جمع آوری زباله گردها تا مهارت افزایی کودکان کار

عزم راسخ حوزه شهری منطقه۱۴ برای مقابله با آسیب های اجتماعی:

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه۱۴ از تصمیم جدی و عملیاتی برای حل آسیب های اجتماعی، با اجرای طرح جمع آوری کتفی، زباله گردها و عوامل غیر مجاز پسماندمهارت افزایی کودکان کار در این منطقه خبر داد.
به گزارش شهرداران و  روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۴، علیرضا رباطی با اشاره به وجود معضلات اجتماعی چون تکدی گری و استفاده سودجویان از فعالیت کودکان کار، بر عزم جدی برای کاهش و حل معضل اجتماعی تاکید و از اجرای طرح ضربتی مقابله با کتفی و زباله گردی و ساماندهی کودکان کار در این بخش از کلانشهر تهران خبر داد.
وی با یادآوری اینکه برنامه ریزی و اقدامات لازم برای مقابله با آسیب های اجتماعی، بی انضبلطی شهری وساماندهی کودکان کار بیش از پیش در دستور کار دارد، افزود:بر این اساس طرح مشترک نواحی جهت ساماندهی و برخورد با عوامل غیر مجاز سطح منطقه با حضور روسای ادارات پسماند خدمات شهری نماینده مدیر عامل سازمان پسماند یگان حفاظت روسای خدمات شهری نواحی و گشت های معبربان و بازیافت اجرایی شده است.
وی با اشاره به اجرای این طرح تحولی در محور های نبرد و ابوذر افزود: با توجه به افزایش ثبت پیامهای مردمی در سامانه ۱۳۷که حاکی از عدم رضایت شهروندان از وضعیت زباله گردها و کتفی کولی ها در برخی نقاط، ضمن شناسایی این افراد نسبت به جمع آوری آنان بصورت مستمر و روزانه بویژه در محورهای منتخب اقدام شده است.
رباطی با تاکید بر اهمیت بهداشت و زیبایی منظر شهری افزود: بسیاری از: کولی کتفی‌هایی که برای بازیافت غیر رسمی زباله در سطح شهر فعالیت می‌کنند را کودکان تشکیل می‌دهند؛ کودکانی که ذی‌نفعان اصلی نیستند و فعالیتشان نیز منجر به انتشار بیماری ها همچنین به مخاطره انداختن بهداشت و زیبایی منظر شهری می شود.
وی گفت: به این منظور علاوه بر اجرای طرح های ساماندهی آسیب های اجتماعی و جمع آوری کتف و کولی ها و پاکسازی دپوی زباله به طور مدام در منطقه، طرح آموزش و تفکیک و جمع آوری پسماند خشک از درب منازل نیز در منطقه اجرایی شده است.
معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه در ادامه به فعالیت های آموزش محور برای ساماندهی و رفع مشکلات مربوط به کودکان کار در منطقه اشاره کرد و گفت: با فعالیت سازمان های مردم نهاد و مرکز هنری و فرهنگی در منطقه از جمله مرکز پرتو نسبت به آموزش و مهارت افزایی کودکان کار همچنین استعدادیابی این اقشار برای کاهش و دوری کودکان از آسیب های اجتماعی اقدامات خوبی صورت گرفته است.
فعالیت هایی که به گفته وی با نیازسنجی صورت گرفته و بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی و مذهبی ادامه دارد.
رباطی در پایان با با بیان اینکه یکی از خواسته اساسی مردم پاک شدن چهره شهر از وضعیت بوجود آمده در بسیاری از نقاط است و بدون تردید این فعالیت ها نیازمند کار جهادی و هم افزایی نهادهای متولی است، خاطرنشان کرد: در این راستا با همه ظرفیت های شهری منطقه برای ساماندهی زباله‌ گردها، کودکان کار، متکدیان و معتادان متجاهر، تحویل عده ایی از آنان به مددسرا و یاورشهر، شناسایی نقاط تفکیک پسماند غیرمجاز و جمع‌آوری عوامل و دپوهای غیرمجاز در منطقه با جدیدت اقدام شده و در دستور کار است.