سرپناه‌های شبانه، مامنی برای کارتن‌خواب‌ها در شب‌های سرد سال

با نزدیک شدن فصل سرما نگرانی از به خطر افتادن زندگی تعدادی از شهروندان کارتن خواب و بی‌خانمان ذهن شهروندان و مدیران شهری مسئولیت پذیر را به خود مشغول می کند. طی سال های اخیر دغدغه اصلی شهرداری تبریز در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و متکدیان بوده است.

به گزارش شهریار، در خصوص ساماندهی افراد بی‌خانمان ارگان هایی چون سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها و سازمان های مردم نهاد وظیفه اصلی را برعهده دارند. شهرداری تبریز در راستای حمایت از این افراد، تامین بخشی از جیره غذایی مراکز نگهداری کارتن‌خواب ها و پرداخت کمک هزینه نقدی به این مراکز را سالانه انجام می دهد.

سهیلا صفری، معاون اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در خصوص  وضعیت ساماندهی افراد بی پناه در تبریز گفت: در حال حاضر دو مرکز ویژه آقایان به نام سرپناه ندای آرامش و سرپناه شبانه رهایی و یک مرکز ویژه بانوان (شیلتر و گرمخانه) متعلق به موسسات غیر دولتی در شهر تبریز فعالیت دارند.
وی افزود: سرپناه مردانه ندای آرامش که قبلا در منطقه آخماقیه دایر بود، به‌دلیل مسائل و مشکلات بهداشتی و ایمنی ساختمان با  همت شهردار تبریز طی یک ماه آینده به مکان جدیدی که پیش‌بینی شده و در حال تجهیز است، منتقل می شود.
صفری در خصوص ظرفیت گرمخانه جدید افزود: این مرکز ظرفیت پذیرش  ۷۰ نفر در بخش گرمخانه و ۷۰ نفر در بخش شیلتر را خواهد داشت.

مرکز حیات بخش، محلی امن ویژه بانوان آسیب دیده
مرکز حیات بخش تبریز از جمله مراکزی است که بانوان آسیب دیده و در معرض آسیب سکونت دارند و از این مرکز خدمات دریافت می کنند.
سحر افرازمند، مسئول مرکز دی آی سی و شیلتر حیات بخش تبریز در این خصوص گفت: اکنون در این مرکز ۸ نفر به صورت ثابت در قسمت شیلتر اقامت دارند و در قسمت دی آی سی ۱۶۰ پرونده موجود است که به طور میانگین هر روز پذیرای ۱۵ نفر از مراجعه کنندگان است.
وی افزود: در این مرکز خدماتی چون غذا، تست ایدز به صورت مستمر هر سه ماه یکبار و برای افراد پرخطر به صورت ماهانه و تست کرونا در صورت مشکوک بودن فرد مراجعه کننده و بسته های بهداشتی و دوره های آموزشی به صورت رایگان ارائه می شود.
افرازمند در خصوص نحوه‌ پذیرش مراجعه کنندگان به این مرکز گفت: این افراد از سوی بیمارستان رازی، اداره بهزیستی و تیم سیار خود مرکز معرفی و یا شناسایی می شوند و با همکاری شهرداری و اداره بهزیستی مدیریت می شود.