مجوز خرید خارجی به شهرداری تهران به میزان ۲ هزار میلیون یورو

شورای اسلامی شهر تهران به منظور توسعه وبرقی سازی حمل و نقل عمومی شهر تهران، مجوز خرید خارجی به میزان بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیون یورو را به شهرداری تهران اعطا کرد. به گزارش شهرداران و پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، لایحه شهردار تهران در خصوص «اعطای مجوز به شهرداری تهران […]

شورای اسلامی شهر تهران به منظور توسعه وبرقی سازی حمل و نقل عمومی شهر تهران، مجوز خرید خارجی به میزان بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیون یورو را به شهرداری تهران اعطا کرد.

به گزارش شهرداران و پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، لایحه شهردار تهران در خصوص «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه گذاری‌های خارجی در حوزه حمل و نقل و خدمات شهری شهر تهران» در جریان دویست و بیستمین جلسه رسمی شورا مورد بررسی قرار گرفت.
ابتدا محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا پیرامون این لایحه اظهار کرد: بعد از تصویب یک فوریت این لایحه، امروز لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه گذاری خارجی در حوزه حمل‌ونقل» ارائه شد که می‌توان این لایحه را به عنوان یکی از مهم ترین لوایح شورای ششم شهر دانست.
موضوع برقی سازی یکی از مهم ترین اقداماتی است که در شهر تهران می‌توان انجام داد و بعد از تصویب این لایحه در حوزه های مختلف شاهد یک تحول خواهیم بود؛ جلسات مشترک متعددی بین دو کمیسیون بودجه و حمل‌ونقل برگزار شد و در یک جلسه، مسائل مالی این لایحه بررسی شد و جلسه بعدی با بخش های مختلف حمل‌ونقل درباره موضوعات فنی آن بحث و بررسی صورت گرفت.
امانی: اعطای مجوز خرید خارجی در حیطه وظایف و اختیارات هیئت وزیران است
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا ضمن گرامیداشت روز درختکاری و توسعه فضای سبز، اظهار داشت: امیدواریم شهرداری در این باره اقدامات درستی انجام دهد. اعطای مجوز خرید خارجی در حیطه وظایف و اختیارات هیئت وزیران بوده و ما در شورا اجازه این کار را نداریم و بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۸۸، خرید کالاهای خارجی مندرج در فهرست پیوست که تایید شده به مهر «پیوست تصویب نامه هیئت وزیران» است، انجام این کار توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع اعلام شده است.
وی افزود: همچنین کارگروهی مرکب از وزارتخانه‌های صمت، بازرگانی، نفت، نیرو، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و جهاد کشاورزی و نیز مرکز کد ملی کالا مکلفند ظرف یک ماه نسبت به تنظیم وارائه فهرست کالاهای جدید اقدام کنند. کالاهایی که طبق این مصوبه خرید آن ممنوع شده اعلام شده  که شامل انواع خودروها از جمله اتوبوس، مینی بوس و دوچرخه و غیره می‌شود و از کالاهایی است که بدون مصوبه کارگروه اجازه خریداری آن‌ها داده نشده است و اگر این مجوز در حال حاضر به شهرداری اعطا شود با مخالفت هیئت تطبیق مواجه خواهد شد.
مهدی چمران، رئیس شورا در پاسخ به تذکر امانی توضیح داد: در اینجا بحث خرید خودرو مطرح است که با تصویب دولت و وزارت صمت انجام شده است.
در روند بررسی این لایحه مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرداری به موضوع نحوه بازپرداخت و زباله سوز و مبلغ تعیین شده برای آن اشاره کرده و پیشنهاد حذف آن را داد که این پیشنهاد با موافقت رئیس شورا تایید و در متن اعمال شد.
تشکری هاشمی: لایحه برای رفع ابهامات به کمیسیون تخصصی ارجاع شود 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه در جریان جلسات برگزار شده در این باره در این کمیسیون، خواستار توضیح بیشتر درباره برخی از ابهامات شدیم، گفت: ضمن تشکر از حضور مسئولان شهرداری و توضیح در خصوص برخی ازبندهای لایحه فوق، در جریان جلساتی که برگزار شد اسنادی دراین باره ارائه شد که این امر نیاز به بررسی و برگزاری جلسات بیشتر را منجر شد تا اگر اظهار نظری انجام می‌شود، فنی باشد، لذا درخواست می‌شود تعجیل در تصویب لایحه فوق صورت نگیرد تا ابهامات رفع شود.
سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورا نیز در ادامه در خصوص دوربین‌های ثبت پلاک و تخلف متذکر شد: دوربین‌هایی که در جاده‌ها نصب شده تنها پلاک پشت خودروها و موتور سیکلت‌ها را ثبت می‌کند و این در حالی است که در برخی موارد تخلفاتی صورت می‌گیرد که نیاز به ثبت پلاک جلو دارد، بنابراین پیشنهاد می‌شود به منظور ثبت درست تخلفات، شهرداری دقت لازم را در خرید دوربین‌ها داشته باشد.
مظفر: حتی یک روز فرصت را هم نباید از دست بدهیم 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه تصویب و اجرای این لایحه تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل خواهد بود، اظهار داشت: این یک کار بزرگ و تحولی است که در خصوص انجام آن حتی یک روز را هم نباید از دست دهیم. نگرانی‌های درباره چگونگی بهره برداری از این دستگاه‌ها وجود دارد که جای آن در این لایحه نیست و مربوط به بحث‌های کارشناسانه است و در حوزه موتور برقی یا تاکسی شهرداری با مرکزیت تعاملات حکومتی و اخذ ارز دولتی و غیره‌ای  که می‌تواند داشته باشد وارد مذاکره می‌شود واین به معنای سلب فعالیت ب خش خصوصی نیست و شبهاتی که در این باره مطرح است باید در جلسات دیگری مورد بحث واقع شود.
علوی: برقی سازی، یک تحول بزرگ است
عضو شورا با بیان اینکه این قراردادها یک تحول بزرگ در حوزه برقی سازی است که پیش از این وجود نداشته؛ گفت: این اتفاق به اضافه قرارداد مربوط به واگن‌ها قرار است در حوزه حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا به شهر تهران کمک کند، هر تاخیری ولو به اندازه یک روز تاخیر در خدمت به مردم است. ما می‌توانیم با سریع‌تر اجرا شدن پروژه برقی‌سازی به حل مشکل کمک کنیم. در حال حاضر یکی از اتفاقات خوبی که رخ داده کاهش قیمت‌ها در این مجموعه ها به واسطه سفرهای به چین بوده است. باید این موضوع را لحاظ کنیم . نکته بعدی در خصوص تعرفه های گمرکی است.
علوی با بیان اینکه سفرها به چین و حذف واسطه ها باعث شد که خرید وسایل حمل و نقل عمومی با قیمت پایین تر انجام شود؛ گفت: قرار است این وسایل نقلیه با تعرفه یک درصد گمرکی وارد شود و اگر سال آینده تغییری در این تعرفه ایجاد شود؛ خسارت زا خواهد بود.
صادقی: همراهی سایر نهادها ضروری است
عضو شورا با بیان اینکه این قرادادها تنها توسط شهرداری تهران محقق نخواهد شد؛ اظهار کرد: تلاش بانک شهر و همراهی با شهرداری جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت جای تقدیر دارد. یکی از بزرگترین تصمیماتی که می‌تواند در این دوره از شورای شهر اتخاذ شود؛ رأی مثبت به این لایحه است. در تاریخ بلدیه توجه ویژه‌ای به بحث کاهش آلودگی و جایگزینی اتوبوس‌های برقی داریم. برگ درخشانی در کارنامه شورا و تحقق وعده‌ای است که به شهروندان دادیم البته این تنها به دست شهرداری انجام نمی‌شود بلکه باید با همکاری نهادهای ذیربط دیگر در اقدامی جهادی و همکاری و همراهی لازم انجام شود؛ سرعت عمل در انجام این اقدام، حیاتی بوده و موضوعیت دارد. لذا درخواست می‌شود به دلیل روزهای پایانی سال از برگزاری جلسات بررسی دیگر در این باره خودداری شده و هرچه سریعتر تصمیمات لازم در این باره اتخاذ شود. چون که احتمالاً در سال آینده موانع جدیدی در پیشانی انجام این پروژه ایجاد شود.