اختصاص بهای خدمات استفاده از مراکز ورزشی شهرداری تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در اصلاحیه «مصوبه تعیین بهای خدمات استفاده از مراکز ورزشی شهرداری تهران»، در راستای حمایت از استفاده حداکثری شهروندان از این اماکن، نرخ بلیط این مراکز برای سال ۱۴۰۳ را مطابق تعرفه وزارت ورزش برای سال جاری (۱۴۰۲) در نظر گرفتند. به گزارش شهرداران و  پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی […]

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در اصلاحیه «مصوبه تعیین بهای خدمات استفاده از مراکز ورزشی شهرداری تهران»، در راستای حمایت از استفاده حداکثری شهروندان از این اماکن، نرخ بلیط این مراکز برای سال ۱۴۰۳ را مطابق تعرفه وزارت ورزش برای سال جاری (۱۴۰۲) در نظر گرفتند.

به گزارش شهرداران و  پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، لایحه «اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات استفاده از مراکز ورزشی شهرداری تهران، سازمان ها و شرکت های تابعه» در دویست و هجدهمین جلسه رسمی شورا مورد بررسی اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید.
ابتدا نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، در خصوص این لایحه در توضیحاتی بیان کرد: این لایحه توسط کمیسیون فرهنگی وکمیته ورزش شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در انتهای ماده واحده تغییراتی را ایجاد کردیم. کمیته ورزش شهرداری با سازمان ورزش مرتباً جلسه داشتند و قطعاً این پیشنهادی که به صحن شورا تقدیم شده، موافقت سازمان ورزش نیز همراه دارد.
وی با بیان اینکه پیشنهاد شهرداری تهران برای تعرفه ارائه خدمات رشته‌های ورزشی با ۴۵ درصد افزایش ارائه شده بود، عنوان کرد: این امر توسط کمیته تخصصی ورزش بررسی شد و در نهایت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با افزایش میانگین ۲۰ درصد نسبت به نرخ تعرفه‌های سال ۱۴۰۲ را مورد تایید قرار داد و جدول به پیوست لایحه تقدیم شورا شد.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در ماده واحده مذکور این بخش اضافه شده که شهرداری تهران موظف است خدمات ورزشی وابسته به شهرداری مناطق ۲۲گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته را جهت بهره‌مندی متقاضیان از ابتدای سال ۱۴۰۳ با افزایش میانگین ۲۰ درصد نسبت به نرخ تعرفه‌های سال ۱۴۰۲ به شرح جدول پیوست این مصوبه که شامل رشته‌های ورزشی قبلی، جدید و ممهور به مهر شورای اسلامی شهر تهران است، دریافت کند و اخذ هرگونه وجه مازاد بر تعرفه‌های این مصوبه تخلف محسوب می‌شود.
معدنی‌پور با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی شهرداری در تبصره یکم، گفته شده شهرداری مجاز است بهای خدمات ورزشی رشته‌های جدید را از ابتدای سال ۱۴۰۳ به شرح جدول پیوست این مصوبه که ممهور به مهر شورای اسلامی شهر تهران است را دریافت کند، گفت: در ادامه پیشنهاد شهردار آمده بود که در صورت تعریف و ایجاد رشته‌های جدید، نرخ بهای آن‌ها متناسب با نرخ رشته‌های ورزشی مشابه آن محاسبه شود؛ این تبصره را حذف و تبصره یکم شهرداری در پیشنهاد قرائت شده را جایگزین کردیم.
وی تأکید کرد: در این راستا افزایش ۲۰ درصدی که توسط کمیسیون پیش‌بینی شد، به صورت میانگین است و ممکن است برخی از رشته‌های ورزشی افزایش پیدا نکنند یا در مناطق جنوبی کمتر از ۲۰ درصد افزایش را شاهد باشیم و گاهی نیز ممکن است در مناطق برخوردار این میزان بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تبصره یکم در ماده واحده لحاظ شده و این تبصره در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی حذف شد، اظهار کرد: تبصره دوم لایحه به عنوان تبصره یکم جایگزین شد و شهرداری تهران موظف است به منظور توسعه ورزش همگانی و توجه جدی به گروه‌های خاص نسبت به ارائه خدمات با نوع تفریحی مراکز ورزشی موضوع مصوبه را در قالب ردیف‌های جدول پیوست شده دریافت کند.
معدنی‌پور جزئیات تغییر در تخفیفات تعرفه‌ها را تشریح کرد و گفت: نرخ تخفیف‌ها نسبت به سال گذشته تغییرات خاصی نداشت و در دو قسمت بند نهم که مرتبط با خانواده معظم جانبازان است، تغییراتی لحاظ شد؛ از این رو درگذشته تخفیف برای همسر و فرزندان جانبازان با درجه جانبازی ۲۵ درصد با تخفیف ۵۰ درصد و بالاتر بود که امسال بنا به پیشنهاد کمیته تخصصی تبدیل به ۲۵ درصد و بالاتر شد؛ همچنین نرخ تخفیف بیماران خاص که در بند یازدهم است نیز دچار تغییرات شد، بر این مبنا بیماران تحت پوشش بنیاد امور بیماران خاص و بیماران خاص دارای مشکلات قلبی و مفاصل، MS و بیماران پیوند اعضا که سال گذشته پنج دهم بود، امسال به سه دهم تغییر یافت.
وی افزود: ذیل لایحه پیشنهادی شهرداری علاوه بر ضرایب، سقف استفاده به ازای هر نفر نیز در نظر گرفته شده بود که این بخش توسط کمیسیون حذف شد. همچنین تبصره دوم به قوت خود باقی ماند و در اجرای تبصره دوم مصوبه تعیین بهای خدمات استفاده از مراکز ورزشی شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در سال ۱۴۰۲، درجه‌بندی مجموعه‌های ورزشی مطابق سطح بندی تعیین شده در مصوبه اصلاحی بند (ز و ت) مصوبه‌های اصلاحی بهره‌برداری از اماکن ورزشی متعلق به شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن، براساس جدول پیوست شده صورت می‌گیرد و این تبصره به قوت خود باقی مانده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: جدول بهای خدمات در انتها ذکر شده است و تبصره چهارم شهرداری که بهای خدمات مدارس ورزشی و اجاره به ارگان‌ها و سازمان‌ها، کلاس‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی بوده نیز در انتهای جدول بهای خدمات لحاظ شده است.
معدنی‌پور با بیان اینکه تبصره آخر لایحه پیشنهادی شهرداری نیز به قوت خود باقی است، اظهار کرد: از تاریخ لازم الاجرا شدن مصوبه، کلیه مصوبات شورای اسلامی شهر تهران درخصوص تعیین بهای خدمات ورزشی شهرداری تهران که مغایر با مفاد این مصوبه باشد، لغو می‌شود.
در ادامه روند بررسی این لایحه، مهدی چمران، رئیس شورای شهر متذکر شد: بهای خدمات هرچقدر تعیین شود، بالاخره برای گروهی گران است و با اعتراض مواجه خواهد شد، اما توجه به این مطلب مهم است که سازمان ورزش و دولت، سعی می کنند که کمترین افزایش را در تعرفه ها داشته باشند و درصد افزایش بهای خدمات را تخصصی محاسبه می کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر ادامه داد: در صورت عدم اجرای افزایش بهای خدمات، بعید نیست دو سال دیگر سازمان ورزش ورشکست بشود.
 وی افزود: رسالت ما آنست که کاری کنیم که هم بر مردم فشار نیاید و در ثانی خود سازمان ورزش و پیمانکاران بتوانند آنجا را اداره کنند!
 چمران در پایان اذعان داشت: بیایید همان افزایش نرخی که دولت تعیین می کند را اجرایی کنیم.
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پیشنهادی خواستار شد که بهای خدمات ورزشی استخر های شهرداری، برای تمامی جانبازان، با ارائه کارت جانبازی، رایگان محاسبه شود.
در جریان بررسی این لایحه، حسین اجاقی، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری، در پاسخ به نکات توضیح داد: طبق سنت سابق، برای محاسبه بهای ارائه خدمات به جانبازان، دو شیوه محاسبه داشتیم، بهای ارائه خدمات به جانبازان بالای پنجاه درصد، به همراه حضور یک همراه، رایگان محسوب می شد ، و بهای ارائه خدمات به جانبازان زیر پنجاه درصد و معلولین با تخفیف پنجاه درصد محاسبه می شد، اگر بخواهیم بهای خدمات به تمامی جانبازان را رایگان در نظر بگیریم، باید محدودیت در سقف جلسات را در نظر بگیریم که این پیشنهاد از سوی شورا بررسی و با تعداد یک جلسه رایگان در هفته برای جانبازان محترم، با موافقت همراه شد.
در پایان مقرر شد نرخ بلیط این مراکز برای سال ۱۴۰۳ مطابق تعرفه وزارت ورزش برای سال جاری (۱۴۰۲) در نظر گرفته شود