موضوع رفع معضلات آمدوشد وسایل نقلیه سطح شهر برگزار گردید

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و آمدوشد شورای اسلامی شهر یزد در جلسه ای که با موضوع رفع معضلات آمدوشد وسایل نقلیه سطح شهر برگزار گردید مطرح کرد: وضعیت آمد و‌ شد شهر یزد مناسب نیست و در ساعت های اوج رفت و آمد، برخی معابر با تردد سنگین وسایل نقلیه مواجه است و گاهی بعضی از معابر دچار انسداد نیز می شود.

گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر یزد: تجملیان ادامه داد: در خصوص حل این معضل باید چاره و روش‌های کوتاه مدت و همچنین بلند مدت اندیشیده شود. یکی از روش ها و مسکن های کوتاه مدت برای رفع و جلوگیری از انسداد معابر، چراغ دار شدن بعضی از میدان ها و فلکه های سطح شهر است.

به گفته وی، زمانی که انسداد در یک میدان یا فلکه ایجاد می شود نه تنها میدان یا فلکه مسدود می شود بلکه آمد و شد تمام معابری که به آن وصل می شود نیز متوقف می شود، بنابراین جلوگیری از بروز انسداد آمد و شد در میدان ها یا فلکه ها (و به طور کلی هر نوع تقاطعی) از اهمیت بیشتری نسبت به معابر دیگر برخوردار است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و آمدوشد شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: همچنین باید توجه کرد انسداد میدان ها و فلکه ها در ساعت های اوج تردد به یک دلیل رخ نمی‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این انسداد دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ از جمله: ۱- عدم رعایت حق تقدم توسط رانندگان وسایل نقلیه که منجر به مختل شدن جریان تخلیه میدان/فلکه و به تدریج کندی زیاد و انسداد می‌شود: این نوع انسداد با دخالت مأموران پلیس راهور یا نصب چراغ‌های راهنمایی هوشمند در ورودی میدان/فلکه قابل جلوگیری یا بهبود است. ۲- کافی نبودن ظرفیت تردد خود میدان/فلکه: این نوع انسداد معمولاً با تبدیل میدان/فلکه به چهارراه تا حدی بهبود می‌یابد. راه حل تکمیلی هم اجرای تقاطع غیرهمسطح است. ۳- کافی نبودن ظرفیت تخلیه بعضی از معابر متصل به میدان/فلکه: این نوع انسداد فقط با رفع مشکل معابر کم‌ظرفیت متصل، یا با تبدیل میدان/فلکه به تقاطع غیرهمسطح قابل رفع است. ۴- ایراد در وضعیت هندسی میدان/فلکه: این نوع انسداد معمولاً با پاره‌ای از اصلاحات هندسی در شکل میدان/فلکه و ورودی‌های آن قابل رفع است.

تجملیان گفت: درصدد هستیم به عنوان مُسکّن موقت برای معضل انسداد میدان ها و فلکه های نوع اول، تعدادی از میدان ها و فلکه های سطح شهر مبتنی بر فناوری های حسگر پردازش ویدیویی به سامانه چراغ هوشمند راهنمایی مجهز شوند و متناسب با اینکه در هرکدام از معابر منتهی به میدان/فلکه چه مقدار بار تردد وجود دارد، و همچنین وضعیت تردد لحظه‌ای در خود میدان/فلکه، سامانه ورود خودروها از معابر مختلف به میدان را کنترل نماید.

وی در پایان تأکید کرد: البته بدیهی است که برای رفع مشکلات ناشی از شلوغی و تردد سنگین خودروهای شخصی در سطح شهر باید طرح‌های عمیق و کامل‌تری اجرا شود که مبتنی بر مجموعه‌ای از سیاست‌های سلبی و ایجابی خواهد بود.

لازم به ذکر است، این طرح در کمیسیون حمل‌ونقل و آمدوشد مصوب شد و در نوبت طرح در صحن علنی شورای اسلامی است، که با تأیید و تصویب در صحن علنی شورای اسلامی اجرا خواهد شد.