سعیدی، مدیر سرمایه انسانی شهرداری قزوین:

برگزار ی دوره آموزشی مدیریت زیست محیطی در شهرداری قزوین

سعیدی، مدیر سرمایه انسانی شهرداری قزوین از برگزاری دوره آموزشی با موضوع «مدیریت زیست محیطی» ویژه کارکنان مرتبط با موضوع محیط زیست مجموعه مدیریت شهری در دی‌ماه سال‌جاری خبر داد. به گزارش شهرداران و  روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین؛ مهران سعیدی با اعلام این خبر گفت: این دوره آموزشی در […]

سعیدی، مدیر سرمایه انسانی شهرداری قزوین از برگزاری دوره آموزشی با موضوع «مدیریت زیست محیطی» ویژه کارکنان مرتبط با موضوع محیط زیست مجموعه مدیریت شهری در دی‌ماه سال‌جاری خبر داد.

به گزارش شهرداران و  روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین؛ مهران سعیدی با اعلام این خبر گفت: این دوره آموزشی در مدت زمان ۲۴ ساعت طی ۶ جلسه و در مجموع با مشارکت ۱۶ شرکت‌کننده توسط امور آموزش و توانمندسازی کارکنان اداره ارزشیابی و توانمندسازی کارکنان مدیریت سرمایه انسانی و با همکاری جهاد دانشگاهی استان قزوین برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این دوره را دانش‌افزایی و آشنایی کارکنان با مبانی و مقررات داخلی و بین‌المللی محیط زیست و درک ضرورت‌ها و الزامات زیست محیطی عنوان کرد.

مدیر سرمایه انسانی شهرداری قزوین افزود: این کارگاه آموزشی با ارائه سرفصل‌هایی نظیر تقسیمات کاربردی محیط زیست، منابع پایه و حفاظت منابع، موضوعات زیست محیطی جهانی، رویکردهای مدیریت محیط زیست، مفهوم سیستم مدیریت محیط زیست، کنوانسیون‌های بین‌المللی، مفهوم ارزیابی اثرات محیط زیست و پروژه‌های مشمول ارزیابی زیست محیطی برگزار شد.سعیدی تصریح کرد: این کلاس آموزشی به‌صورت حضوری‌کارگاهی برگزار شده است و در صورت اخذ نمره قبولی در آزمون، شرکت‌کنندگان موفق به دریافت گواهینامه آموزشی می‌شوند.

اگر مدیریت، به درختی تشبیه شود که شاخه‌های گوناگونی، مانند مدیریت صنعتی، مدیریت مالی و چون اینها، دارد، یکی از شاخه‌های جدید این درخت، مدیریت شهری است. ترکیب مدیریت و شهر، مفهوم سازماندهی امور مربوط به برنامه ریزی، سازمان دهی ، بسیج منابع و امکانات ، هدایت و کنترل در محدوده شهر را تداعی می نماید. مفهومی که در کشور های مختلف به دلیل ساختار های سیاسی و رویکرد های اقتصادی ، نهاد های متفاوتی را با الگو های متفاوتی در خود درگیر داردانتخاب نوع مدل مدیریت شهری،‏ بازتابنده‎ی نگرش حاکم بر تنظیم روابط شورا و شهرداری و مهم‌تر از همه،‏ بیانگر میزان مشارکت و قدرت اجرایی است. یکی از گفتمان‎های مهم در تعیین مدل مدیریتی برتر،‏ تعیین چگونگی اداره‎ی شهر و قرارگیری قدرت در دست مدیران شهری است. از سوی دیگر،‏ مدل اداره‎ی شهر رابطه‎ی نزدیکی با حل یا ایجاد مسائل شهری دارد. 

دانشپذیران دوره آموزشی مدیریت امور شهری در طول تحصیل خود با مفاهیم گوناگونی در حوزه های مختلف، از شهرنشینی و شهرسازی گرفته تا جامعه شناسی و حمل و نقل آشنا خواهند شد.فعالیتهای مختلف اقتصادی و تولیدی در کشور ما یکی از مصادیق اسراف در مصرف انرژی در جهان به شمار می‎رود. ابتدایی‎ترین تمهیدات در جهت صرفه‎جویی در این زمینه جهشی عظیم در اقتصاد کشور را می‎تواند موجب گردد. یکی از بخشهای مهم در این زمینه طراحی و ساختمان‎سازی است که با بکارگیری فنون طراحی و ساخت می‎توان صرفه‎جویی قابل توجهی در مصرف انرژی داشته و در نتیجه آلودگی ناشی از آن را نیز به میزان زیادی کاهش داد.

در عصر جدید، پیشرفت روزافزون جوامع، مفهوم مشارکت را به تمامی عرصه‌های زندگی اجتماعی بسط داده است. مشارکت از الزامات زندگی شهری است و هنگامی تحقق می‌یابد که شهرنشینان از حالت زندگی فردی در آمده و با احساس مسئولیت جمعی به شهروند بدل شوند. در جوامع پیشرفته، مشارکت در امور شهری نهادینه شده و در آن حقوق و تکالیف شهروندان مشخص شده است. مدیریت شهری،‏ بازتابنده‎ی نگرش حاکم بر تنظیم روابط شورا و شهرداری و مهم‌تر از همه،‏ بیانگر میزان مشارکت و قدرت اجرایی است. هدف از این رشته عبارت است از تربیت کادر متخصص جهت نگهداری، اداره و توسعه فضاهایی که برنامه ریزان شهری ایجاد می‌نمایند.

از مهمترین ویژگی‌های دوره مدیریت امور شهری میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

• آشنایی با ایجاد فضاهای بهتر شهری
• درک و فهم صحیح فرآیندهای شهری
• ارتقاء سطح دانش با ایجاد زبانی مشترک برای ارتباط با متخصصان برنامه‌ریزی
• آشنایی با نحوه ایجاد توانایی