اشاره به نامگذاری ۵دی ماه(سالروز زلزله بم) به نام روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی

شهردار بیرجند در این جلسه با اشاره به نامگذاری ۵دی ماه(سالروز زلزله بم) به نام روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی هدف از برگزاری اینگونه جلسات را جلب نظر و توجه عمومی به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده های طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن خصوصا تلفات جانی و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه عنوان کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ همزمان با سالروز حادثه دلخراش زلزله بم و نامگذاری این روز به نام ایمنی در برابر زلزله و مقابله با این بلای طبیعی به میزبانی شهرداری بیرجند رویداد سراسری سفیران نوسازی بم برای ایران قوی و ستاد بازآفرینی شهری با حضور نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران، سفیر شهر بم، شهردار بیرجند، مدیرکل راه و شهرسازی استان، مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان برگزار شد.

دکتر مهدی بهترین با تأکید بر اینکه شناخت پدیده زلزله و سایر سوانح طبیعی و ارائه الگوهای مناسب برای رفتار جمعی و فردی مردم در قبل، حین و بعد از این سوانح می تواند از اثرات مخرب آن بکاهد، افزود: قرار گرفتن ایران در بخشی از کمربند کوه زایی آلپ هیمالیا که یکی از جوان ترین نواحی کوه زایی جهان محسوب می شود باعث شده که فلات ایران از لحاظ زلزله خیزی بسیار فعال بوده و هر از چند گاهی هزاران نفر با رویداد زمین لرزه های ویرانگر به کام نیستی می روند.

شهردار بیرجند به زلزله های سال ۶۹ گیلان و زنجان، ۷۴ اردبیل و خراسان، ۸۲ کرمان(بم)، ۸۳ مازندران (بلده) و ۹۶ کرمانشاه اشاره کرد و اذعان داشت: کسی نمی تواند زمان زلزله را مشخص کند ولی همه باید آمادگی های لازم را جهت مقابله با زمین لرزه کسب کنند.

 

دکتر بهترین در ادامه از تصویب طرح جامع پدافند غیرعامل شهر بیرجند در سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد و افزود: شهرداری بیرجند رتبه یک کشوری را در حوزه پدافند غیرعامل کسب کرده که این سند افتخار شهر بیرجند است و تلاش داریم در زمینه کاهش آلام و دردهای مردم گام برداریم.

 

شهردار بیرجند در ادامه این مراسم در جمع اهالی مردم ۱۷ شهریور در مسجد رضویه با بیان اینکه ۶۵۴۰ مترمربع یعنی ۶ درصد مساحت شهر بیرجند، بافت فرسوده است، اذعان داشت: در گذشته برای بازسازی بناهای موجود در بافت‌های فرسوده بسته‌های تخفیف ۵۰ درصدی برای صدور پروانه ساخت از سوی شورا و شهرداری بیرجند ارائه شده که این تخفیف در حال حاضر هم اعمال شده است.

 

دکتر بهترین به محلات کم برخوردار شدید شهر از جمله موسی بن جعفر و کاظمیه اشاره کرد و با بیان اینکه ابنیه این محلات چون سکونت گاه غیررسمی بوده، از استحکام کافی برخوردار نیست، اذعان داشت: معابر موجود در این محلات هم چون اصول شهرسازی در آن رعایت نشده دارای معضلات زیادی است و امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به عدم تمکن مالی مردم با وجود تخفیفات شهرداری در صدور پروانه استقبال زیادی از طرح های نوسازی نشده که نیاز به همراهی بانک ها و ارائه تسهیلات مالی ارزان قیمت از سوی دولت می باشد.

وی بیان کرد: اگر بازسازی و نوسازی در این محلات انجام نشود در صورت وقوع زلزله شاهد اتفاقات ناگوار و اختلال در خدمات رسانی خواهیم بود.

 

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران هم در این رویداد با بیان اینکه ۹۰ درصد خاک کشور بر روی کمربند زلزله است، گفت: هر شش سال یک زلزله شدید و هر هشت سال یک زلزله بزرگ را مردم ایران تجربه می‌کنند.

 

علی‌ منتظر با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶۶هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در کشور شناسایی شده که ۷۷ هکتار آن بافت فرسوده و ۵۴ هکتار بافت سکونت‌های غیر رسمی است، افزود: ۳۳ درصد جمعیت شهری کشور در حوزه شهری با تراکم زیاد در این مناطق سکونت دارند و در دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار کشور هم بیش از ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند. وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری هم بر بازسازی بافت‌های فرسوده تأکید کرده‌اند، گفت: با مردمی سازی این کار و جلب مشارکت بخش خصوصی بسترهای لازم برای بازسازی بافت‌های فرسوده فراهم می‌شود.

 

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در جمع اهالی محله ۱۷ شهریور به بسته تشویقی دولت برای بازسازی بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: بسته تشویقی دولت برای این بافت ها بن بست شکن است و تاکنون چنین تسهیلاتی ارائه نشده است.

 

منتظر به تشریح این بسته تشویقی پرداخت و افزود: پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات که ۱۵۰ میلیون تومان آن با نرخ سود صفر درصد و مابقی به نرخ ۱۸درصد محاسبه می شود از جمله این موارد است و مالکان می توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن هم علاوه بر این استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در بافت های هدف بازآفرینی شهری مجوز ساخت ۵۰ مترمربع هم صادر خواهد شد، اذعان داشت: ارائه طبقات تشویقی و سطح اشتغال مازاد، ارائه تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن، ارائه کاربری به جز مسکونی، ارائه تخفیفات در اخذ پروانه و خدمات نظام مهندسی، در نظر گرفتن درب اضافه برای پارکینگ، عدم محاسبه بالکن و تراش در تراکم ساختمان و… از جمله این مشوق هاست. وی از مردم خواست از این فرصت حداکثر استفاده را ببرند و دولت هم از آنها درخواست خواهد کرد.