فعالیت های شهرداری کرمانشاه طی دو سال اخیر متحول شده است

به گزارش شهرداران  و  مرکز اطلاع رسانی اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری کرمانشاه سرهنگ محمد حیدری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه از اقدامات و فعالیت های شهرداری تقدیر کرد. سرهنگ حیدری در جلسه شورای مدیران شهرداری گفت: اقدامات و فعالیت های شهرداری کرمانشاه طی دو سال اخیر بی نظیر است […]

به گزارش شهرداران  و  مرکز اطلاع رسانی اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری کرمانشاه سرهنگ محمد حیدری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه از اقدامات و فعالیت های شهرداری تقدیر کرد.

سرهنگ حیدری در جلسه شورای مدیران شهرداری گفت: اقدامات و فعالیت های شهرداری کرمانشاه طی دو سال اخیر بی نظیر است ،به ویژه در زمینه بهسازی معابر که اقدامات چشمگیری انجام گرفته است و این اقدامات کاملاً برای مردم قابل لمس است.وی افزود: ۷۲۰ هزار دستگاه خودرو در سطح استان داریم یعنی هر سه نفر یک خودرو اما از طرف دیگر زیرساخت ها تناسبی با حجم این همه خودرو ندارد.سرهنگ حیدری گفت: دستگاههای مختلف در کاهش تصادف و بهبود وضعیت حمل و نقل سهم دارند و همه این دستگاهها باید در کنار هم  باشند تا شاهد کاهش تصادف و مرگ شهروندان باشیم و به ویژه در زمینه پیشگیری از حوادث باید همه دستگاه ها همت بیشتری داشته باشند.وظیفه این سازمان، مدیریت شهر است که شامل پاکیزه نگهداشتن، حمل زباله‌های شهری، صدور مجوزهای ساخت و ساز، دریافت عوارض است. در شهرداری ها کمیسیون های مختلفی از جمله کمیسیون ماده صد و کمیسیون ماده ۷۷ وجود دارد که تلاش میکنند تا قوانین شهرداری طبق آیین نامه ها پیش رود.
شهرداری، سازمان محلی است که بر طبق اصل عدم تمرکز اداری و به‌منظور ادارۀ امور محلی از قبیل عمران و آبادی، بهداشت شهر و رفاه ساکنان آن شهر، تأسیس می‌شود. شهرداری نوعی سیستم ادارۀ شهر است که از دو واحد بنام شورای شهر و ادارۀ شهرداری تشکیل شده است.
نقاطی که شهرداری در آنجا تشکیل می‌شود: طبق آئین‌نامه مورخ ۱۵/۸/۶۳ قانون تقسیمات کشوری، در نقاطی که شهر شناخته شده‌اند، شهرداری تأسیس می‌شود. طبق ماده ۱ قانون شهرداری‌ها، در هر محل که جمعیت آن حداقل به پنج هزار نفر برسد، باید شهرداری تشکیل شود. با وجود این قانون به وزارت کشور اجازه داده است در نقاطی که دارای حدنصاب نیستند ولی، دارای شرایط زیر هستند استثناءً شهرداری تأسیس نماید:
۱) در هر نقطه که از نظر موقعیت و اهمیت تشکیل شهرداری ضرورت داشته باشد؛
۲) در بعضی از نقاط که فقط در بعضی از فصول شهرداری لازم باشد مثل نقاط ییلاقی؛
۳) برای چند محل که به هم نزدیک‌تر و در مجموع برای تشکیل یک شهرداری مناسبند.
در هر حال، تشکیل شهرداری منوط به تشخیص و تصمیم وزارت کشور است.

محدودۀ شهر:
در نقاطی که طبق قانون شهرداری تأسیس می‌شود، شهرداری موظف است وظایف خود را در محدوده‌ای که به تصویب وزارت کشور رسیده است انجام دهد و خارج از محدوده هیچ تکلیفی ندارد؛ برای مثال شهرداری موظف به تهیه و توزیع آب و فاضلاب و سایر خدمات شهری در خارج از محدودۀ شهری نخواهد بود. (ماده ۵۶ قانون شهرداری)
چون حوزۀ محلی عملکرد شهرداری از لحاظ صلاحیت محلی مأموران آن، حائز اهمیت است، مطابق ماده ۲ قانون، شهرداری‌ها مکلفند حدود حوزۀ خود را تعیین و نقشۀ دقیق آنرا ترسیم نمایند و به تصویب شورای شهر و  وزارت کشور برسانند. طبق تبصرۀ ۱ قانون تصمیمات کشوری، محدودۀ شهر، به پیشنهاد شورای شهر و تصویب وزارت کشور و مسکن و شهرسازی تعیین می‌گردد.