خانه محیط زیست زاهدان

خانه محیط زیست، فرصتی برای ارتقاء مشارکت و مردمی سازی جهت حفظ محیط زیست خانه محیط زیست شهرداری زاهدان با حضور فرماندار، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و مدیر کل محیط زیست استان، افتتاح شد. به گزارش شهرداران و  مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری زاهدان، محمد امیر براهویی، در شرح اهداف […]

خانه محیط زیست، فرصتی برای ارتقاء مشارکت و مردمی سازی جهت حفظ محیط زیست

خانه محیط زیست شهرداری زاهدان با حضور فرماندار، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و مدیر کل محیط زیست استان، افتتاح شد.

به گزارش شهرداران و  مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری زاهدان، محمد امیر براهویی، در شرح اهداف راه اندازی خانه محیط زیست گفت: خانه محیط زیست زاهدان زمینه ارتقای مشارکت و مردمی سازی حفظ محیط زیست را فراهم می کند.

وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی و قدردانی از تعامل ویژه فرماندار، شورای اسلامی شهر و مدیر کل محیط زیست استان برای افتتاح خانه محیط زیست، اظهار داشت: شهرداری زاهدان با تکیه بر توان جامعه محلی که ذاتأ دوستدار طبیعت است و با محوریت اداره محیط زیست شهرداری اهداف بلندمدتی را برای توسعه هدفمند محیط زیست و تقویت آموزش این حوزه را دنبال می کند.

شهردار زاهدان در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم که این پروژه به ترویج فرهنگ ساخت و ساز مسکن پایدار و محیط زیست دوست در جامعه کمک کند و بهبود کیفیت زندگی شهروندان را تضمین کند.شهرداری در ایران یک نهاد اجرایی محلی است. وظیفه این سازمان، مدیریت شهر است که شامل پاکیزه نگهداشتن، حمل زباله‌های شهری، صدور مجوزهای ساخت و ساز، دریافت عوارض است. در شهرداری ها کمیسیون های مختلفی از جمله کمیسیون ماده صد و کمیسیون ماده ۷۷ وجود دارد که تلاش میکنند تا قوانین شهرداری طبق آیین نامه ها پیش رود.  شهرداری، سازمان محلی است که بر طبق اصل عدم تمرکز اداری و به‌منظور ادارۀ امور محلی از قبیل عمران و آبادی، بهداشت شهر و رفاه ساکنان آن شهر، تأسیس می‌شود. شهرداری نوعی سیستم ادارۀ شهر است که از دو واحد بنام شورای شهر و ادارۀ شهرداری تشکیل شده است.
نقاطی که شهرداری در آنجا تشکیل می‌شود: طبق آئین‌نامه مورخ ۱۵/۸/۶۳ قانون تقسیمات کشوری، در نقاطی که شهر شناخته شده‌اند، شهرداری تأسیس می‌شود. طبق ماده ۱ قانون شهرداری‌ها، در هر محل که جمعیت آن حداقل به پنج هزار نفر برسد، باید شهرداری تشکیل شود. با وجود این قانون به وزارت کشور اجازه داده است در نقاطی که دارای حدنصاب نیستند ولی، دارای شرایط زیر هستند استثناءً شهرداری تأسیس نماید:
۱) در هر نقطه که از نظر موقعیت و اهمیت تشکیل شهرداری ضرورت داشته باشد؛
۲) در بعضی از نقاط که فقط در بعضی از فصول شهرداری لازم باشد مثل نقاط ییلاقی؛
۳) برای چند محل که به هم نزدیک‌تر و در مجموع برای تشکیل یک شهرداری مناسبند.
در هر حال، تشکیل شهرداری منوط به تشخیص و تصمیم وزارت کشور است.