آغاز فرایند اجرای پروژه‌های زودبازده ۲ شهر مشهد

فاز دوم پروژه‌ها در شرایطی آغاز می‌شود که شورای شهر مشهد، اعتبار هر محله را از 10 به 15میلیارد تومان افزایش داده است.

اجرای پروژه‌ها براساس نظر و خواسته مردم حاشیه شهر، جزو نخستین طرح‌هایی بود که در شورای ششم به تصویب رسید؛ پروژه‌هایی که طبق پیشنهاد و نظر مردم باید تصویب و اجرا شود. در جریان این طرح، چیزی نزدیک به ۳۹۵پروژه با اعتباری حدود ۸۰۰میلیارد تومان را مردم تعیین کردند و شهرداری اجرا کرد. اما اجرای موفقیت‌آمیز فاز اول زودبازده‌ها، استقبال مردم از این طرح و گشایش بسیاری از گره‌های ریزودرشت محلات حاشیه شهر در جریان آن، شورای شهر را مجاب کرد لایحه اجرای پروژه‌های زودبازده۲ را ۱۱آبان امسال تصویب کند؛ لایحه‌ای که در آن اعتبار ۱۰میلیاردی برای هر محله به ۱۵میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و هفت محله دیگر به جمع محلات قبلی اضافه شد. حالا آن‌طور که مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد می‌گوید، فرایند اجرایی پروژه‌های زودبازده۲ مدتی است آغاز شده است و حتی پروژه‌هایی را که باید اجرا شود، مردم مشخص کرده‌اند و به‌زودی در کمیته‌های نظارتی و شورای شهر تصویب خواهد شد.

اجرای طرح‌های زودبازده۲ در ۸۰محله

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا، از آغاز اجرای فرایند پروژه‌های زودبازده۲ در هر دوازده منطقه شهرداری خبر داد و در این‌باره گفت: در فاصله بسیار کمی از تصویب و تأیید مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد برای آغاز فاز دوم پروژه‌های زودبازده، فرایند این مرحله آغاز شد. پروژه‌های زودبازده۲ در بیش از هشتاد محله هدف بازآفرینی شهر اجرا خواهد شد و در هر منطقه، تقریبا یک محله درگیر این ماجرا می‌شود.

علی رضازاده‌همدانی با اشاره به جزئیات اقداماتی که تا این لحظه برای پروژه‌های زودبازده۲ انجام شده است، افزود: جلسات توجیهی با دفاتر تسهیلگری، روحانیان محوری، اعضای شورای اجتماعی محلات، بسیج و معتمدان محله‌ها برگزار شد و طرح‌‌ها و پروژه‌هایی که نیاز و خواست مردم بود، استخراج شده است و درحال اولویت‌بندی و پیش‌بینی بودجه و اعتبار برای اجراست.
وی با بیان اینکه تأییدیه اولیه اجرای طرح‌هایی که نیاز مردم در محلات هدف بوده گرفته شده است، ادامه داد: این طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی در گام بعدی در کمیته‌های نظارتی بررسی و تأیید می‌شود و در مرحله آخر هم به تأیید شورای اسلامی شهر خواهد رسید و پس از آن به‌سرعت وارد فاز اجرایی خواهد شد.

رضازاده با بیان اینکه فاز نخست پروژه‌های زودبازده به‌صورت کامل بررسی و ایرادها و اشکال‌های آن برطرف شده است، تصریح کرد: در زودبازده یک، تجربه اجرای چنین کاری را در مشهد نداشتیم و به همین دلیل، اشکال‌ها و اشتباهاتی وجود داشت که همه آن‌ها را برطرف کردیم و سعی می‌کنیم در این مرحله آن اشتباه‌ها تکرار نشود.
مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد تأکید کرد: باتوجه‌به اجرای موفقیت‌آمیز مرحله اول پروژه‌ها، مردم و مراجع اجتماعی در محلات، آمادگی کامل و لازم را برای اجرای دوباره این ماجرا داشتند و حتی طرح‌ها و پروژه‌هایی که باید برای حل مشکلات محله‌شان اجرا شود را هم آماده کرده بودند و به محض اعلام آغاز فاز دوم پروژه‌های زودبازده، طرح‌ها را به شهرداری تحویل دادند.

وی با تأکید بر اجرای سریع‌تر مرحله دوم زودبازده‌ها در مقایسه با مرحله اول گفت: اگر طرحی را نتوانستیم در مرحله اول اجرا کنیم، در پروژه‌های زودبازده۲ در اولویت قرار می‌گیرد و وارد فاز اجرایی می‌شود؛ همچنین بسیاری از تملک‌هایی که باید صورت می‌گرفت، انجام شده و جلو رفته است و به همین دلایل، طرح‌ها در این مرحله به احتمال زیاد زودتر به نتیجه خواهد رسید.

رضازاده‌همدانی شتاب‌گیری در اجرای پروژه‌های زودبازده۲ با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های دولتی را امکان ویژه این پروژه‌ها دانست و تصریح کرد: شهرداران هر منطقه از شهرداری‌های محلات هدف را فرماندار مشهد به‌عنوان رئیس ستاد بازآفرینی انتخاب کرده است و همه اختیارهای فرماندار در این حوزه به آن‌ها واگذار شده است و بر این اساس، می‌توانند برای سرعت دادن به اجرای پروژه‌های زودبازده، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی را پای کار بیاورند و حتی طبق قانون از ۳۰درصد اعتبار این سازمان‌ها برای نیازهای حاشیه شهر استفاده کنند.