راهکارهای مقابله آتن با تغییرات اقلیمی

پایتخت یونان یکی از شهرهای اروپایی در نظر گرفته می شود که بیشتر در معرض گرمایش جهانی قرار دارد. برای مقابله با این موضوع، شهر در سال های اخیر اقدامات متعددی را جهت انطباق با تغییرات آب و هوایی انجام داده که ایجاد "بخش تاب آوری" در مرکز شهرداری خود از آن جمله است.

پایتخت یونان با جمعیتی بالغ بر ۶۶۴۰۰۰ نفر، حدود ۴.۵ میلیون تن معادل دی اکسیدکربن در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد و هدف خود را کاهش ۴۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ قرار داده است، همانند بسیاری از شهرهایی که بایست در سال های آینده اهداف توافقنامه پاریس را انجام دهند. اما برای شهر آتن، این مقابله برای آب و هوا به موازات نبرد دیگری در جریان است : مبارزه با گرما.

در واقع، همانطور که توسط رصدخانه جهانی اقدامات آب و هوایی منتشر شده توسط انجمن Climate Chance گزارش شده است، آتن امروزه به عنوان یکی از شهرهایی در نظر گرفته می شود که در معرض افزایش امواج گرما مرتبط با تغییرات آب و هوایی است. به ویژه مطالعه ای که توسط دانشگاه نیوکاسل انجام شده و ۵۷۱ شهر اروپایی را پوشش می دهد، این موضوع را ثابت می کند زیرا آتن را به عنوان یکی از آسیب پذیرترین شهرهای اروپایی در برابر تأثیرات امواج گرما و خشکسالی شناسایی کرده است.

از سال ۲۰۰۷ عضو  C۴۰(گروه رهبری آب و هوای شهرها) – سازمانی که در سال ۲۰۰۵ توسط شهردار سابق لندن ایجاد شد، که هدف آن گردآوردن ابتکارات انجام شده توسط مقامات محلی به منظور مقابله با تغییرات آب و هوایی است – پایتخت یونان به وضوح از این موضوع آگاه است و سال ها برای اجرای اقداماتی جهت مقابله با گرمایش تلاش کرده است.

سبزینگی در قلب پروژه کلان شهری

پوشش گیاهی و ایجاد فضای سبز سرلوحه اقداماتی است که در راستای مقابله با گرمای شهری انجام می شود. در این سطح، آتن یکی از فعال ترین شهرهای اروپا است. همچنین یکی از بالاترین نرخ‌های فضای سبز را در میان پایتخت‌های اروپایی پس از استکهلم دارد که برای یک شهر مدیترانه‌ای غیرمعمول است و از نظر تاریخی کمتر از شهرهای شمال اروپا در این منطقه وجود دارد. در سال‌های اخیر، پایتخت با بودجه اختصاص یافته به فضای سبز، از این موضوع کوتاهی نکرده است. همچنین از وام ۵ میلیون یورویی بانک سرمایه گذاری اروپا برای تامین مالی پروژه های زیرساختی سبز یا آبی بهره مند شد. این نکته حائز اهمیت است زیرا فراتر از پارک ها، باغ ها یا بام های سبز، شهر نیز در حال توسعه دسترسی به آب به ویژه با ایجاد فواره ها است.

بنابراین هدف شهرداری این است که ۳۰ تا ۴۰ درصد سطح شهر قابل نفوذ به آب باشد و حداقل ۷۰ درصد جمعیت بتوانند در عرض ۱۵ دقیقه پیاده روی به فضای سبز یا نقطه ای از آب دسترسی داشته باشند. ایده آلی که عموماً در شهرهای اروپایی که در این زمینه نمونه هستند، یافت می شود. بنابراین، شهر اسپانیایی – بیتوریا پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۱۲- محیطی را ارائه می دهد که هر ساکن در فاصله کمتر از ۳۰۰ متر از فضای سبز زندگی می کند. و برای انجام این اقدامات پوشش گیاهی و همچنین اتخاذ تدابیری برای انطباق شهر با شرایط گرمایش جهانی، شهر آتن با ایجاد “بخش تاب آوری و پایداری” – از سال ۲۰۱۶ –  در مرکز شهرداری، خود را به یک حکومت غیرمتعارف مجهز کرده است.

دپارتمان اختصاص یافته به بخش تاب آوری در شهرداری

بنابراین، ۶ سال پیش، شهرداری آتن به منظور اجرای اقدامات مربوط به “استراتژی ۲۰۳۰ برای تاب آوری آتن” متشکل از ۶۵ اقدام مرتبط با اهداف توسعه پایدار، ایجاد یک اداره تاب آوری و پایداری را رسمی کرد. به ویژه، این شهر ریسک سلامت عمومی مرتبط با افزایش گرما را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. بنابراین، طی دوره ۲۰۱۲-۲۰۰۰، با تخمین اینکه برای هر درجه بالاتر از حداکثر دمای روزانه ۳۱ درجه سانتی گراد، نرخ مرگ و میر ۵ درصد افزایش یافته است، این شهر یک کمپین آگاهی برای ساکنانش راه اندازی کرده است تا مردم را در مورد ارتباط بین دمای بالا و خطرات سلامتی آموزش دهد. آتن همچنین در حال کار بر روی جهت گیری بهتر جمعیت های با ریسک بالاتر در صورت دمای بالا بوده و ایجاد شبکه ای از “مراکز خنک کننده” در شهر جهت پذیرش جمعیت های آسیب پذیر در صورت دمای زیاد است.

به طور کلی تر، این بخش تاب آوری همچنین روی اجرای اقدامات مربوط به توسعه تحرک نرم و کاهش آلودگی جوی، در بهینه سازی مدیریت زباله از طریق اقتصاد دایره ای و همچنین روی داده های باز کار می کند. از دیگر اقدامات می توان به ایجاد رصدخانه کمبود انرژی، اجرای اقدامات افزایش آگاهی در زمینه صرفه جویی در انرژی و مبارزه با ضایعات مواد غذایی نیز اشاره کرد.