طرح ایوان شهرری

گزارش شهردارن و به تحقیق خبرگزاری صدا وسیما، زهرا شمس احسان در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طرح ایوان ری باید در مقیاس منطقه‌ای نقش آفرینی کند، اظهار کرد: این طرح ۳۱ هزار مترمربع وسعت دارد و در حال حاضر نیازمند برخی اقدامات حفاظتی و سرمایه انسانی است […]

گزارش شهردارن و به تحقیق خبرگزاری صدا وسیما، زهرا شمس احسان در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طرح ایوان ری باید در مقیاس منطقه‌ای نقش آفرینی کند، اظهار کرد: این طرح ۳۱ هزار مترمربع وسعت دارد و در حال حاضر نیازمند برخی اقدامات حفاظتی و سرمایه انسانی است و سامانه‌های امنیتی و حفاظتی، نورپردازی مجموعه، ظرفیت سازی برای ارتقاء نیرو‌های انسانی و اقدام و عمل برای حل مشکلات نیازمند توجه است.وی با بیان اینکه طرح ایوان شهرری باید مسائل را تعیین تکلیف کنند، یادآور شد: نظام بهره برداری از طرح باید تعیین تکلیف شود تا در چرخه خدمات رسانی قرار بگیرد و از شهردار تهران می‌خواهیم با روحیه‌ای جهادی این طرح را تکمیل کرده و در اختیار شهروندان قرار دهد.

طرح ایوان شهرری مجموعه فرهنگی‌ـ گردشگری رازی یک مجموعه مدرن است، اما به دلیل قرار گرفتن در مجاورت برج طغرل شایسته‌تر بود از نظر ظاهر و معماری میان این مجموعه و برج هماهنگی ایجاد شود، اما شکاف‌های روی شیشه‌های مجموعه(ایوان ری) تنها بخشی است که با معماری و نمای برج هماهنگی دارد. به دلیل اینکه در تهران مکان‌های زیادی به نام «رازی» نامیده شده، پیشنهاد کردیم مجموعه فرهنگی محله ظهیرآباد «ایوان ری» نامگذاری شود و در فضای داخلی آن بخش‌هایی به موزه آثار و مفاخر معاصر ری اختصاص پیدا کند. این مجموعه فاخر ظرفیت به دست آوردن جایگاهی جهانی را دارد. برای کسب این جایگاه لازم است طرح ایوان شهرری علاوه بر درآمدزایی برای محله پیوست‌های فرهنگی داشته باشد. مثلاً می‌توان این محل را به‌عنوان محل مطالعه و درآمدزایی در حوزه سنگ‌نگاره‌ها و حکاکی سنگ قرار داد. سنگ‌نگاره‌هایی که در ری وجود دارد به خوبی تاریخ این شهر را روایت می‌کنند و ظرفیت‌های خوبی برای رونق گردشگری و درآمدزایی دارند.در خیابان ابن‌بابویه از سال‌ها و حتی قرن‌ها پیش، برج سرد و گرم چشیده «طغرل بیگ» سلجوقی در شکوه و زیبایی حرف اول و آخر را می‌زند، اما بنای حلزونی شکل ایوان ری که حدود ۷ ماه پیش در همسایگی برج سبز شده، در جذابیت و زیبایی به آن پهلو می‌زند. اواخر دهه ۷۰ که کلنگ این مجموعه به زمین خورد، سازندگان و طراحان بنا امیدوار بودند در سایه جذابیت‌های امروزی ایوان ری، محله ظهیرآباد که روزگاری در مسیر بازرگانان جاده ابریشم بود، دوباره رونق بگیرد وبرج کهنسال طغرل هم به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. ساخت ایوان ری به دلیل کمبود بودجه و مشکلاتی که زمان گودبرداری آن پیش آمد، بیشتر از ۲۰ سال به طول انجامید و کشدار شدن ساخت آن مشکلات و آسیب‌های‌ریز و درشت را به اهالی ظهیرآباد تحمیل کرد، اما حالا که بالاخره این مجموعه به سرانجام رسیده و حتی افتتاحیه آن برگزار شده، باز هم در آن به روی مردم و گردشگران باز نشده است.