ضروروت ایجاد بازارچه‌های میوه و تره‌بار در نقاط مختلف سنندج

شهردار سنندج:

شهردار سنندج با بیان اینکه دلیل نبود بازارچه‌های میوه و تره‌بار در سنندج کم‌کاری شهرداری نیست، گفت: اگرچه زمین دارای کاربری بازار رو در اختیار نداریم، اما ایده‌هایی وجود دارد که در سال آینده با کمک مردم و تملک زمین بازارچه‌های عرضه میوه و تره‌بار را اجرا خواهیم کرد.

به گزارش شهرداران و ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سنندج، سیدانور رشیدی در جلسه ستاد تنظیم بازار استان کردستان اظهار کرد: عرصه شهر سنندج ۵ هزار هکتار بوده که ۵۵ درصد آن بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: این بافت ناکارآمد شهری تقریبا بیش از ۵ تا ۶ دهه قبل شکل گرفته و بسیاری از کاربری‌های مورد نیاز همچون بازار روز، فضای سبز و غیره در آن دیده نشده و الان نیز امکان انجام کارهای مداخله‌ای در آنها وجود ندارد.

شهردار سنندج افزود: ایجاد بسترهای لازم برای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری است و در این راستا حاضر به هر نوع همکاری با دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها به شرط رعایت حقوق شهر و شهروندان هستیم.

رشیدی اضافه کرد: ۴۵ درصد باقی مانده نیز تفکیک‌هایی است که در گذشته انجام شده و براساس ارزیابی‌ها و مکاتباتی که با راه و شهرسازی انجام داده‌ایم در شهر سنندج اصلا کاربری بازار روز میوه و تره‌بار نداریم.

وی افزود: تمرکززدایی از سطح شهر از اولویت‌های مدیریت شهری سنندج است و در این راستا هرآنچه در توان داشته باشیم بکار می گیریم.

شهردار سنندج با بیان اینکه سال گذشته شهرداری سنندج با حمایت شورا ساماندهی وانت‌های میوه فروش در چند نقطه شهر را انجام داد، گفت: طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش کار بزرگی بود؛ اما متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که در سراسر کشور و استان افتاد این طرح مسکوت ماند.

رشیدی تصریح کرد: شهرداری سنندج بر استمرار طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش و همچنین دست فروشان در شهر تاکید دارد، ولی قطعا اجرای بی‌نقص این طرح نیازمند مشارکت همه بخش‌ها و دستگاه‌هاست.

وی اذعان کرد: ایجاد بازارهای میوه فروشی نیازمند عرصه با کاربری بازار روز است که در این زمینه بسیار محدود هستیم و به صراحت اعلام می‌کنیم، شهرداری سنندج کوچکترین کم کاری در حوزه ایجاد بازارچه‌های میوه و تره بار در سطح شهر نداشته است.

شهردار سنندج افزود: مدیریت شهر ایده‌هایی برای ایجاد چنین ظرفیت‌هایی در بافت‌های ناکارآمد شهری با همکاری مردم و تملک اراضی مورد نیاز دارد که قطعا در سال جدید اجرا خواهیم کرد.

رشیدی خاطرنشان کرد: برای مثال در محله کانی کوزله شهر سنندج در فضای سبزی که برنامه احداث آن را داریم، ایجاد بازار میوه و تره بار در بخشی از این زیرساخت مورد توجه قرار گرفته است.

وی در مورد موضوع ۱۱ کانکس فعالی که در سطح شهر وجود دارد، گفت: در دهه ۸۰ قراردادی با این ۱۱ کانکس منعقد شده است که متاسفانه منافع شهر و شهرداری در آن دیده نشده است.

شهردار سنندج اضافه کرد: این افراد تقریبا از ۲۰ سال گذشته اقدام به تمدید قرارداد و حتی پرداخت اجاره به شهرداری نکرده‌اند ساماندهی این وضعیت در شورای ششم مورد توجه قرار گرفت و تمهیدات لازم برای انعقاد قرارداد با توجه به درخواست‌ آنها با این افراد اندیشیده شده است.

رشیدی از انعقاد قرارداد براساس نرخ کارشناسی روز با این افراد خبر داد و اضافه کرد: از ظرفیت این کانکس‌ها برای تنظیم بازار توزیع میوه و گوشت گرم استفاده می‌شود و در این راستا جلسه نهایی شدن برنامه با این ۱۱ نفر برگزار خواهد شد.

وی از آمادگی شهرداری سنندج برای همکاری با اداره کل صمت در ایجاد غرفه‌های توزیع میوه شب عید همچون سال‌های قبل خبر داد و افزود: در راستای تنظیم باراز، تسهیل در خدمات‌رسانی هرچه بهتر به مردم، تمرکززدایی، دردسترس قرار گرفتن بهتر خدمات و …به شرط جلوگیری از ایجاد ترافیک و جلوگیری از نازیبا شدن چهره شهر آمادگی همکاری با سازمان صمت استان در ایجاد غرفه‌های میوه فروشی در هر تعداد نقطه‌ای که نیاز باشد را داریم.

وی اضافه کرد: ۱۰۰ نقطه را در سطح شهر با نگاه رونق اقتصادی، اشتغالزایی و درآمد پایدار جهت بوفه‌ها و فضاهای شهری برای ارائه خدمات به شهروند شناسایی کرده‌ایم.

وی گفت: در راستای ساماندهی بافت مرکزی شهر در حوزه مدیریت بازار، برنامه‌ریزی‌های خاصی در دستور کار شهرداری سنندج قرار گرفته است.

وی با تاکید براینکه باید یک ارتباط مالی بین شرکت واگذارکننده میزها و دستفروشان وجود داشته باشد تا از برخی سوء استفاده‌ها جلوگیری شود، عنوان کرد: نظارت بر روند فعالیت دستفروشان تشدید خواهد شد، ساماندهی دستفروشان واقعی براساس کد ملی در پیاده راه فردوسی و خیابان انقلاب به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در دستور کار شهرداری است و این مهم به زودی اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرداری در همین راستا مدیرت بازار را با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در ساختمانی که در سه راه ناصر خسرو داریم انجام و با این روش برخی مشکلات را حل خواهیم کرد.