وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از پروژه متروی اهواز بازدید داشتند

احمد وحیدی وزیر کشور و مهدی سلیمی رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سفر یک روزه به اهواز، با همراهی علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان و امینی شهردار اهواز و جمعی از مسئولان محلی از روند اجرایی پروژه متروی اهواز این شهر بازدید کردند. به گزارش  شهرداران و روابط عمومی استانداری خوزستان، قرارداد […]

احمد وحیدی وزیر کشور و مهدی سلیمی رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سفر یک روزه به اهواز، با همراهی علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان و امینی شهردار اهواز و جمعی از مسئولان محلی از روند اجرایی پروژه متروی اهواز این شهر بازدید کردند.

به گزارش  شهرداران و روابط عمومی استانداری خوزستان، قرارداد متروی اهواز از سال ۸۵ بین شرکت “کیسون” به عنوان اجرا کننده و شرکت “نورینکو” چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری کلانشهر اهواز منعقد شد. این پروژه به طول ۲۳ کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز و تا بیمارستان بقایی امتداد می‌یابد و ۲۴ ایستگاه در طول مسیر احداث می‌شود و تاکنون حدود ۲۸ درصد پیشرفت دارد.
این پروژه به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ در عمل تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری از پیمانکار خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد ۱۴۰۲ ، رای بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار تایید شد.
تاکنون ۱۱ ایستگاه مسیر خط یک روژه متروی اهواز انجام شده و عملیات معماری چهار ایستگاه نیز اجرا شده است.بیشترین پیشرفت پروژه قطار شهری اهواز در فاز یک (از فرودگاه تا مصلا)، به میزان ۵۳ درصد است، فاز ۲ این پروژه حدود ۲۷ درصد و فازهای دیگر هم حدود ۹ و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
چهار هزار میلیارد ریال اوراق از سهم دولت توسط وزارت کشور برای این پروژه اختصاص یافته است.
ادامه فرآیند ساخت پروژه قطار شهری اهواز در مرحله عقد قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار جدید در حال انجام است.همچنین مهدی سلیمی، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با همراهی محمد خانچی، معاون استاندار خوزستان، رضا امینی، شهردار اهواز و جمعی از مسئولان استانی از تقاطع غیرهمسطح شهدای غزه کلانشهر اهواز بازدید کردند.پروژه شهدای غزه یک سازه غیر همسطحی است که توسط قرارگاه خاتم الانبیا موسسه شهید رجایی در حال اجرا است.

این تقاطع به صورت روگذر از سمت اتوبان آیت‌الله بهبهانی به صورت شمال به جنوب و برعکس احداث خواهد شد.پروژه مذکور تقریباً به طول ۶۰۰ متر طول تقاطع غیر همسطح است که به صورت پل‌های سیگمنتال یا از پیش ساخته شده ساخته شده که پس از ساخت در کارگاه مرکزی در محل نصب می‌شود.رمپ شمالی و جنوبی به طول ۱۳۰ متر هست این پروژه به دلیل عبور تاسیسات سطحی و زیرسطحی و ایمنی در نظر گرفته شده جهت محافظت از این گونه تاسیسات در نوع خودش خاص است.تقاطع غیر همسطح دارای ۱۰۵ قطعه سیگمنت هست با عرض دو و نیم متر و بحث مطالعات ترافیکی که  حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد از ترافیک به این مسیر (شمال به جنوب و برعکس) تعلق دارد و در صورت تکمیل پروژه این رقم به ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش خواهد یافت.