افزایش ۱۲ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده در پنج ماه سال جاری

شهردار منطقه ۱۰ تبریز از رشد بیش از ۱۲درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱خبر داد.

به گزارش شهرداران، شهردار منطقه ۱۰ تبریز از رشد بیش از ۱۲ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱خبر داد.

موسی زارعی با بیان اینکه در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته در منطقه ۱۰ روند صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده رشد ۱۲ درصدی داشته است ادامه داد:  از ابتدای سال جاری تا به امروز ۸۲ فقره پروانه ساختمانی در بافت فرسوده ، ۶ فقره پروانه در بافت تاریخی و یک مورد پروانه در بافت حاشیه ای حوزه این منطقه صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه صدور پروانه ساختمانی رایگان در زیربنای مجاز و تخفیف در تعرفه عوارض محلی از جمله مشوق‌های شهرداری برای ساخت و ساز استاندارد در بافت فرسوده است ادامه داد: با هدف ارایه خدمات هرچه بیشتر به ساکنین و تشویق آنها به نوسازی، در بافت های فرسوده برای تراکم تا ۲۰۰ درصد پروانه رایگان صادر و برای گذرهای ۸  متر و بالاتر دارای امتیاز تشویقی یک طبقه مازاد بر ضابطه است که پروانه بر اساس امتیازات فوق صادر می گردد.

زارعی تصریح کرد: با توجه به تاکیدات استاندار محترم مبنی بر تسریع در تهیه طرح تفصیلی محور تاریخی فرهنگی تبریز و عدم قبول پرونده های ارسالی شهرداری به کمیسیون ماده ۵ از سوی دبیرخانه کمیسیون مذکور مستقر در اداره راه و شهرسازی و عدم رغبت ساکنین حوزه مذکور به علت محدودیت های طبقات  اعلامی توسط اداره میراث فرهنگی موجب کاهش صدور پروانه در بافت تارخی این منطقه گردیده است.

شهردار منطقه ۱۰ در خصوص کاهش تعداد پروانه ساختمانی در بافت حاشیه ای نیز با اشاره به اینکه تمامی املاک محدوده حاشیه نشین منطقه جزو اراضی ملی و قولنامه ای است اظهار کرد: امکان صدور پروانه از سوی شهرداری منطقه برابر  رای وحدت رویه صادره از سوی دیوان عدالت اداری برای املاک قولنامه ای مقدور نیست.

وی اضافه کرد: برابر تبصره ۱۱ بودجه سال ۱۴۰۲ برای ارضی ملی (بافت حاشیه نشین) پس از اخذ سند از اداره راه و شهرسازی صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری انجام می گیرد.