.

کیانی تأکید کرد: ماهیت این اراضی پیرامون شهر عمدتاً باغی، کشاورزی، جنگلی و به عنوان ذخیرگاه زیست محیطی و تنفسگاه شهر هستند و اتخاذ تدابیر مشخص به منظور صیانت و حفاظت از عرصه‌های واقع درآن از وظایف حیاتی شهرداری‌ها است.

وی ادامه داد: به موجب آن طبق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، مالکین اراضی و املاک در این اراضی باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع هرگونه عملیات ساختمانی، از شهرداری پروانه اخذ نمایند و بنابراین هرگونه تفکیک، افراز و ساخت وساز در حریم شهرها بدون رعایت قانون «جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی» همچنین طبق قانون «حفظ اراضی زراعی و باغ‌ها» مطلقا ممنوع است.

شهردار کرج عنوان کرد: با توجه به اهمیت استفاده از توان جمع سپاری و نقش کلیدی شهروندان در حفظ و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست پیرامون شهر کرج و به منظور خدمات الکترونیک به شهروندان و ارائه خدمتی جدید، شهرداری کرج بسترهای لازم در راستای ثبت پیام در خصوص مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی حریم شهر را فراهم کرده است.

کیانی با اشاره به اینکه با استفاده از درگاه ارتباط مردمی سامانه ۱۳۷ شهروندان می‌توانند تخلفات مصوب هیأت وزیران که شامل ایجاد بنا و تأسیسات و دیوار کشی اراضی، سوزاندن، قطع و ریشه کنی و خشک کردن باغات در حریم شهری را ارسال کنند، افزود: پیشگیری از تخلف، رفع تخلف، صیانت و نگهداشت از حریم شهر از موضوعات مهم مدیریت شهری است که به آن توجه ویژه دارد.

شهردار کرج خاطر نشان کرد: این طرح در گام اول در حریم منطقه ۹ شهرداری کرج به صورت پایلوت به بهره‌برداری خواهد رسید و ساکنین این منطقه در صورت مشاهده تخلفات و هرگونه تغییر کاربری در اراضی حریم شهر می‌توانند با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند و یا از طریق اپلیکیشن ۱۳۷ که قابل دانلود از پورتال شهرداری کرج است ثبت پیام نمایند.

مهرداد کیانی با توجه اهمیت موضوع حفاظت از حریم شهری متذکر شد کاربران این سامانه پاسخگوی تماس‌های تلفنی و درخواست‌های شهروندان به منظور ثبت پیام خواهند بود و این تخلفات بدون فوت وقت پیگیری و رسیدگی می‌شوند.