خبرهای خوش شهردار برای مشهد

شهردار مشهد در دیدار از موسسه خراسان به پرسش های خبرنگار ما در باره قطار شهری ، پروژه های جدید کشف رود، کوهستان پارک و اراضی پادگان ارتش پاسخ داد.

به گزارش شهرداران، به نقل از روزنامه خراسان، روز گذشته شهردار مشهد راهی خراسان شد تا ضمن تبریک هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس روزنامه خراسان، به سوالات خبرنگار ما درباره مهم‌ترین موضوعات پیش روی مدیریت شهری پاسخ دهد.

“محمدرضا قلندر شریف” خبرهای خوشی درباره تعریف پروژه های جدید به ویژه در نوار شمالی شهر، توسعه خطوط قطار شهری، احیای کوهستان پارک شادی، سامان‌دهی اراضی پادگان ارتش برای استفاده مردم و پیگیری مشکلات کشف رود داد.

“رضا خوراکیان” مدیرعامل موسسه فرهنگی خراسان در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت روزنامه خراسان، گفت: بهترین هدیه ما به هر یک از مسئولان این است که نقدی منصفانه ارائه کنیم.

شهردار مشهد نیز ضمن تبریک هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس روزنامه خراسان، بیان کرد: روزنامه خراسان پیش‌کسوت در عرصه رسانه های استان است؛ روزنامه خراسان روزنامه ای آبرومند، پایدار، پویا و مردمی است. این روزنامه آبروی رسانه استان در سطح ملی است و اخبار آن دقیق و به روز است.

وی افزود: روی میز همه مدیران، اول صبح روزنامه خراسان قرار گرفته است. روزنامه خراسان چون ویژه و آبرومند است، آبروی خود را برای توجه بیشتر درگیر خبرهای زرد نمی‌کند و در حوزه سیاسی، اجتماعی و… هم تحلیل های فنی ارائه می دهد.

بهره برداری خط ۳ قطار شهری تا بهار سال آینده

شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که کدام یک از برنامه ها از اولویت های اصلی شماست، بیان کرد: ما در برنامه ای که به شورای شهر ارائه دادیم، خیلی کار کردیم. برنامه ای احساسی، مردم پسند و پوپولیستی نبود. برنامه ای عملیاتی ارائه کردیم.

وی افزود: یکی از برنامه های اصلی ما کلان پروژه ای ادامه دار است و از قبل هم شروع شده و فراز و فرود داشته است که در دوره پنجم کلا مورد غفلت بود. این پروژه که هزینه های سنگینی روی آن صورت گرفته، بحث قطار شهری و متروی مشهد است. دو خط آن قبلا به بهره برداری رسیده و خط ۳ از دوره چهارم، عملیات اجرایی اش شروع شد و در دوره قبل تقریبا راکد بود که به صورت ویژه در حال دنبال کردن آن هستیم. تمام تلاش ما این است که تا پایان این دوره شورای شهر در سال ۱۴۰۴ حفاری این دو خط دیگر هم به طور کامل تمام شود.

قلندر شریف ادامه داد: حتما هم فاز یک خط ۳ را از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) حداکثر تا بهار سال آینده به بهره برداری خواهیم رساند تا زائران در تابستان از آن استفاده کنند. این پروژه خیلی هم هزینه می خواهد که در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم آن را تامین مالی کنیم. شهردار مشهد در ادامه درباره پروژه های حمل و نقلی دیگر گفت: در کرانه شمالی، کلان پروژه ویژه ای داریم که به جاده گاز معروف است. این پروژه بحث هایی دارد که هم حاشیه شهر را نجات و ارتقا خواهد داد و هم در حوزه حاشیه شهر و هم در حوزه حمل و نقل مشهد گشایشی ایجاد می کند. این پروژه به یک سری زیرساخت هایی نیاز دارد که الان در حال ایجاد آن هستیم. روگذر میدان شهید فهمیده و روگذر ابوطالب را نیز خواهیم داشت.

مرحله بندی پارک ۷۳ هکتاری در ۳ بخش

شهردار مشهد درباره پروژه های عمرانی دیگر در حاشیه شهر بیان کرد: در حوزه حاشیه شهر ما مشکل زیاد داریم. ۵۲ درصد اعتبارات عمرانی امسال در حاشیه شهر است؛ طوری باید هدایت کنیم که تاثیرگذار باشد. به دنبال این هستیم که پارک های خاص به خصوص ۷۳ هکتاری که در شهرک شهید رجایی بود و به خاطر فراز و فرود تعطیل شده است، به صورت مرحله بندی با نگاه ویژه حتما عملیاتی شود که آن جا در سه بخش بوستان عمومی، شهربازی و پارک های موضوعی می خواهیم کار کنیم. به دنبال این هستیم در آن جا ۲۰ هکتار شهربازی در نظر بگیریم و در پارک بهار شهربازی خواهیم داشت. حتما در همین ۷۳ هکتار، پارک بانوان را هم در نظر می گیریم.

شهردار مشهد درباره توسعه شرق مشهد نیز گفت: یکی از موضوعات، بی‌توجهی به مرکزیت حرم مطهر رضوی در مشهد است. توسعه مشهد به سمت شرق هم تصمیمی ملی، استانی و شهری است. ما در این جهت درصدد جذب مردم به صورت خود جوش با ایجاد سرمایه گذاری و اشتغال هستیم. به دنبال این هستیم که میدان بار مرکزی را عملیاتی کنیم. میدان بار مرکزی مشهد در محدوده شرق که همکاری آستان قدس را می طلبد و دوستان همراه ما هستند.

اجرای طرح آزمایشی اتوبوس و تاکسی برقی در مشهد

شهردار مشهد در ادامه دیگر برنامه ها بیان کرد: در حوزه پسماند به طور ویژه نگاه می‌کنیم و به دنبال این هستیم که درآمد هزینه حوزه پسماند را سربه سر کنیم، یعنی هزینه نکنیم و خودش درآمد ایجاد کند. پیگیر تسهیلات زباله سوز هستیم که دولت به ما بدهد. اگر به بخش خصوصی تسهیلات بدهند، بزرگ‌ترین زباله سوز کشور را در مشهد راه اندازی می‌کنیم.

قلندر شریف ادامه داد: در همین مدت به وزارت کشور پیشنهاد دادیم که قول مساعد هم داده و تقریبا قبول کرده اند که مشهد پایلوت اتوبوس برقی و تاکسی برقی در کشور شود. ۱۰۰ دستگاه برای خط یک بی‌آرتی که روزانه ۱۰۰ هزار مسافر جابه جا می کنیم که مقدماتش قبلا فراهم شده است. تاکسی برقی هم با تسهیلات برای تاکسیران ها با هزار دستگاه صورت خواهد گرفت؛ در حوزه حمل و نقل عمومی در حال پیگیری هستیم که اتوبوس ها را نوسازی کنیم. در همین مدت کوتاه ۱۴۰ دستگاه ون را هم برای مشهد به خصوص در خطوط حومه شهر در نظر گرفته ایم. ۱۰۰ دستگاه دیگر را هم درخواست کردیم که در مجموع ۲۴۰ دستگاه ون می‌شود که بخشی از آن در حوزه اتوبوسرانی و بخشی هم در حوزه تاکسیرانی به کار گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر ایجاد حمل و نقلی مناسب برای هوای پاک، افزود: به طور مشترک تفاهم نامه ای را با هیئت دوچرخه سواری و بانک مهر تنظیم کردیم که تا سقف ۳۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه برای خرید ۸۸ هزار و ۸۸۸ دوچرخه می دهیم. هفته پیش مشهد به عنوان دبیرخانه ملی و مرکزی شهرهای دوستدار دوچرخه کشور با توجه به خدماتی که ارائه می دهیم، شناخته شد. ایستگاه های دوچرخه سواری را هم افزایش می دهیم. همین هفته گذشته ۳۰ ایستگاه در حاشیه شهر با ۳۰۰ دستگاه دوچرخه افتتاح شد. متاسفانه سال گذشته از موتورهای برقی زیاد استقبال نشد. از ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ۱۰۰ میلیونی، حدود هزار نفر استقبال کردند.

اظهار امیدواری شهردار برای بهره برداری تصفیه خانه سپتاژ طی امسال

شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که شهرداری برای حل معضل کشف‌رود چه تدابیری خواهد داشت، بیان کرد: کشف رود معضلی است که کارکرد خود را به عنوان رود از دست داده است. شهرداری طبق ارزیابی، تعهدات انجام شده خود را انجام داده است. دستگاه های دیگر مانند شهرداری به طور پررنگ ورود نکردند. ما کار ویژه ای که انجام دادیم زیربار تصفیه خانه سپتاژ به عنوان ا ولین تصفیه خانه سپتاژ کشور رفته ایم با این که وظیفه ما نبوده است.

وی با اشاره به معضلات بهداشتی این موضوع برای مردم مشهد، افزود: امسال تامین اعتبار این تصفیه خانه را پیگیری می‌کنیم که بخشی از طریق وام است و تا به حال دو سه جلسه در این زمینه داشته‌ایم که امیدواریم امسال به بهره برداری برسد. همچنین روی تمام تانکرهای آن منطقه جی پی اس گذاشتیم که کنترل می کنند تانکرها کجا بارگیری و کجا خالی می‌کنند.

شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که برای تیم های ورزشی مشهد چه برنامه ای خواهید داشت، بیان کرد: تعارف که نداریم، نه فقط مشهد بلکه کلا خراسان در حوزه ورزش بیمار است. یعنی تغییر و تحولات مختلف، رئیس هیئت‌های غیرمتخصص، تیم داری غلط و نگاه اقتصادی به ورزش به این موضوع منجر شده است. اعلام کردیم حاضر به کمک هستیم، اما درباره تیم داری در شورای شهر بر سر این موضوع بحث می‌کنیم که چگونه به این مسئله ورود کنیم و در این زمینه هنوز نه ما جمع بندی نهایی داشته ایم و نه شورای شهر. امسال به ویژه در ماه رمضان یک جشنواره در قالب ۱۷ تا ۱۹ رشته خاص برگزار شد که ۷ هزار و ۵۰۰ ورزشکار ورود کرده بودند.

پارک جهان شهر در مراحل پایانی طراحی خود

شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که وضعیت زمین های پادگان به چه شکل خواهد بود، بیان کرد: ادامه کار را در دو مرحله داریم. یکی درباره بخش هایی است که برای آن توافق شده و در اختیار عموم قرار نگرفته که در حال حل و فصل آن هستیم. یکی هم این که هفته پیش جلسه راهبردی داشتیم درباره این که الان این فضا محیط امنی برای مردم نیست چون حالت جنگلی و خاکی است. شهرداری خیابان های مرتبط را ایجاد کرده و دسترسی به ترافیکش صورت گرفته و چند خیابان دیگر هم ساخته شده و به زودی افتتاح خواهیم کرد. پارک جهان شهر هم اکنون مراحل پایانی طراحی خود را دارد. در صورت عملیاتی شدن آن در تاریخ مشهد تا به حال به این وسعت پارک نداشته ایم و پارک ملت در قبال آن نصف وسعت این پارک است؛ پارکی که هر دو طرف جاده آن مشابه پل طبیعت تهران با هم ارتباط پیدا می‌کند.

کوهستان پارک مشهد به صورت مدرن احیا خواهد شد

قلندر شریف در پاسخ به این سوال که وضعیت کاربری کوهستان پارک شادی مشهد چگونه خواهد بود، بیان کرد: تاکید مدیریت شهری از قبل هم این بوده کاربری این مجموعه تغییر نکند و در قالب کوهستان پارک باشد و مجموعه فرهنگی و گردشگری برای مشهد اجرا شود. نگاه ما هم این بوده که کاربری آن تغییر نکند. دو تا سه هفته پیش طی جلسه ای با دکتر قاضی زاده، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران توافق شد که کوهستان پارک شادی به صورت خیلی مدرن احیا شود. حداقل ۲۰ هکتار آن در قالب همین شهربازی خواهد بود و اماکن تفریحی دیگری در زمین آن محقق خواهد شد و یک مجموعه فرهنگی، تفریحی و گردشگری مناسب برای مشهد ایجاد می‌شود.