تحولات شهرو دیپلماسی رسانه‏ ای

به گزارش شهرداران و روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، نشست علمی – تخصصی دیپلماسی رسانه ‏ای و تاثیر آن بر تحولات شهر با حضور عبدالله گنجی، مشاور فرهنگی شهردار تهران و استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، احسان شاه قاسمی، استاد ارتباطات علوم اجتماعی دانشگاه تهران،سید محمد موسوی، عضو هیئت علمی دانشکده معارف […]

به گزارش شهرداران و روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، نشست علمی – تخصصی دیپلماسی رسانه ‏ای و تاثیر آن بر تحولات شهر با حضور عبدالله گنجی، مشاور فرهنگی شهردار تهران و استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، احسان شاه قاسمی، استاد ارتباطات علوم اجتماعی دانشگاه تهران،سید محمد موسوی، عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و ارتباطات و حمیدرضا غلام زاده، پژوهشگر دیپلماسی عمومی و دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی روز دوشنبه ۲۱ اسفند در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

طراحی پلان دیپلماسی رسانه‏ای

در ابتدای این نشست، عسگر قهرمانپور، مدیر گروه ارتباطات و رسانه مرکز مطالعات ضمن تعریف دیپلماسی رسانه ای به عنوان کاربری رسانه ها از سوی رهبران و دیپلمات ها با هدف تحلیل و پیشبرد دیپلماسی و سیاست خارجی به اهمیت این موضوع در تحولات شهری اشاره کرده و گفت: با توجه به اینکه در عصر مدرن، دیپلماسی از حیث اهداف، موضوع، ساختار و کارکرد دچار تحولات بسیار زیادی شده است، به گونه ای که امروزه با رسانه های مدرنی مثل شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند روبرو هستیم،  دیپلماسی رسانه‏ ای ضروری است تاثیر این تحولات در شهر مورد توجه قرار گیرد. از این رو، در حوزه دیپلماسی رسانه ای شهرداری تهران بایستی به چهار مولفه توجه کند: راستی آزمایی اخبار جعلی در رسانه های اجتماعی،دیپلماسی رسانه‏ ای توجه به جهت دهندگی رسانه ای، امنیتی زدایی از اخبار و گزارش های رسانه های بیگانه و در نهایت طراحی پلان دیپلماسی رسانه ‏ای.

بهره گیری از ظرفیت‏ های رسانه ‏ای مدیران شهرداری

در ادامه نشست عبدالله گنجی، مشاور فرهنگی شهردار تهران و مدیر عامل سابق موسسه همشهری به اهمیت دیپلماسی رسانه ای در دور حوزه داخلی(در شهر) و خارجی اشاره کرده و گفت: یکی از دغدغه های مهم شهردار تهران توجه به نقش رسانه های جدید در شهر است. اقدامات شهرداری در رسانه ها به خوبی منعکس نمی شود و لذا هنوز از ظرفیت های نفوذ رسانه ای حتی در داخل خود خانواده شهرداری هم به خوبی استفاده نشده است. هر اقدام شهرداری به مثابه رسانه است به این معنا که شهرداری امکان های زیادی برای دیده شدن فعالیت های خود دارد اما اقدامات کمتری در این رابطه صورت می گیرد.

وی افزود: شهروندان شهر تهران از خیلی از تحولات و اقدامات شهرداری بی اطلاع هستند و اگر از قدرت رسانه ای به نحو احسن استفاده شود بدیهی است نگاه شهروندان تغییر خواهد یافت و این مدیران ارشد شهرداری هستند که باید از این ظرفیت استفاده کنند. دکتر گنجی در ادامه به مزیت نسبی رسانه ای اشاره کردند و گفتند: مزیت هایی در شهر تهران وجود دارد اما هنوز در حوزه خارجی به خوبی از طریق رسانه ها منعکس نشده است و لازم است مزیت نسبی شهر تهران نیز شناسایی و در رسانه ها بازتاب پیدا کند.

بهره‏گیری از هوش مصنوعی در دیپلماسی رسانه‏ای

احسان شاه قاسمی، استاد ارتباطات علوم اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه این نشست بر اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در پیشگیری از بسیاری از رخدادها در شهر اشاره کرده و گفت: امروزه در تصمیم گیری های مدیریتی از هوش مصنوعی استفاده زیادی می شود از جمله در تصمیم گیری های شهرداری ها که بر شهر تاثیر زیادی دارد. در شهردداری تهران هم اگر از این پتانسیل استفاده شود می توان هم رفتارها را پیش بینی کرد و هم آنها را دستکاری کرد به این معنا که هوش مصنوعی کمک می کند ارتباطات شهروندان و مدیران ارتقا پیدا کند. لذا یکی از راهکارهای مهم در دیپلماسی رسانه ای در شهرداری توجه به بهره گیری از ظرفیت های هوش مصنوعی است. وی افزود: در این حوزه نیاز به زیرساختارهای هوشمند دارید تا قبل از وقوع اتفاق بتوان آن را پیش بینی کرد. بنابراین تصویری که شهروندان از شهرداری دارند می تواند در چنین بستری تغییر یابد.

وی به پروژه تحقیقاتی در سال ۱۳۹۲ خودش اشاره کرد که در خصوص تصویر آمریکاییان از ایرانیان انجام داده بود. دیپلماسی رسانه‏ ای بسیاری از آمریکاییان تصویر دقیق و درستی از ایرانیان نداشتند و دلیل این امر فقدان دیپلماسی فعال رسانه ای ما در کشور است که نتوانسته ایم شناخت دقیق و درستی از خودمان در جهان ارایه دهیم.

توجه به مخاطب‏ شناسی در دیپلماسی رسانه ‏ای

سید محمد موسوی، عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و ارتباطات در ادامه نشست بر اهمیت مخاطب شناسی در دیپلماسی رسانه ای اشاره کرده و گفت: باید از منظری متفاوت به دیپلماسی رسانه ای نگاه کرد و آن اینکه در این حوزه متاسفانه به نیازهای مخاطبان و سلایق زندگی روزمره آنها توجه نکرده ایم. اثرگذاری دیپلماسی رسانه ای عمدتا در حوزه فرهنگی، توجه به نیازهای روزمره مردم، سبک زندگی آنها و توجه به گروه های مختلف جامعه نمایان می شود.

اینفلوئنسرها در دیپلماسی رسانه ‏ای

در پایان این نشست حمیدرضا غلام زاده، پژوهشگر دیپلماسی عمومی و دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی، به اهمیت نقش اینفلوئنسرها و فعلان و تاثیرگذاران رسانه ای در دیپلماسی رسانه ای اشاره کرده و گفت: اینفلوئنسرها می توانند در تولید محتوای در رسانه های اجتماعی شهرداری نقش مهمی ایفا کنند. با توجه به اهمیت برندینگ شهری نمی توان نقش فعالان رسانه ای را نادیده گرفت. ما با کمبود محتوا در حوزه رسانه های شهرداری مواجه هستیم.