جمع آوری مکانیزه پسماند در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تبریز

گزارش شهرداران و شهرداری تبریز در خصوص مصوبات جلسه ششم کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری( نحوه جمع آوری مکانیزه پسماند) در پانزدهمین جلسه کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در سال سوم ششمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز تشریح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل […]

گزارش شهرداران و شهرداری تبریز در خصوص مصوبات جلسه ششم کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری( نحوه جمع آوری مکانیزه پسماند) در پانزدهمین جلسه کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در سال سوم ششمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز تشریح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تبریز، چهاردهمین جلسه کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در سال سوم با حضور احد صادقی، غلامرضا احمدی، محمد حسن اسوتچی، برخی از مدیران شهرداری و کارشناسان این کمیسیون صبح روز چهارشنبه‌ در عمارت ساعت برگزار شد.

احد صادقی، رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه اظهار کرد: دستور نخست جلسه امروز مربوط به ارائه گزارش شهرداری تبریز در خصوص مصوبات جلسه ششم کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری( نحوه جمع آوری مکانیزه پسماند) بوده که در این خصوص بحث و بررسی هایی خواهیم داشت.

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه سخنانش ابراز کرد: دستور دوم جلسه امروز هم در رابطه با ارائه گزارش شهرداری تبریز در خصوص مصوبات جلسه دهم کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری بوده که در این باره هم بحث و تبادل نظر خواهیم داشت.

در ابتدای جلسه امروز کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز، حبیبه هراتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت این مجموعه بیان کرد: روزانه در تبریز نزدیک ۱۱۰۰ تن زباله تولید می شود.

به گفته کارشناسان و مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهری شهرداری تبریز در حال حاضر پنج هزار و سیصد و هشتاد و سه باکس زباله در سطح شهر وجود دارد.

احد صادقی، رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه عنوان کرد: روزانه چند تن زباله از درب منازل و چند تن زباله از سطل های زباله در محلات جمع آوری می شود، لازم است در این باره توضیحاتی ارائه شود.

وی در ادامه سخنانش ابراز کرد: بهتر است شهرداری در رابطه با جمع آوری زباله از درب منازل برنامه های خود را ارائه داده و تمهیداتی برای این امر تعریف کند تا ما نیز اطلاعات جامعی از این مهم داشته باشیم.

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: در دوره های گذشته هریک از مدیران مربوطه طبق طرح و برنامه های حوزه پسماند عمل نکرده اند  و این امر منجربه آشفتگی در این حوزه شده است. لازم است در این دوره مطابق طرح و برنامه پیش رویم تا کاستی ها و مشکلات انباشته شده را حل و رفع کنیم.

صادقی در بخش دیگری از سخنانش اذعان کرد: متاسفانه کار علمی و فناورانه داده محور  در حوزه خدمات شهری وجود نداشته و ما هم تاکنون به سمت این مهم پیش نرفته ایم، از ابتدا تا کنون کارهای این حوزه سرپایی بوده و مطالعاتی در راستای مباحث مذکور انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه در رابطه با مشکلات حوزه پسماند نامه ای ارائه دادیم و خواستار توضیحات شده ایم، ادامه داد: بحث لندفیل، شیرآبه و … از جمله مباحثی است که لازم است توضیحات جامعی از کاستی های موجود در این رابطه توسط شهرداری ارائه شود تا اعضای شورای شهر در جریان امور، روندهای مدیریتی و برنامه ریزیهای بلند مدت قرار بگیرند.

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: بهتر است برنامه های جامع سازمان مدیریت پسماند در خصوص نحوه و مدل جمع آوری پسماند با توجه به برنامه پنج ساله تهیه شده و تا یک ماه آینده گزارشی در خصوص آن به ما ارائه شود.

غلامرضا احمدی، نائب رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه اظهار کرد: اگر قبل از هر اقدامی، فرهنگسازی و اطلاع رسانی نداشته باشیم طبیعتا در آن کار موفق نخواهیم شد، مثلا در شهر اصفهان در رابطه با جمع آوری پسماند از درب منازل اطلاع رسانی و فرهنگسازی هایی شده و شهروندان ساکن در آن شهر در موعد مقرر زباله هایشان را تحویل ماشین های پسماند شهرداری می دهند لازم است ما هم در این رابطه تمهیداتی اتخاذ کنیم.

محمد حسن اسوتچی، دبیر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز بیان کرد: بهتر است موضوعات مربوط به حوزه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز طی جلسه ای دیگر با حضور هیئت مدیره مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا موانع به درستی تشریح شود.

اسوتچی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: یک سری از اقدامات جزو وظایف ذاتی شهرداری بوده و باید ابتدا در رابطه با آن هزینه شود ، مثلا در حوزه لایروبی کانال ها، جمع آوری زباله و حمل و نقل عمومی اقدامات جدی تری اتخاذ گردد و همچنین موضوعات تعیین تکلیف شود.

در ادامه این جلسه، گزارش شهرداری تبریز در خصوص مصوبات جلسه دهم کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مبنی بر بحث محلول پاشی تشریح و مورد بحث و بررسی اعضای حاضر در این جلسه قرار گرفت.

احد صادقی، رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: بهتر است در خصوص نحوه محلول پاشی طی جلسات آینده به ما گزارشی ارائه شود و همچنین برنامه لایروبی های کانال هم تشریح گردد تا اطلاعات جزئی تری از این موضوعات در دست داشته باشیم.

لازم به توضیح است اعضا و کارشناسان کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز، پیرامون موضوعات طرح شده در جلسه امروز مباحثی ارائه داده و بحث و بررسی هایی انجام دادند.