اجرای طرح پژوهشی مدیریت پسماند در شهرداری قم

مدیر نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم از انجام طرح پژوهشی با عنوان بررسي روش‌های مديريت و دفع شيرابه در سايت البرز و ارائه راهكارهاي اجرايي آن به درخواست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خبر داد.

محمد مداحی هرندی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به عوامل اصلی مؤثر بر نوع و میزان پسماندها؛ تغییر الگوی مصرف، هم گام با تغییر فصل، تنوع جغرافیایی و نحوه زندگی را ازجمله عوامل کنترل پسماندها دانست و اظهار داشت: برای مثال شیرابه دفنگاه‌ها در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی و پیشرفته، بار آلی بسیار بالاتری دارد که علت اصلی آن اختصاص داشتن بخش عمده‌ای (۶۵ درصد) از پسماند شهری به مواد غذایی در ایران است .

به گفته وی، به‌منظور بررسی کمیت و کیفیت شیرابه تولیدی از مراحل مختلف پروسه مدیریت پسماند شهری برای انتخاب مؤثرترین و اقتصادی‌ترین فرایند تصفیه، می‌بایست از بخش‌های مختلف تولید پسماند که به نحوی در آن‌ها شیرابه تولید می‌شود، نمونه‌برداری انجام‌شده و مورد آنالیز قرار گیرد.

مدیر نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: هدف اصلی این پژوهش، بررسی روش‌های مدیریت و دفع شیرابه در سایت البرز و ارائه راهکارهای اجرایی است.

وی ادامه داد: در همین چارچوب با مطرح کردن اهم هدف‌های فرعی تحقیق، به مواردی از قبیل بررسی میزان شیرابه در پروسه تولید پسماند شهری، آنالیز کمی و کیفی شیرابه تولیدی از پسماندهای قم، بررسی میزان فلزات سنگین در شیرابه تولیدی، راهکارهای کاهش تولید شیرابه در پروسه مدیریت پسماند شهری، نحوه مدیریت دفع شیرابه تولیدی از پسماندهای شهری، ارائه نقشه‌های اجرایی مدیریت دفع شیرابه و … اختصاص یافته است.