با اهتمام شهرداری تبریز؛

حمام تاریخی نوبر با کاربری فرهنگی و هنری آغاز بکار می‌کند

مدیرکل املاک شهرداری تبریز از تحویل سرقفلی حمام تاریخی نوبر به شهرداری خبر داد و گفت: مجموعه حمام نوبر با کاربری فرهنگی و هنری آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش شهرداران، هادی بدری ظهر امروز اظهار کرد: شهرداری تبریز سرقفلی این مکان تاریخی را برای احیای مجدد اخذ کرده است.

بدری این اقدام را در راستای تاکید شهردار تبریز در خصوص حفظ ابنیه تاریخی دانست و افزود: پس از سالها رکود و عدم تعریف کاربری برای این حمام تاریخی، طی هماهنگی های انجام یافته شهرداری تبریز مراحل اداری این اقدام را انجام داده است.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر حمام تاریخی نوبر برای برگزاری گالری های هنری، مراسم ادبی، برنامه های فرهنگی و… به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز تحویل داده شده است.

مدیرکل املاک شهرداری تبریز در مدت زمان تعطیلی و رکود این مجموعه تاریخی نیز شهرداری تبریز برای جلوگیری از هر گونه آسیب و تصرف به این مجموعه با تعریف نگهبانانی از مجموعه خدمات شهری جهت حفظ و صیانت از این حمام تاریخی اهتمام داشته است.

حمام نوبر یکی از باشکوهترین بناهای ایرانی به جای مانده از دوره قاجاریه در تبریز، تقاطع خیابان امام و تربیت واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این حمام تاریخی با مساحت تقریبی ۷۰۰ مترمربع، حدود ۱۵۰ سال پیش توسط معماری به نام بالاکاظم از اهالی قره‌ آغاج ساخته شد و با توسعه شهر تبریز و تخریب دروازه قدیمی، در مرکز شهر قرار گرفت.

حمام نوبر دارای دو بخش اصلی سربینه و گرم‌خانه است؛ سربینه یا رختکن حمام فضایی بزرگ با قاعده هشت ضلعی است که بخش میانی آن طاق‌بندی شده و گنبد روی هشت ستون سنگی استوار است. علاوه بر این، حوضی هشت گوشه نیز در وسط این بخش قرار دارد که گرداگرد آن با سکوهایی احاطه شده است.