شهردار اصفهان:

انبوه‌سازان با ورود به عرصه بافت تاریخی و فرسوده به شهر کمک کنند

شهردار اصفهان گفت: جذابیت‌های جدیدی در اصفهان ایجاد شده است که رونق اقتصاد گردشگری را به دنبال دارد، لذا ورود سرمایه‌گذار به عرصه گردشگری و بافت تاریخی موجب کمک به شهر می‌شود.

به گزارش شهرداران، به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم‌زاده روز یکم مردادماه در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران و قشر انبوه‌سازان مسکن شهر اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر پهنه‌های بافت فرسوده در مناطق پانزده‌گانه شناسایی شده و اگر سیستم شورای عالی بافت فرسوده و کمیسیون ماده پنج یاری کنند، مقدمات برای ورود سرمایه‌گذاران برای رفع مشکلات مسکن مهیا می‌شود.

او با بیان اینکه ۷۰ درصد بخشودگی تراکم، یک تا دو طبقه مازاد و وام‌های مربوطه دولتی نیز به عنوان طرح‌های تشویقی برای بافت فرسوده اختصاص داده شده است، افزود: شایسته است که سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان از باب مسئولیت اجتماعی در زمینه بهسازی و نوسازی واحدهای بافت فرسوده به شهر کمک کنند تا وضعیت شهر در بعضی مناطق، از وضعیت خطرآفرینی خارج شود.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه بر اساس بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ فرصتی استثنایی برای حل مشکلات کهنه مردم در این زمینه است، گفت: باید توجه داشت که دولت و مجلس با نگاه حل مسئله در بودجه ۱۴۰۲ به این مسئله ورود کرده‌اند و در اصفهان معاونت شهرسازی شهرداری نیز نگاه انبساطی به این موضوع داشته است.

او با بیان اینکه بافت تاریخی اصفهان از فرصت‌های دیگری است که سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان می‌توانند در آن ورود کنند، خاطرنشان کرد: در این عرصه کف و بدنه بافت‌های تاریخی توسط شهرداری آماده‌سازی می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری روی ریزدانه‌های موجود در بافت تاریخی ورود کرده و آن‌ها را به محورهای گردشگری تبدیل کنند.

شناسایی ۵۷ پروژه جدید در عرصه مشارکتی

مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان هم گفت: ۵۷ پروژه جدید در عرصه مشارکتی شناسایی شده که باید تا پایان فصل پاییز فراخوان‌های آن‌ها اعلام شود.

سید مرتضی حسام‌نژاد افزود: بر این اساس اغلب سرمایه‌گذاران شهر اصفهان را در کانال اعلام فراخوان‌های پروژه‌ها عضو کرده و فراخوان‌ها را به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: پیش از سپردن پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران در دوره جدید، ارزیابی فنی خود را قوی‌تر کرده تا متناسب با هر پروژه سرمایه‌گذاران توانمند ورود کنند.

او از دیگر اولویت‌های تعیین شده در این سازمان را حرکت به سمت پروژه‌های مشارکتی سه‌جانبه دانست و گفت: سه ضلع شهرداری، مالک و سرمایه‌گذار در یک پروژه مشارکت می‌کنند و سهم شهرداری در این پروژه‌ها هزینه صدور پروانه خواهد بود.

به گفته او، در حال حاضر چندین پروژه متنوع غیرساختمانی در عرصه‌های مختلف همچون پارک، میدان چوگان و باشگاه اسب‌سواری تعریف شده است و تا هفته‌های آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد و در صورت تمایل سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند به این پروژه‌ها ورود کنند.

شناسایی گلوگاه‌های زمان‌بر در فرآیند صدور پروانه

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: در سال جدید سه اتفاق ویژه در صدور پروانه‌های ساختمانی افتاد و باعث شد فرآیند صدور الکترونیک پروانه‌ها در شهرداری اصفهان با کمی تأخیر روبه‌رو شود.

وحید مهدویان افزود: نخست بحث دستورالعمل‌هایی بود که از سوی وزارت کشور در این زمینه ابلاغ شد و حتی با مصوبات شورای اسلامی مغایر بود، از جمله این موضوعات، تمدید پروانه‌های ساختمانی است که برای حل مشکل به نفع مردم استفساریه‌ای از شورای اسلامی شهر دریافت کردیم، در حالی که اجرای دستورالعمل‌های وزارت کشور به نفع شهرداری بود.

او با بیان اینکه در فرآیند صدور پروانه چندین گلوگاه وجود دارد، توضیح داد: نخستین گلوگاه، کنترل نقشه و گلوگاه بعدی مرتبط با سازمان نظام مهندسی است که می‌توان با برقراری جلسات مشترک و حضور مؤثر انجمن انبوه‌سازان این مشکل را حل کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در بازآفرینی شهری نیز شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۰ با تشکیل جلسات متعدد و با حضور متخصصان اقدامات خوبی را آغاز کرد که می‌توان به مجوز یک الی ۲ طبقه مازاد و همچنین ضوابط تشویقی مرتبط با بافت فرسوده اشاره کرد.

او ادامه داد: امروز این ضوابط در کل کشور توسط شورای عالی شهرسازی مصوب شده، اما هنوز استانداری به شهر اصفهان ابلاغ نکرده است و خود نیز از آن محروم مانده‌ایم.