مانور امداد و نجات شهرداری اصفهان/ بهبود فرآیند عملیات امداد و نجات

دومین مانور امداد و نجات، روز 23 مردادماه با همکاری سازمان قطار شهری، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و اورژانس در محوطه کارگاهی ایستگاه مترو واقع در خیابان شهید حجازی و در عمق ۲۶ متری زمین برگزار شد.

به گزارش شهرداران، مانور امداد و نجات شهرداری اصفهان با هدف ارتقای توان عملیاتی نیروهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری برگزار شد. بر اساس گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان و گزارش خبرگزاری ایمنا، در این مانور به بررسی نقاط قوت و ضعف عملیات آتش‌نشانی و شبیه‌سازی حریق و حادثه پرداخته شد. همچنین، کارکنان این سازمان در این مانور با تئوری امدادرسانی و اجرای مانورهای عملیاتی آشنا شدند. هدف اصلی اجرای این مانورها افزایش توان عملیاتی نیروهای آتش‌نشانی و بهبود فرآیند عملیات امداد و نجات شهرداری بود.

در این مانور، گروه‌های عملیاتی شرکت‌کننده به گروه اطفا، گروه امداد و نجات، گروه امداد و نجات کار در ارتفاع و گروه امداد و نجات با هدف آزادسازی شخص محبوس شده در خودرو تقسیم شدند. هدف هر یک از این گروه‌ها براساس نیازهای جداگانه بود. به عنوان مثال، گروه اطفا به منظور خاموش کردن حریق کانکس در محوطه کارگاه، گروه امداد و نجات به منظور آزادسازی شخص گرفتار زیرساخت بتنی، گروه امداد و نجات کار در ارتفاع برای انتقال مصدوم از عمق ۲۶ متری به همکف و گروه امداد و نجات با هدف آزادسازی شخص محبوس شده در خودرو فعالیت کردند.

در جلسه حاشیه‌ای این مانور، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نیز به خطرات مرتبط با ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو پرداخت. او بیان کرد که از ابتدای فرآیند احداث ایستگاه‌های مترو بر رعایت نکات ایمنی تأکید داشته‌اند و پیمانکاران را برای طراحی و اجرای مانورهای امداد و نجات به ویژه در محل احداث ایستگاه‌ها توصیه کرده‌اند.

با برگزاری دومین مانور امداد و نجات، تلاش‌ها برای کاهش زمان رسیدگی به حوادث و عملیات امداد و نجات و هماهنگی بهتر با دستگاه‌های مربوط به امداد و نجات شهر ارتقا یافت. این مانورها، موجب بهبود توان عملیاتی نیروهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و استعدادهای کارکنان در اجرای عملیات امداد و نجات شد.