معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خبر داد:

پایان شهریورماه، آخرین فرصت استثنایی برای مالکان ساختمان‌های رای قطعی ماده ۱۰۰

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: 31 شهریورماه، آخرین فرصت استثنایی برای مالکان ساختمان‌های رای قطعی ماده 100 است.

به گزارش شهرداران، به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: ۳۱ شهریورماه، آخرین فرصت استثنایی برای مالکان ساختمان‌های رای قطعی ماده ۱۰۰ است.

وحید مهدویان با اشاره به تبدیل رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ از قلع بنا به جریمه نقدی اظهار کرد: برای نخستین‌بار در طول دو دهه گذشته، مالکان ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه در محدوده شهرها می‌توانند طبق بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ املاکی که تا قبل از سال ۱۴۰۰، آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ آن‌ها مبنی بر قلع بنا صادر شده است، رأی قلع را به جریمه نقدی تبدیل کنند.

او هدف از وضع این قانون را مساعدت مالکان به‌منظور ایجاد گشایش در تعیین تکلیف بناها دانست و افزود: چنانچه اصول سه‌گانه شهرسازی، امور فنی و بهداشتی این بناها مورد تائید نظام مهندسی یا کارشناسان دادگستری قرار گیرد، آرای قلع به جریمه تبدیل می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه وضع این قانون بهترین فرصت را در اختیار شهروندان می‌گذارد تا املاک خود را تعیین تکلیف کنند، گفت: وقتی رأی قلع روی یک پرونده صادر می‌شود، آن ملک دیگر قابلیت خریدوفروش ندارد، به همین دلیل با توجه به ظرفیتی که به‌واسطه این قانون به وجود آمده مالکان می‌توانند با مراجعه به شهرداری‌های مناطق یا به‌صورت غیر حضوری در طول شبانه‌روز به سامانه «اصفهان من» مراجعه و سیر مراحل اداری مبالغی را پرداخت و ملک خود را از حالت قلع خارج کنند.

او خاطرنشان کرد: مالکان ساختمان‌های رأی قطعی ماده ۱۰۰ تا پایان ۳۱ شهریورماه فرصت دارند ثبت درخواست مجدد بررسی پرونده و تأیید لازم را کسب کنند تا پس از رفع تخلف و مشکل قانونی ساختمان توسط مالک و تأیید آن توسط کارشناس رسمی، بر اساس مندرجات قانونی فیش جریمه برای آن‌ها صادر شود.

مهدویان ادامه داد: آنچه جریمه‌ها را در کمیسیون ماده ۱۰۰ افزایش می‌داد تبصره ۹ بود، لذا قانون‌گذار در تدوین این قانون برای رفع مشکل آن بند را نیاورده است، به این معنی که بند «ت» و اجرای آن درآمد زیادی برای شهرداری به همراه ندارد و نگاه مدیریت شهری به این تبصره قانونی مسائل مالی نیست، در واقع نگاه شهرداری به قانون درآمدسازی نیست، بلکه رفع مشکل مردم است.

او با تاکید بر اینکه شهرداری با اجرای بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور به‌دنبال گره‌گشایی است، گفت: شهرداری قادر است در آینده گزارش‌های هزینه و درآمد حاصل از این قانون را منتشر کند تا مردم مطلع شوند که این درآمد در کدام بخش‌ها هزینه شده است.

به گفته او، مبلغ جریمه طبق متراژ تخلف و ارزش زمین طبق قوانین بودجه محاسبه و به محض پرداخت جریمه و عوارض، فعالیت ساختمانی بلامانع خواهد بود.