کاهش سفرهای درون‌شهری با توسعه بازارچه‌های محلی

ایجاد توازن بین درآمد و هزینه های جاری، همواره یکی از دغدغه های اساسی خانوارهای ایرانی است؛ چرا که در شرایط اقتصادی کنونی مدیریت مخارج زندگی تاثیر بسیار زیادی بر دیگر ارکان آن دارد؛ بر این اساس تمرکز بر نحوه تنظیم مخارج خانوار می‌تواند یکی از پایه های آرامش در خانواده باشد.

به گزارش شهرداران، ایجاد مراکزی برای خرید ارزان و آسان در سالهای اخیر به یکی از برنامه های مدیریتی شهرها تبدیل شده تا به واسطه آن بتوانند خانواده ها را در این امر مهم یاری کنند. انواع فروشگاه ها و مارکت های بزرگ و زنجیره ای در سراسر دنیا نیز به منظور تحقق همین هدف ایجاد شده اند.

تبریز به عنوان  یک کلانشهر و جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر و همچنین تراکم جمعیتی نامتوازن در نقاط مختلف شهر، به صورت ویژه ای به چنین مراکزی نیاز دارد؛ بر اساس این نیاز، شهرداری تبریز نسبت به توسعه مراکز خرید محلی یا به عنوانی بهتر، “بازارچه های محلی” اهتمام ویژه ای نشان داده است.

طی سال‌های گذشته چند بازارچه محلی در نقاطی از شهر احداث شده بود که به دلیل عدم نظارت بر کیفیت و کمیت و مهمتر از همه قیمت محصولات عرضه شده در این بازارچه ها، شهروندان اقبال چندانی به این اماکن نشان ندادند؛ اما مدیریت شهری تبریز در این دوره، در نظر دارد ضمن افزایش تعداد این بازارچه ها در نقاط مختلف شهر، با رویکردی  جدید و مدرن این مکان ها را به قطب عرضه مایحتاج  شهروندان تبدیل کند.

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری در خصوص عدم موفقیت چشمگیر بازارچه هایی که قبلا تاسیس شده بودند، می گوید: اداره این بازارچه ها بر مبنای رابطه موجر و مستاجر بوده و همین امر مانع اجرای برخی نوآوری ها در حوزه عرضه وارتقای کمی وکیفی محصولات شده است و اکنون سازمان میادین در صدد است با برنامه ها و طرح های جدید تغییرات مثبتی را در زمینه های ذکر شده ایجاد نماید.

کیانی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت قیمت در بازارچه های محلی و مغازه های سطح شهر نیز، اذعان می‌دارد: به طور کلی قیمت بازار یک روند مشخصی را طی می کند و شهرداری هم تا حد مشخصی می تواند با ارائه سوبسید و برخی امکانات، به این وضعیت کمک کند؛ علاوه براین میوه و تره بار محصولاتی نیستند که برای آن ها شاخه تنظیم بازاری تعریف کنیم و ارزانتر به دست مصرف کننده برسانیم؛ و در کنار این موارد، بحث فوق در خصوص وضعیت واگذاری غرفه ها نیز در تعیین قیمت اجناس بازارچه ها دخیل است.

اما به گفته وی، در بازارچه هایی که قرار است به زودی به بهره برداری برسند یا بازارچه های در حال احداث، طرح های جدیدی در راستای عرضه کالا با قیمت‌های مناسب در نظر گرفته شده اند.

 کیانی ادامه می‌دهد: نظارت هوشمند بر فعالیت بازارچه ها، ایجاد زنجیره تأمین کالا و کنترل قیمت‌ها با بهره‌گیری از یک نرم افزار جامع از جمله اقداماتی است که در قالب این طرح اجرا می شوند.

یکی دیگر از معضلات موجود در بازارچه های محلی فعلی، ارائه اجناس و اقلام بدون توجه به کیفیت آنها است به نحوی که بیشتر میوه ها و تره بار دور ریز زیادی دارند و همین امر، توجه و عنایت ویژه مسوولین را می طلبد. مدیرعامل سازمان میادین هم با تاکید بر صحت این امر تصریح می کند: در زمینه تره بار و سبزیجات ما بیش از ۳۰ درصد هدر رفت داریم و دلیل آن نیزعدم توجه به اجرای طرح های بسته بندی و دسته‌بندی میوه ها و سبزیجات است؛ اما می توانیم بگوییم خوشبختانه توجه به این زمینه نیز در برنامه های کاری این دوره گنجانده شده است.

وی افزایش بهره وری و کاهش هدر رفت میوه، سبزی، کاهش غیرمستقیم مصرف منابع و انرژی های طبیعی و صرفه جویی در زمان و و حتی هزینه های مصرف کننده و درنهایت نتایج مثبت اقتصای را از مزایای استفاده از صنعت بسته بندی میوه و سبزی معرفی کرده و خاطرنشان می کند: در کنار همه اینها، مهمترین هدف ما رساندن کالای با کیفیت با قیمت مناسب به دست شهروندان عزیزمان است.

طبق برنامه های اعلامی سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری، طی چند روز آینده سه بازارچه محلی در مناطق ۵، ۱ و ۲ به بهره برداری می رسند و ۲ بازارچه نیز در حال تکمیل هستند تا در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسند. با این حال این سازمان با در نظر گرفتن بودجه مصوب و با دیدی واقع گرایانه، طی سال احداث ۲۰ بازارچه محلی را در دستور کار خود قرار داده و در کنار آن، با اتمام قرارداد بازارچه های قبلی، سیستم اداره آنها را نیز تغییر داده تا با شیوه جدید مدیریت شوند.

به گفته کیانی شهر تبریز با توجه به وسعت و جمعیت آن نیازمند ۵۴ بازارچه محلی است.

کیانی خاطرنشان می سازد: برای رعایت حال شهروندان و کاهش تردد آنها در سطح شهر و همچنین تامین مایحتاج مورد نیاز با قیمت مناسب، مذاکراتی با کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار استان و جهادکشاورزی صورت گرفته و توافق بر این شده که در این بازارچه ها گوشت، مرغ، پروتئین و دیگر اقلام تنظیم بازار نیز عرضه شود.

شرایط زندگی در موقعیت کنونی به گونه ای است که همه ما سعی می کنیم با تردد و رانندگی کمتر در معابر شهری خریدی آسان را تجربه کنیم و برای تحقق این امر نیز به نظر می رسد بازارچه های محلی گزینه مناسبی هستند. با تحقق یافتن برنامه ها و طرح های در دست اجرا، همه شهروندان در هر نقطه ای شهراز مزایای آن بهره مند می‌شوند.