کلنگ زنی پروژه شهرک صنفی بازیافت مواد شیراز انجام شد

در آیینی که با حمایت و پیگیری قاطع دادگستری فارس و همراهی شهردار و شورای اسلامی ششم کلان‌شهر شیراز با اتاق اصناف مرکز استان فارس برگزار شد، کلنگ اجرای پروژه شهرک صنفی بازیافت مواد شیراز در یک زمین ۱۰ هکتاری به زمین زده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، در آیینی که با حمایت و پیگیری قاطع دادگستری فارس و همراهی شهردار و شورای اسلامی ششم کلان‌شهر شیراز با اتاق اصناف مرکز استان فارس برگزار شد، کلنگ اجرای پروژه شهرک صنفی بازیافت مواد شیراز در یک زمین ۱۰ هکتاری به زمین زده شد تا با ساماندهی و فرآوری پسماند، گامی مؤثر در حفاظت از محیط‌زیست شهری برداشته و مصوبه هیئت‌وزیران در راستای انتقال مشاغل آلاینده به خارج از شهرها در یکی دیگر از این گروه از صنوف وارد فاز اجرایی شود.

در این آیین، کلنگ پروژه شهرک صنفی بازیافت مواد شیراز با حضور جمعی از مسئولین در یک زمین ۱۰ هکتاری واقع در روستای علی‌آباد قره‌باغ و در مجاورت شهرک صنعتی شیراز به زمین زده شد.

اجرای این طرح، نه‌تنها پایانی بر یک چالش چندین ساله در شیراز خواهد بود بلکه چراغ نان‌آوری صدها نفر از کسانی که زخم کهنه اعتیاد بر زندگی‌شان چنگ انداخته و اینک در مسیر بهبود قرارگرفته‌اند نیز روشن خواهد شد.

انتقال مواد بازیافتی به این سایت ۱۰ هکتاری یک حرکت مستمر باشد

فرماندار شیراز هم در این آیین، کلنگ زنی شهرک صنفی بازیافت مواد را به فال نیک گرفت و درعین‌حال این رخداد را نقطه آغاز فعالیت اتاق اصناف مرکز استان فارس و همچنین اتحادیه آسیاب داران، گرمابه‌داران و بازیافت مواد شیراز تلقی کرد.

لطف‌الله شیبانی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل و تسریع اجرای این طرح در زمان زودتر از موعد مقرر، انتقال مواد بازیافتی به خارج از شهر را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود و سایر دستگاه‌ها عنوان کرد و یادآور شد که شهرداری و سازمان‌های تابعه مرتبط آن شهرداری باید تدبیری لحاظ کنند تا جمع‌آوری مواد بازیافتی و انتقال آن به این سایت ۱۰ هکتاری، یک حرکت مستمر و ادامه‌دار باشد.

دستگاه‌های خدمات رسان در ایجاد زیرساخت‌های این شهرک صنفی نقش‌آفرینی کنند

محمدحسن اسدی در آیین کلنگ زنی پروژه شهرک صنفی بازیافت مواد شیراز ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده را یکی از وظایف ۳۶۰ گانه مدیریت شهری تلقی کرد و گفت: هرچند این مسیر، مشخص‌شده اما تا حصول نتیجه، راه طولانی و سختی در پیش است.

شهردار شیراز بر اهمیت ایجاد زیرساخت‌ها و نقش‌آفرینی مؤثر دستگاه‌های خدمات رسان در اجرای این پروژه تأکید و بیان کرد: به‌عنوان سکان‌دار شهر از هیچ کوششی در این مسیر کوتاهی نخواهد کرد.

او با اذعان به اینکه ساماندهی پسماند و بازیافت زباله در این کلان‌شهر به‌عنوان یکی از خواسته‌ها و مطالبات مردمی، مطرح است به این نکته نیز اشاره کرد که حضور زباله گردها موجب نازیبایی شهر شده و بر اساس برنامه‌های مصوب و افق ۱۴۰۴ شیراز، حل این مسئله به‌عنوان یک تکلیف بر دوش شهرداری است.

این مقام ارشد در مدیریت شهری شیراز درعین‌حال ارتقای فرهنگ عمومی در این زمینه و تفکیک پسماند در مبدأ را قابل اهمیت توصیف کرد و یادآور شد: باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های تولید زباله به‌عنوان طلای کثیف، بهره برد.

اسدی نه‌تنها خواستار تسریع اجرای این شهرک صنفی شد؛ بلکه تأکید کرد: با وفاق و همدلی همه‌جانبه دستگاه‌ها می‌توان بسیاری از صنف‌های آلاینده و مشاغل مزاحم را در شیراز ساماندهی کرد.

ساماندهی وضعیت مواد بازیافتی یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی است

سید مصطفی بحرینی دادستان عمومی و انقلاب شیراز نیز از ساماندهی وضعیت مواد بازیافتی در این کلان‌شهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم یاد و توضیح داد: پیگیری این مسئله علاوه بر ایجاد نظم در شهر، رعایت بهداشت و ایجاد استانداردهای شهری موجب پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این حوزه خواهد شد. بحرینی، حمایت ویژه از کارگران این بخش و کاهش آمار جرائم در این حوزه را در گروی بهره‌برداری مناسب از این طرح دانست و یادآور شد که دادستانی و حوزه صیانت از حقوق عامه همچنین معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس آماده هر نوع حمایت و پشتیبانی از این پروژه است تا شفافیت و نظم در امور شهری و پیشگیری از وقوع هرگونه جرم پررنگ‌تر شود.

ساماندهی وضعیت مواد بازیافتی، یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز آماده نبودن بستر ساماندهی مجموعه ضایعاتی‌ها در سطح کلان‌شهر شیراز را سرسلسله برخی معضلات دانست و اذعان داشت که ساماندهی بازیافت جز با هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و حضور مؤثر پسماند حل نخواهد شد.

مسعود زارعی بخشی از گره‌گشایی این داستان را در اجرای صحیح تفکیک پسماند از مبدأ جستجو کرد و درعین‌حال یادآور شد که با توجه به فعالیت بیش از ۵۰۰ ضایعاتی در سطح شهر، این سایت ۱۰ هکتاری، جوابگوی این میزان واحد نیست.

او تأکید کرد: اگرچه کلنگ زنی، نقطه قوتی بر آغاز این ماجراست اما تعامل و ارتباط تنگاتنگ سازمان پسماند، سازمان میدان‌ها و مشاغل شهری شهرداری شیراز و اتحادیه آسیاب داران و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت پیمانکاران توانمند و ساماندهی کارگران این بخش می‌تواند این طرح را به نتیجه مطلوب برساند.

شهرک صنفی بازیافت شیراز به یک پارس جنوبی تبدیل خواهد شد

رئیس اتاق اصناف مرکز فارس هم در این آیین، خواستار ایجاد زیرساخت‌ها و هم‌افزایی دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق و گاز برای به ثمر رسیدن این طرح شد و توضیح داد که با اجرای این پروژه، جلوی بسیاری از سرقت‌ها و نابسامانی‌ها گرفته می‌شود.

علیرضا رعنایی نه‌تنها بهره‌گیری از ظرفیت معتادان بهبودیافته و زندانیان در مسیر اشتغال این طرح را قابل‌تأمل توصیف کرد بلکه به این نکته نیز گریز زد که با ساماندهی و بهره‌برداری از این شهرک صنفی، یک سرمایه‌گذاری و درآمدی کلان خصوصاً ایجاد اشتغال و ایجاد بستری مناسب جهت مبلمان زیبای شهری با انتقال اعضای محترم این صنف از درون شهر به این شهرک صنفی تخصصی، نصیب کلان‌شهر شیراز خواهد شد.

اهمیت زیباسازی محیط شهری، جمع‌آوری و فرآوری پسماند شهری

رئیس اتحادیه آسیاب داران، گرمابه‌داران و بازیافت مواد شیراز، ساماندهی فعالیت اتحادیه در قالب ایجاد شهرک صنفی، کنترل و مدیریت خریدوفروش پسماند خشک و جلوگیری از فعالیت افراد سودجو را بخشی از اهداف این طرح برشمرد و درعین‌حال بر اهمیت زیباسازی محیط شهری، جمع‌آوری و فرآوری پسماند شهری و ایجاد خطوط تولید مواد اولیه کارخانه‌جات از طریق کارگاه‌های زودبازده بازیافت مواد تأکید کرد.

حجت جوانمردی به این نکته نیز گریز زد که ایجاد اشتغال در این طرح با اولویت به‌کارگیری معتادان بهبودیافته، اعضای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و همچنین زندانیان آزادشده جرائم غیر عمد خواهد بود چنانچه سال آینده در همین طرح برای هزار معتاد بهبودیافته اشتغال ایجاد خواهد شد.

او با اشاره به مزیت‌های قابل‌توجه این طرح، اهمیت ایجاد مدیریت واحد جمع‌آوری، انبار، تفکیک پسماند شهری و بازیافت و تولید مواد مصرفی کارخانجات را گوشزد کرد و توضیح داد که این مسئله از طریق ایجاد حلقه مدیریت واحد با همکاری نماینده عالی دولت در مرکز استان فارس، مدیران ارشد مرتبط، شهرداری شیراز و سازمان‌های مربوطه در شهرداری، شورای اسلامی شهر، اتاق اصناف مرکز استان فارس، اتحادیه بازیافت مواد با حمایت قاطع قضایی دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکز استان و معاونت وی در صیانت از حقوق عامه محقق شده است.

رئیس اتحادیه آسیاب داران، گرمابه‌داران و بازیافت مواد شیراز، گفت: بازیافت زباله درآمد قابل‌توجهی دارد اما ۹۰ درصد از سود حاصل از این فعالیت به جیب افرادی خاص می‌رود که با ایجاد شهرک، هم خریدوفروش بازیافت کنترل خواهد شد و هم شناسایی نوع مواد بازیافتی و ورود و خروج افراد فعال در این زمینه در دستور کار قرار می‌گیرد.