سطل‌های زباله هوشمند در بخارست

سطل‌های زباله سرریزشده، پیاده‌روهای سرشار از ته‌مانده‌های سیگار پرتاب شده روی زمین و اشیاء فله‌ای رها شده همگی نمونه‌هایی از تصاویر زشتی هستند که در اثر مدیریت ضعیف یکی از معضلات اساسی شهر های بزرگ یعنی مدیریت پسماند به وجود می‌آیند.

امروزه به طور روزافزون، تعداد زیادی از شهرهای سراسر جهان در پی آزمایش راهبردهای جدید مدیریت هوشمند پسماند می‌باشند که هدفشان نه تنها بهبود کارایی از نظر منابع بلکه کاهش هزینه‌های مرتبط با حفظ نظافت و پاکیزگی خیابانهای شهرهایشان است. در بعضی موارد، استفاده از تجهیزات خودکار کمک شایانی برای حل مشکل ازدحام بیش از حد زباله که منتج از تراکم جمعیت و صنایع می‌باشد به حساب می‌آید. براساس گزارش بانک جهانی، طی چند دهه آینده، تولید سالانه زباله افزایش یافته و به ۳.۴ میلیارد تن در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.

از مهمترین اهداف ایجاد شهرهای هوشمند جلوگیری از هدررفت سرمایه، تسریع امور و بهبود خدمات رسانی مناسب به شهروندان می‌باشد. مدیریت هوشمند پسماند بخش مهمی از زیرساخت های لازم برای حرکت شهرها به سمت هوشمند شدن تلقی می‌شود، بطوریکه استفاده از تجهیزات هوشمند الکترونیکی تاثیرات فراوانی در حفظ محیط زیست و ایجاد توسعه پایدار فراهم می‌آورد.

در مواجهه با انباشت زباله، پس از تجهیز سطل‌های زباله خانگی با بکارگیری آخرین فن‌آوریهای حسگر در بسیاری از کلانشهرهای جهان، این بار بخارست رومانی، راهکارهای مدیریت هوشمند پسماند را پیش گرفته و با استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود نظافت مراکز شهری فعالیت کرده و اقدام به نصب سطل‌های هوشمند زباله با استفاده از انرژی خورشیدی در مکانهای عمومی کرده است.

در شهر بخارست رومانی، سطل‌های بازیافت هوشمند اگر تفکیک به درستی انجام نشده باشد به شما اطلاع می‌دهد. سیستم‌های الکترونیکی پیچیده سطل‌های زباله توسط سلولهای فوتوولتاییک تامین انرژی می‌شود و منجر به پایداری آنها می‌شود.

مقامات محلی شهرداری منطقه یک بخارست پروژه جدیدی را برای نصب سطل‌های بازیافت هوشمند اعلام کردند که بر اساس آن سطل‌ها در زیر زمین قرار قرار گرفته و از فن‌آوری دیجیتالی از جمله حس‌گرهای تشخیص تفکیک برخوردار هستند.

علاوه بر این، سطل‌های زیر زمین با توجه به سیستم های تعبیه شده در آنها علاوه بر اشغال‌نکردن فضای خیابان بوی بدی منتشر نمی‌یابد. اولین سطل‌ها اخیراً در محله پاجورا با برنامه‌ریزی مقامات شهری نصب شده‌اند.

ویژگی‌های سطل‌های بازیافت هوشمند

بر اساس اعلام کارشناسان حوزه پسماند، این سطل‌ها یک سیستم دسترسی الکترونیکی در اختیار کاربران محلی قرار داده است که قادر است داده‌ها را از راه دور انتقال دهد. علاوه بر این، کانتینرها داری سیستم هشدار برای شناسایی سرریز زباله هستند.

از آنجا که این سطل‌ها در زیر زمین قرار دارد، هر کدام از آنها دارای بالابر بوده تا  بتوان سطل های هوشمند را خالی کرد. به ادعای مقامات شهری، مهمترین ویژگی این سطل‌ها این است که کانتینرها می‌توانند شناسایی کنند که زباله داخل آنها به درستی تفکیک شده اند یا نه. همه اجزا الکترونیکی سطل ها با سیستم فوتوولتاییک کار می کنند و بدین ترتیب سطل های هوشمند را کربن خنثی و پایدارتر می‌کند. هر کانتینر ظرفیت سه متر مکعب دارد و پسماندها را به انواع زیست‌تخریب پذیر، پلاستیک و فلز، کاغذ، مقوا و شیشه تفکیک می‌کنند.

کلوتیدل آرماند، شهردار منطقه یک بخارست در این ارتباط در یک بیانیه ای اعلام کرد که این سطل‌های بازیافت هوشمند کیفیت زندگی در محله‌ها را بهبود بخشیده و بوی نامطبوع سطل‌های زباله رو باز در خیابانها را از بین خواهد برد. گذشته از این، آنها فضای عمومی بیشتری ا در مناطق مسکونی در پیاده‌راهها و خیابانها بوجود می‌آورند.