فرارسیدن سالروز شهادت شهدای مظلوم و حماسه‌ساز غواص در عملیات کربلای ۴ در دفاع مقدس

مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پیامی، در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت شهدای مظلوم و حماسه‌ساز غواص در عملیات کربلای ۴ در دفاع مقدس، پیامی صادر کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر شیراز مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

«باسمه تعالی»

تقدیم به آنان که هر روزمان را مدیون جسارت‌ها و شجاعتشان هستیم.

صلوات و سلام خدا بر شهیدان عزیز که مشعل توحید را با ایثار خود بر فراز میهن اسلامی برافروختند و صلوات و تحیات خدا بر شهیدان مظلوم غواص که با ظهور و حضور خود این فروغ خاموش نشدنی را مدد رساندند.

ایرانیان در طول تاریخ، همواره دلاوران و قهرمانان زیادی را در راه صیانت از میهن و شرف خود تقدیم کرده‌اند و جهان می‌داند که ایران و ایرانی، عاشق آب و خاک خود هستند، اما غریبانه در راه میهن جان باختن، حکایتی دیگر دارد.

رشادت، مقاومت و از خودگذشتگی نیروهای غواص ایرانی در عملیات کربلای چهار که تصرف جزایری همچون ام‌الرصاص را به دنبال داشت، مقدمه‌ای شد تا عملیات کربلای پنج در تاریخ دفاع مقدس خودنمایی کند.

یکی از رویدادهای مهم تاریخ ۸ سال دفاع مقدس، عملیات کربلای ۴ است، عملیاتی که بعد از چندین ماه توسط فرماندهان ایرانی طراحی و در سال ششم جنگ اجرا شد. این عملیات با رمز «محمد رسول‌الله» در محور ابوالخصیب در تاریخ ۳ دی ۱۳۶۵ به فرماندهی سپاه و به منظور آماده‌سازی مقدمات فتح بصره توسط نیروهای ایرانی انجام شد.

اگرچه کربلا ۴ عدم‌الفتح بود، اگر چه قریب به ۹۰۰ خانواده داغدار شدند؛ اما صحنه‌هایی از آن باقی ماند که تا هزاران سال، سند مظلومیت فرزندانشان خواهد بود از فرماندهی می‌گوید که برادرش را عقب نبرد برای اینکه میان دیگر شهدا فرقی نگذارد، از پسری که زنده زنده روی خورشیدی‌ها خوابید تا همرزمانش بتوانند از روی او عبور کنند و پدری که در آخر با تکه‌های فرزندش باقی‌ ماند، از جوان برومندی که با گلوله کالیبر فک و دهانش شکافته و شکسته شد اما دم نزد که جان دوستانش در خطر نیافتد، از ناله‌های خفیفی که زیر آب خفه شدند و از آن ۱۷۵ غواص با دستان بسته که تنها چند تکه از استخوان‌هایشان میان کابل و سیم بازگشت.

اینک جاده بصره پر از خاطره های باشکوه آدمهایی است که سهمشان از زندگی، اخلاص بود و همه چیزی را که داشتند مانند گلوله بر سر دشمن ریختند. خورشید در دستهایشان بود و کوه پشت سرشان. کوهها لرزیدند، اما آنها نه.

حالا در آفتاب بی غروب خورشیدشان که شعاعهای الله اکبر را مانند تندری به جان بدخواهان می کوبد، بر سفره نور نشسته‌ایم و آرزویمان تنها یک چیز است: ما را هم بر سفره عاشقی شان سهیم کنند.

مانند فرهاد بر بیستون نام عشق را حک کردند و حالا ما مانده ایم و کتیبه ای که کلمه کلمه عشق را در خود دارد.

شفیعان روز قیامت، در سودای خود و خدا، جان را عطیه مهر قرار دادند و بر جانمازی که از عاشورای کربلای چهار تا به حال برپاست چنان به نماز قامت بسته اند که قنوتشان بر تن شهری لرزه انداخته است…

نام عملیات کربلای ۴ دل‌های بسیاری از خانواده‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس را به لرزه می‌اندازد. چرا که به دلیل لو رفتن این عملیات بسیاری از رزمندگان شاخص و پرافتخار ما در این عملیات یا شهید شده و یا مجروح و جانباز شدند. از استان فارس و شهر ما شیراز شهدای بزرگ و برجسته‌ای نظیر محمد اسلامی‌نسب معروف به سردار زهرایی، سیدمحمد کدخدا، مهدی زارع، جلیل ملک‌پور، محمد دریساوی، ذاکر عباسعلی، رسول ایزدی، عباس حق‌پرست و غیره همگی در این عملیات به سوی آسمان عروج کردند

فرا رسیدن ایام شهادت مظلومانه غواصان دریادلی که در عملیات کربلای ۴ در سوم دیماه سال ۱۳۶۵ و در دفاع مقدس ملت عظیم‌الشأن ایران برابر استکبار جهانی و جنگ تحمیلی و نابرابر هشت ساله جبهه زر، زور و تزویر بین‌المللی علیه انقلاب و نظام اسلامی آسمانی شدند، را گرامی می‌داریم و به ارواح پر فتوح و تابناک یکایک آنان درود می‌فرستیم.

با تکریم و تعظیم به مقام شامخ این اسطوره‌های بی نام و نشان که دردانه‌های امروز و نامداران گمنام دیروز بوده و با دست‌های بسته و پیکره‌های ستمدیده، در لحظه‌های نیاز ملت بشارت‌های تردید ناپذیر بر دل‌های بیدار شدند؛ تجدید عهد می‌کنیم و از خدای حکیم و نعیم طلب می‌کنیم ما را در «خیمه ولایت» و «حرم جمهوری اسلامی ایران «ادامه دهنده راه مقدس و نورانی آنان که همان اعتلای «اسلام» و «قرآن» و عزت، عظمت، پیشرفت و قوی تر شدن ایران عزیز است؛ یاری بخشد.