در دیدارآتش‌نشانان شهر کرمان با امام جمعه تاکید شد:

اقدامات پیشگیرانه و ایمنی‌ساز قبل از وقوع حوادث

امام جمعه و نماینده ولی‌‌‌‎فقیه دراستان کرمان، بر انجام اقدامات پیشگیرانه و ایمنی‌ساز قبل از وقوع حوادث، تاکید کرد و اقدامات آتش‏نشانان شهر کرمان برای نجات جان شهروندان و انجام عملیات اطفای حریق، را شجاعانه دانست.

به گزارش شهرداران، حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی، در نشست صبح امروز، با مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، که با حضور جمعی از آتش‎نشانان و خبرنگاران برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن روز آتش‎نشان و ولادت باسعادت پیامبراعظم(ص)، رعایت نکات ایمنی و آموزش شهروندان را در این زمینه بر اطفای حریق و جلوگیری از وقوع حوادث، مقدم دانست و گفت: این ارجحیت که در عنوان سازمان نمایانگر است، در عمل نیز بهتر است خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه اگر بر ایمنی تمرکز شود، بروز حادثه نیز به تناسب کمتر می‎شود، افزود: باید برای برقراری ایمنی کافی، تدابیر لازم و کافی اندیشیده، و برای حفظ آن، سخت‌گیری‎های لازم انجام شود.

امام جمعه کرمان، حوادث طبیعی را امری غیرقابل پیش‎بینی دانست و تصریح کرد: با آموزش، آگاهی و تربیت نیرو، می‌‌توان جلوی بی‎احتیاطی و بروز حادثه را گرفت.

وی با بیان اینکه حوادث، جنگ‌ها و مصیبت‌ها مختص عالم دنیوی است، یادآور شد: لذا خداوند متعال، برای مدیریت حوادث به انسان شعور ،آگاهی و دانش لازم را عطا کرده است و رسالت شما آتش‎نشانان نیز درهمین زمینه است.

نماینده ولی‎فقیه دراستان کرمان، وظیفه و رسالت آتش‎نشانان را در دو زمینه جلوگیری ازخسارت مالی و خسارت جانی حائز اهمیت دانست و افزود: سختی کار، برای شما آتش‎نشانان که در صحنه‎های سخت  و طاقت فرسا در دل حوادث، حضور دارید؛ ملموس‎تر است.

وی رسیدن به استانداردهای لازم و روزآمد را برای سازمان آتش‌نشانی ضروری دانست و افزود: وظیفه آتش‎نشانان در کلانشهری مثل کرمان خطیرتر و حساس‎تر است و به همین دلیل نیازمند استانداردهای بالاست.

 

صدور دستورالعمل ایمنی در سال گذشته باعث شده تا حدودی وقوع حوادث کنترل شود

 

در ادامه مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، تامین ایمنی و پاسخگویی به حوادث را دو وظیفه عمده واصلی  سازمان آتش‌نشانی وخدمات ایمنی دانست و گفت: بدیهی است که ‎که هرچه حوادث حوادث کمتر باشد، پاسخگویی ما به حوادث نیز کمتر است.

ابراهیم بابایی، با اشاره به فعالیت سازمان آتش‎نشانی در حوزه ایمنی، بر رعایت مقررات ملی ساختمان، از سوی سازندگان ساختمان‌ها، تاکید کرد و افزود: همه دست‎اندرکاران ساخت‎وساز، ملزم به رعایت نکات ایمنی سازمان آتش‎نشانی، هستند.

وی از ۳ هزار و۶۸۳ مورد بازدید و صدور دستورالعمل ایمنی از مرداد ماه سال گذشته تا مرداد سال جاری، خبرداد و گفت: این اقدامات باعث شده تا حدودی وقوع حوادث کنترل شود.

بابایی، بیان اینکه در مراسم ایام خاص ملی و مذهبی، موظف به برقراری ایمنی هستیم و معمولا در برگزاری مراسم مهم درمصلا مستقر می‎شویم؛ ادامه داد: امسال قبل از فرارسیدن ایام محرم و صفر با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، برای بازدید ایمنی از مساجد، تکایا و اماکن و برگزاری مراسم مذهبی از جمله خانه «سادات خوشرو»، وارد عمل شدیم که در این راستا ۱۱۱ مورد بازدید و دستورالعمل مکتوب برای الزامات ایمنی، صادر کردیم.

وی افزود: به دنبال صدور دستورالعمل ایمنی، پیگیر امکانات و آموزش‎های لازم شدیم که خوشبختانه در ایام محرم وصفر، با این پیگیری‎ها، اتفاقی ناگواری رخ نداد.

بابایی، همچنین از وقوع  چهار هزار۱۹۱مورد حادثه از مرداد سال گذشته تا مرداد امسال، خبر داد و گفت: میانگین حوادث ۱۶ مورد در روز است، که با تجدید میثاق درگلزار شهدا با خود عهد کردیم تا نسبت به سال گذشته بهتر عمل کنیم.

وی در ادامه تعداد  نجات‏‌‌یافتگان قطعی حوادث در سال گذشته را، هزار و ۳۲۸ نفر اعلام کرد و با بیان اینکه یک نفرآتش‎نشان در بعضی از عملیات، دمای بالای هزار درجه را تجربه می‎کند، اما خود را موظف به ادامه کار می‎داند؛ افزود: در کنار تعداد نجات یافتگان، ۳۲ نفر فوتی در حوادث شهر کرمان، داشتیم.

مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، از آموزش ۱۲۷هزار و۹۷۶ نفر ساعت، آموزش در یک سال گذشته خبر داد و گفت: بخشی از آموزش‎ها مربوط به مدارس و بخشی دیگر مربوط به دستگاه‎های اجرایی است.

وی نبود تجهیزات لازم آتش‏نشانی را از جمله مشکلات پیش‎رو دانست و ادامه داد: از سال گذشته تاکنون ۱۸ میلیارد  و ۵۰۰ میلیون تومان تجهیزات از جمله ماشین‎آلات خریداری شده است؛ اما هنوز تا استاندارهای لازم فاصله زیادی داریم.

بابایی، تامین ایمنی بازارکرمان را مدنظر قرارداد و گفت: در این خصوص خودرو و تجهیزات لازم را برای استقرار در بازار آماده کردیم.

وی به فراهم‎کردن تجهیزات خاص مراسم سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، با کمک شورای تامین، اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۴۲ نفر به صورت تمام وقت در گلزار شهدا مستقر بودند و در کنار آن، ایمنی مصلا و حسینه و بیت الزهرا(س)را نیزپوشش دادیم.

مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، همچنین از حضور ۹ نفر آتش‎نشان در مرز ریمدان، به منظور خدمت‎رسانی به زائران، خبر داد و از جمله اقدامات انجام‌شده در سازمان، به اصلاح فرایندهای خدمات‎رسانی به ارباب رجوع و اصلاح سامانه ۱۲۵، اشاره کرد.

وی یادآورشد: به مناسبت روز آتش‎نشان، تعدادی از مردم از طریق تماس تلفنی با سازمان، از آتش‎نشانان تشکر کردند که امیدواریم با آمادگی جسمی، روحی و روانی بیشتر و انجام مانورهای امداد و اطفای حریق، درخدمت‎رسانی به مردم موفق‌‌‌تر باشیم.