بیشترین تماس مردم تبریز در شش ماه نخست ۱۴۰۱ با سامانه ۱۳۷ در چه مواردی بود؟

فارغ از اینکه در کدام محل و یا منطقه از شهر سکونت داریم، هر روزممکن است با مشکلاتی روبه رو شویم که نمی دانیم در مواجهه و حل آن چه باید کرد و از چه طریقی آن را به مسئول مربوطه اطلاع داد.

به گزارش شهریار، اصولا ما عادت داریم به جای حل فوری ایرادات و رفع نواقص پیش آمده مربوط به لوازم و ابزار های موجود در خانه های خود، تا جای امکان از آن چشم پوشی کنیم و در زمان ضرورت به حالت فوری برای رفع آن ایراد، تلاش کنیم و به اصطلاح ادای استاد و مکانیک را درآوریم و بعد از زحمات بسیار و البته ناموفق نهایتا در مرحله آخر متخصص آن کار را به خانه آوریم.

رفع ایرادات و مشکلات به وجود آمده در خانه هایمان شاید در اولویت ما نباشد و چندان ذهن و فکرمان را به خود اختصاص ندهد ولی واکنش هایمان در برخورد با مشکلات شهری کمی متفاوت از مشکلات خانه است. اصولا در مواجهه با ایرادات شهری یا فقط به حالت لفظی اظهار نارضایتی کرده و عکس المعل فیزیکی انجام نمی دهیم و حتی گاهی نمی دانیم که هنگام مواجهه با مشکلات شهری چه باید بکنیم و در این بین تعداد انگشت شماری از شهروندان می دانند باید به کجا اطلاع دهند.

از فصل های سال شروع می کنیم، تصور کنید یک روز زیبای بهاری پیاده از خانه خارج می شویم هنگام گذر از خیابان و با حال وهوای بهاری، ماشین با سرعت نه چندان بالا از کنارمان گذر می کند و با پرتاپ آب و گل و لای چاله های خیابان، حس خوشایند بارش های دل انگیز بهاری را از بین می برد.

وارد تابستان می شویم بوی بد جوی های کنار خیابان بر بوی خوش گلهای پیچ امین الدوله یا مریم و شب بو غالب آمده و ما را بی نصیب از بوی مشمئز کننده خود نمی کند. پاییز فصل عاشقانه ها، بعد از بارش های فصلی گویا برخی از شهروندان به کانال های جمع آوری آب های سطحی هم رحم نکرده و تمام ضایعات ساختمانی خود را در آن می ریزند و بعد از بارش ها، آب از هر نقطه ای از کانال که امکان رسوخ دارد خارج می شود و شهر را به گند می کشاند. یا در سرمای یخبندان زمستان حین عبور از کوچه پا بر روی زمین که می گذاری لغزنده و وحشتناک است و هزاران مشکل دیگری که روزانه ممکن است در سطح شهر با آن برخورد کنیم. واقعیت این است که اکثر ما شهروندان نمی دانیم در این حین چه باید کرد؟

سامانه ۱۳۷ شهرداری تبریز به صورت ۲۴ ساعت در خدمت شهروندان

شماره تلفن سه‌رقمی ۱۳۷ متعلق به شهرداری تبریز بوده و تمام شهروندان محترم تبریز می‌توانند برای تقاضای خدمات و یا اعلام درخواست در تمامی حوزه های اجرایی مربوط به شهردار با آن تماس بگیرند.

شهروندان می توانند پیشنهادها و شکایت‌های خود را در تمامی حوزه‌های کاری شهرداری و مدیریت شهری اعلام کرده و کد رهگیری جهت پیگیری و بازخورد دریافت کنند.

مرکز سامانه مدیریت شهری فرصتی برای مشارکت شهروندان و ایجاد زمینه بررسی آشنایی، بهره گیری و رضایتمندی شهروندان به عنوان مخاطبان و مشتریان این مرکز را فراهم ساخته است.

مؤلفه های مهم این سامانه پویایی، کارآمدی، اجتناب از گستردگی بیش از حد، کنترل و تحلیل اطلاعات، آموزش، ارتقای علمی و توانمندسازی منابع انسانی، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و تبلیغات است.

علاوه بر خط تلفن ۱۳۷، شماره پیامکی ۵۰۰۰۴۹۵۵ و اپلیکیشن چشم شهروند یکی دیگر از راه های ممکن برای تماس با مسئولان شهری در خصوص حل مشکلات شهری است.

اپلیکیشن چشم شهروند

علاوه بر خط تماس تلفنی ۱۳۷، اپلیکیشن چشم شهروند یکی دیگر از راه ارتباطی شهروندان تبریز با مرکز ۱۳۷ شهرداری تبریز است. شهروندان می توانند با استفاده از این اپلیکیشن مشکلات شهری در زمینه های خدمات شهری، عمرانی، فرهنگی را به شهرداری ارسال کنند. از قابلیت های این اپلیکیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: ارسال عکس از مشکلات، تعیین دقیق از طریق نقشه، مشاهده درخواست های ثبت شده، مشاهده درخواست های ثبت شده اخیر شهروندان، امکان پیگیری درخواست ها از طریق کد پیگیری اعلام شده، قابلیت کار به صورت آفلاین. هنگامی که دسترسی به اینترنت ندارید می توانید درخواست ها را ثبت کنید و بعد از دسترسی به اینترنت نرم افزار بصورت اتوماتیک درخواست ها را به سامانه ۱۳۷ ارسال می کند و کد رهگیری دریافت می کنید.

کد QR اپلیکیشن چشم شهروند تبریز (سامانه ۱۳۷)

 همچنین شهروندان عزیز می توانند این اپلیکیشن را در گوشی های اندروید از مارکت بازار دانلود کرده و از این اپلیکیشن استفاده کنند. فقط حین دانلود باید دقت شود تا حتما چشم شهروند تبریز قید شود.

اهداف سامانه مدیریت شهری ۱۳۷

 از اهداف سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ می توان به موارد زیر اشاره کرد: تسهیل ارتباط شهروندان با شهرداری از طریق خدمات الکترونیکی، رفع نواقص و مشکلات مربوط به شهر، کاهش مراجعات حضوری شهروندان برای پیگیری امور و در نتیجه کاهش سفرهای شهری و ترافیک، افزایش حیطه نظارت و کنترل مدیران شهرداری، ایجاد بانک اطلاعاتی از مشکلات شهر با هدف طبقه بندی و بررسی دقیق و آماری مشکلات به صورت منطقه‌ای و محله‌ای، افزایش مشارکت و نظارت شهروندان بر امور شهری، بررسی میزان رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری، شناسایی شهروندان مسئول و مشارکت آنها در امور شهرداری.

پیام های دریافتی در سامانه ۱۳۷ چگونه به مقصد می رسند

پیام دریافتی از طریق سامانه ۱۳۷ آدرس یابی شده و سپس به صورت پاکت الکترونیکی به رنگ قرمز ثبت و به منطقه یا ناحیه موردنظر به صورت آنلاین ارسال می شود. هر پیام که از طریق این سامانه به مناطق و نواحی برای پیگیری و اجرا ابلاغ می شود به منزله ابلاغ پیام از سوی شخص شهردار تلقی شده و تمام مناطق و نواحی موظف به رسیدگی سریع به آن هستند.

پس از اعلام کارشناسان اجرایی مبنی بر انجام درخواست، کارشناسان بازخورد مرکز از طریق تلفن و یا سامانه به صورت اتوماتیک از طریق پیامک و یا از طریق اپلیکیشن چشم شهروند با شهروند تماس گرفته و از وی در خصوص سرعت و دقت درخواست ثبت شده نظرخواهی می کنند. این نظرات مستقیما در ارزشیابی و عملکرد مناطق و سازمان های شهرداری استفاده می‌شود.

بیشترین تماس مردم تبریز در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ با سامانه ۱۳۷ در چه مواردی بود؟

طی شش ماه اول سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۶ هزار ۳۰۵ تماس تلفنی، ۴۰ هزار و ۳۰ پیامک و همچنین ۵۶ هزار و ۲۷۵ تماس مربوط به راهنمایی و مشاوره و تماس های تکراری توسط این سامانه دریافت شده است. بیشترین تعداد تماس در خرداد و کمترین تماس فروردین بوده است.

بیشترین تماس با سامانه ۱۳۷ در حوزه معاونت خدمات شهری مربوط به جمع آوری زباله، سدمعبر، ساخت و سازهای غیرمجاز با ۵۶ درصد و آسفالت و جداول با ۱۱ درصد، طی شش ماه اول سال ۱۴۰۱ بود.

ردیف

نوع تماس

تعداد

۱

تماس تلفنی با ۱۳۷

۹۶ هزار و ۳۰۵ تماس

۲

پیامک به شماره ۵۰۰۰۴۹۵۵

۴۰ هزار و ۳۰ پیامک

۳

تماس مربوط به راهنمایی و مشاروه و تماس های تکراری

۵۶ هزار و ۲۷۵ تماس

نوع مشکل

بیشترین تماس گرفته شده از مناطق

کمترین تماس گرفته شده از مناطق

مشکل آبگرفتگی

۴ و ۱۰

۸ و ۹

مشکل آسفالت و لکه گیری

۳ و ۴

۸ و ۹

عدم پاکسازی معابر

۱ و ۴

۸ و ۹

عدم جمع آوری زباله

۳ و ۴

۸ و ۹

جمع آوری و مهار حیوانات

۲ و ۷

۸ و ۹

ساخت و ساز غیر مجاز

۱ و ۱۰

۸ و ۹

مشکل سدمعبر

۴ و ۱۰

۸ و ۹

مشکلات مربوط به فضای سبز و درختان

۴ و ۲

۸ و ۹

مشکلات عدم لایروبی و تنظیف آب‌روها

۳ و ۴

۸ و ۹

مشکلات مربوط به مرمت و ترمیم

۱ و ۴

۶ و ۹

موارد عمرانی

۳ و ۴

۸ و ۹

جدول بیشترین و کمترین شکایت ثبت شده شهروندان به تفکیک مناطق

همچنین در حوزه عمرانی بیشترین درخواست مربوط به آسفالت و سپس رنگ آمیزی و همچنین در حوزه پارک ها و فضای سبز بیشترین مربوطه به درختان شکسته، سمپاشی، افتادن درخت و آبیاری درختان و کمترین درخواست مربوط به درخواست نهال، درختکاری و درختان آسیب دیده بر اثر برخورد خودرو بوده است.