تقدیر وزیر دادگستری از اقدامات صورت گرفته در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی بویژه ساماندهی کودکان کار و خیابان

تقدیر وزیر دادگستری از اقدامات صورت گرفته در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی بویژه ساماندهی کودکان کار و خیابان دکتر رحیمی: توفیقات بدست آمده درحوزه کاهش آسیب بویژه کودکان خیابان مرهون تلاش های شبانه روزی شهرداری و ایجاد همدلی و هم افزایی است دکتر احمدی صدر: تا پایان فروردین ماه ۳۴۰۰ کودک کار و خیابان […]

تقدیر وزیر دادگستری از اقدامات صورت گرفته در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی بویژه ساماندهی کودکان کار و خیابان
دکتر رحیمی: توفیقات بدست آمده درحوزه کاهش آسیب بویژه کودکان خیابان مرهون تلاش های شبانه روزی شهرداری و ایجاد همدلی و هم افزایی است
دکتر احمدی صدر: تا پایان فروردین ماه ۳۴۰۰ کودک کار و خیابان در پروسه استعدادیابی قرار گرفتند
سی و ششمین نشست شورای هماهنگی مرجع ملی حقوق کودک با حضور دکتر امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، دکتر علی محمد قادری رئیس بهزیستی کشور، دکتر احمدی صدر رئیس سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، دکتر سید علی کاظمی معاون وزیر دادگستری و تنی چند از مدیران حوزه قضایی و شهری در این وزارتخانه برگزار شد.
به گزارش شهرداران  روابط عمومی سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، دکتر رحیمی در این جلسه گفت: توفیقات بدست آمده در حوزه کاهش آسیب بویژه کودکان خیابان مرهون تلاش های شبانه روزی شهرداری و ایجاد همدلی و هم افزایی است که بین دستگاه های متولی بوجود آمده که این امر باید تقویت شده و تداوم داشته باشد تا به سر منزل مقصود که رفع آسیب های اجتماعی و پیشگیری از بروز آن است دست یابیم.
همچنین دکتر احمد احمدی صدر رئیس سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با تقدیر از دستگاه هایی چون سازمان بهزیستی، فراجا ، قوه قضاییه و … در همکاری با قرارگاه اجتماعی شهر تهران برای حل مشکل آسیب های اجتماعی گفت:زمانی در مدیریت شهری برخی از آسیب دیدگان اجتماعی را زباله اجتماعی نامگذاری کرده و حتی آن دوره مانع ایجاد می کردند تا اگر بهزیستی، پلیس و دادگستری می خواستند کاری برای حل آن بکنند صورت نگیرد اما حالا این دیدگاه حاکم است که آسیب دیدگان اجتماعی خانواده ما هستند و باید به آنها کمک کنیم.
وی افزود: ما این توفیق را از سوی خداوند متعال پیدا کردیم که جنبه تسهیل گر و جاده صاف کن نهادها برای حل آسیب های اجتماعی باشیم و در راستای این تسهیل گری دوسال است که طرحی در قرارگاه اجتماعی شهر تهران شروع شده است. با این عقبه دو ساله توانستیم طرح های کوتاه مدت را اجرا کنیم. پیش از این ۸ هزار ظرفیت برای اسکان و ساماندهی معتادین متجاهر وجود داشت اما الان به ۲۵ هزار ظرفیت رسیده است، ۳۸ مرکز استعدادیابی و توانمندسازی کودکان کار و خیابان با نام پویاشهر راه اندازی شده، پاتوق ها و کلونی ها هزار و پانصد نفره برچیده شده است و دیگر شاهد پاتوق های پرجمعیت آزاردهنده برای مردم نیستیم.
رئیس سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: ۶۳۲ خانه پلاک قرمز و ضایعاتی، شناسایی شدند و تعداد قابل توجهی از آنها پلمپ و مورد برخورد قرار گرفتند. در گذشته به محض اینکه پلیس طرح جمع آوری می گذاشت معتادین و مواد فروش ها به این خانه ها پناه می بردند و اجازه نمی دانند پلیس وارد شود.
وی افزود: چندی پیش در میدان صنعت با یک سرشبکه کودکان خیابان صحبت کردم و به او گفتم حاضریم در بخش خدمات شهری شهرداری برای شما شغلی پیدا کنیم با حقوق ۱۵ میلیون تومان و همسرت را هم سر کار بفرستیم و کودکانت را هم در مراکز پویاشهر مشغول به تحصیل کنیم .این فرد با ما دست همکاری داد و حتی از این مذاکره فیلم هم گرفتیم اما او ، خانواده اش و همراهانش فردا بار دیگر در سرچهارراه پیدایشان شد و نشان داد که این سرشبکه ها سودهای آنچنانی نصیبشان می شود و حاضر به همکاری های اینچنینی نیستند.
وی افزود: ما سه گام کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای ساماندهی آسیب های اجتماعی در نظر گرفتیم. در گام کوتاه مدت به همه دستگاه ها کمک می کنیم تا این آسیب ها را کاهش دهند. در میان مدت باید استعدادیابی کودکان، چاره اندیشی برای ورود غیر مجاز اتباع، فرهنگسازی عمومی در مورد مسائل کودکان خیابان مثل اینکه شهروندان به این کودکان در سر چهارراه ها کمک نکنند و حل مشکلات اقتصادی و… را شاهد باشیم. تا پایان فروردین ۳۴۰۰ کودک کار و خیابان در پروسه استعدادیابی قرار گرفتند و برای آنها پرونده تشکیل شده و امید داریم با کمک و همکاری دانشگاه ها و مجموعه های فعال در این خصوص تا پایان سال هر چه کودک کار و خیابان است وارد این پروسه شود.
وی در پایان گفت: در گام بلند مدت هم این قضیه در هیات دولت مطرح شود که چطور مسیر آینده را به سمتی ببریم که سر چهارراه ها این اتفاقات تکرار نشود و باید عزمی جدی را برای تحقق این مهم از همه دستگاه ها شاهد باشیم و نباید از این مسئله غافل شد که آسیب های اجتماعی یک شبه بوجود نیامده است که یک شبه برچیده شود.این امر پیچیدگی های فراوانی دارد که نیاز به یک نگاه جامع هوشمندانه و انسان محور با توجه ویژه به مسائل اقتصادی، فرهنگی، معیشتی و … دارد تا بتوان در یک بازه زمانی شاهد کاهش این آسیب ها باشیم.