پروژه نوآورانه جمع‌آوری بسته‌های تفکیکی پسماندها در فرانسه

جمعی از مدیران استارت‌آپ‌های فرانسه در اوایل ماه جاری، سری اول پروژه‌های بهینه سازی بازیافت و تفکیک پسماند در آن کشور را با عنوان "مجموعه نوآورانه" ارائه کردند.

جمعی از مدیران استارت‌آپ‌های فرانسه در اوایل ماه جاری، سری اول پروژه‌ های بهینه سازی بازیافت و تفکیک پسماند در آن کشور را با عنوان “مجموعه نوآورانه” ارائه کردند.

به گزارش شهرداران، تفکیک زباله در فرانسه، موضوعی نگران کننده در زمینه تحول زیست‌محیطی است. امروزه کمتر از ۵۰ درصد فرانسوی ها زباله‌های خود را به درستی تفکیک می کنند. بخصوص در تفکیک پسماندهای پلاستیکی این آمار بیشتر به چشم می خورد. نرخ بازیافت برای بسته‌بندی‌های پلاستیکی حدود ۲۵ درصد برآورد شده است. با این حال، لایحه مقابله با زباله برای اقتصاد چرخشی، با هدف دستیابی به اهداف بلندپروازانه بازیافت صددرصدی پلاستیک تا سال ۲۰۲۵ به تصویب رسید. بدین منظور، ساده‌سازی و هماهنگ‌سازی سیستم‌های تفکیک یا مدرن‌سازی مراکز تفکیک زباله موضوعات مورد مطالعه هستند. دولت نیز خواهان تسریع استقرار طرح‌های نوآورانه در زمینه بازیافت با همیاری استارت‌آپ‌هایی همچون ADEME & CITEO است.

بنابراین، چهارده پروژه نوآورانه جهت بهینه‌سازی جمع آوری زباله در اولین فراخوان برای ابراز علاقه به این موضوع در سال گذشته برنده دریافت جایزه شدند. این پروژه‌ها از لحاظ مالی و فنی توسط ADEME & CITEO، حداکثر تا سقف ۲۰۰۰۰۰ یورو برای هر پروژه و تا سقف ۲۵۰۰۰۰ یورو برای پروژه‌ای که هدف یکپارچه‌ای را دنبال می‌کند، حمایت می‌شوند. هدف این برنامه به کارگیری راه‌حل‌های نوآورانه، به ویژه در مناطقی با عملکرد جمع‌آوری و تفکیک ضعیف (مراکز شهری متراکم، سکونتگاه‌های جمعی، مجموعه های توریستی، مناطق فرا مرزی) است. در ذیل به چند نمونه از این پروژه ها اشاره می کنیم :

ترادونا کلینک برای جمع آوری شیشه در شهرستان پا-دو-کاله فرانسه

اپلیکیشن کلینک به شما امکان می دهد پایانه های شیشه‌ای جمع‎آوری زباله دلخواه را پیدا کنید. بنابراین یک کاربر می تواند با جمع آوری امتیازات یا مبادله آنها یکی از پیشنهادات این برنامه را استفاده کند یا به کمپین مبارزه با سرطان اهدا نماید. بر اساس این پروژه نوآورانه، این اپلیکیشن تا خدمات دیگری مانند دسترسی به جابجایی گسترش یافته و در مرکز مجموعه شهری لنس لیوین اجرا خواهد شد.

اپلیکیشن “مرتب‌سازی من” توسط استارت آپ اوزر

“مرتب‌سازی من” یک برنامه تلفن همراه است که به شما امکان می دهد بسته‌بندی پسماند قابل بازیافت خود را قبل از حمل آن به پایانه مجهز به جعبه “اوژن” که در دسترس ۲۵۰ خانوار در مناطقی با عملکرد ضعیف تفکیک زباله قرار دارد، اسکن کنید. با اسکن محصولات خود، مصرف کننده امتیازاتی را دریافت می کند که می تواند آن را با کمک مالی یا خدمات ارائه شده توسط شهر خود معاوضه کند. این پروژه در ایل دوفرانس انجام خواهد شد.

جمع آوری بطری ها و قوطی های پلاستیکی توسط استارت آپ پلانک

پروژه “سلف” شامل نصب نوع جدیدی از ماشین‌آلات جمع­آوری خودکار با ظرفیت بالا است که بطری ها و قوطی های پلاستیکی را از پارکینگ هایپرمارکت ها جمع آوری می‌کند. این دستگاه برای حدود ۵/۲ متر جای پارک در پارکینگ هایپرمارکت طراحی شده است. این دستگاه با پذیرش بطری های پلاستیکی بدون برچسب یا تغییر شکل (و بنابراین بدون بارکد خوانا) نوآوری می کند. این پروژه در منطقه پرتویس فرانسه اجرا خواهد شد.

فورمیز

فورمیز پروژه ای برای ایجاد مجموعه ای از تفکیک کنندگان پسماندهاست که بخاطر عمل تفکیک و مرتب‌سازی خود پاداش می‌گیرند. این راهکار دیجیتال با امتیازدهی به کمک داوطلبانه افراد (مثلا در مکان های کوچک تخلیه) در یک کانتینر حمل و نقل دریایی نصب می‌شود که با یک گیشه پذیرش و یک انبار ذخیره همراه است. امتیازهای انباشته شده را می توان به کوپن‌های تخفیف تجاری یا کمک های انسان دوستانه تبدیل کرد. این پروژه در جزیره رئونیون اجرا خواهد شد.

پروژه یویو قابل اجرا در سراسر منطقه

پروژه یویو با هدف جمع آوری بطری‌های پلاستیکی با توسعه ارتباط و همبستگی در مناطق شناسایی شده است. این پروژه نوآورانه تفکیک‌گران (داوطلبان انفرادی)، مربیان (رابط های محلی که کیسه های بطری ها را دریافت می‌کنند و در اختیار سازمان‌های مجموعه قرار می‌دهند) و جمع‌آوری‌کنندگان یا مقامات محلی را بهم مرتبط می کند. این پروژه به رهبری استارت‌آپ یویو به عنوان بخشی از این برنامه در آرژانتوی، میوت و لیون اجرا خواهند شد.

پروژه اکوژستیک: اطلاعات در مورد مکان تفکیک‌سازی

هدف پروژه های اکوژستیک افزایش ۱۰ درصدی تفکیک در بسته بندی و کاغذ در سکونتگاه های جمعی، به لطف ارتباطات رفتاری در ۱۵۰ مکان تمیز در محله های اولویت دار است. این ارتباط به شرح زیر خواهد بود:

–  قرار دادن پانل‌هایی با کدهای رنگی زباله برای توضیح بهتر روش‌های مرتب‌سازی،

– تهیه تصاویری با اندازه واقعی افراد در موقعیت تفکیک زباله (بالا بردن درب سطل، دور ریختن فله‌ای) برای تشویق مردم به انداختن زباله‌ها در سطل مناسب،

– دستورالعمل‌های تفکیک آسان و خوانا مرتبط با پشتیبانی یک انجمن.

این پروژه ها در چند شهرستان و همچنین در پاریس آزمایش خواهند شد.

تریاکاز: برنامه ای برای عمل تفکیک‌سازی

در جزیره گوادولوپ، اپلیکیشن موبایلی به نام “دنیای بی بی” توسعه داده خواهد شد که به کاربر اجازه می‌دهد تا از مرتب‌سازی و تفکیک در قالب یک بازی آگاه شود، هدف این است که تا حد امکان از کوچک‌ترین افراد تا بزرگ‌ترین آنها به موضوع پسماند، چالش‌های زیست‌محیطی زباله و تأثیر آنها بر ناپدیدشدن گرده افشان‌ها در مقیاس جهانی آگاه شوند.

حلقه سبز: مخازن بازیافتی جهت جمع آوری قوطی ها

حلقه سبز پروژه نوآورانه ای است که در بوردو اجرا خواهد شد. هدف آن نصب مخازنی است که امکان جمع آوری قوطی‌ها را در مکان‌های پرتردد فراهم می‌کند که با قوطی‌های روغن کارکرده ساخته شده و توسط دوچرخه باری جمع‌آوری می شوند.