استقبالی که شهرداری تبریز همواره پای ثابت آن است؛

جان دوباره تبریز با نوستالژی بوی ماه مهر

حال و هوای روزهای اول مهرماه و بازگشایی مدارس یکی از نوستالژیک ترین ایام برای فرزندان ایران زمین است. گویی بهار علم و دانایی جان تازه ای در معابر و خیابان های شهر می بخشد، مسیر توسعه و پیشرفت همه جانبه کلانشهرها بی شک از گذرگاه مدارس با تکیه بر شور و شوق زیستن دانش آموزان عبور می کند.

به گزارش شهرداران، امسال نیز مطابق سال‌های گذشته، شهرداری تبریز تدابیر ویژه ای برای شروع ماه مهر و آغاز سال نو تحصیلی در دستور کار خود قرار داده است.

شهرداری تبریز در یک سال اخیر تعامل و همکاری گسترده ای با آموزرش پرورش انجام داده است، به گفته شهردار تبریز، دستگاه تعلیم تربیت همواره خاستگاه رشد جامعه و بستر شناسایی نخبگان و استفاده از ظرفیت نهفته آینده سازان در مدیریت شهری است.

یعقوب هوشیار معتقد است توسعه همکاری با آموزش و پرورش باعث کاهش هزینه مدیریت شهری می شود از همین رو در قالب سلسه جلسات قرارهای خدمت شهرداری تبریز، توجه ویژه ای به ترمیم تجهیزات ورزشی، احیای فضای سبز و رنگ آمیزی محیطی مدارس کم برخوردار شهر تبریز در سال جاری انجام یافته است.

هر سال با بازگشایی مدارس و افزایش تردد در کلانشهرها، رفت و آمد دانش آموزان و شهروندان با تشدید معضل ترافیک و مشکلات دیگر همراه است و شهرداری تبریز تمهیدات ویژه برای بازگشایی مدارس و استقبال از مهر در نظر گرفته است.

شهردار تبریز در این باره می گوید: اقدامات خدماتی، ترافیکی و عمرانی ویژه‌ای برای شروع مهرماه در شهر انجام می‌شود تا بازگشایی مدارس و سال تحصیلی جدید به بهترین حالت ممکن و بدون هیچ گونه مشکلی انجام یابد.

طرح تشویقی حمل و نقل رایگان در هفته اول مهر ویژه دانش آموزان    

یعقوب هوشیار ادامه می دهد: در همین راستا شهرداری تبریز با همراهی و تصویب اعضای شورای اسلامی شهر، طرح تشویقی رایگان بودن وسایط نقلیه عمومی در روز اول مهر ماه برای تمامی شهروندان و رایگان بودن مترو و اتوبوس در هفته اول مهر برای دانش آموزان و ارائه کارت تردد برای دانش آموزان در سال تحصیلی است.

همچنین بطور مستمر ارائه خدمات تنظیف و رسیدگی به پاکیزگی وضعیت معابر همه ساله در قالب طرح استقبال از بهار برای ارتقای کیفیت نگهداشت شهری انجام می شود.

مهیا کردن شهر برای آمدن بهار با اجرای طرح استقبال از بهار شهرداری

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز در این باره اظهار می کند: از ابتدای سال، ایمن سازی مسیرهای منتهی به مدارس پاکسازی ورودی های مدارس و دانشگاه ها، زیباسازی معابر پیرامون مدارس، سمپاشی، لایروبی و شستشوی جوی ها و کانال ها، ترمیم و بهسازی پل های عابر پیاده جلوی مدارس در قالب طرح استقبال از بهار توسط اکیپ های خدمات شهری مناطق دهگانه تبریز در حال اجرا بوده و تا بازگشایی مدارس تداوم خواهد داشت.

جواد صدیقی می افزاید: لکه گیری آسفالت پیاده روها و معابر اطراف مدارس، رفع خطر و حذف موانع فیزیکی و نازیبایی های بصری و پل ها، پاکسازی و رسیدگی به وضعیت پل های عابر پیاده، لایروبی کانال‌ها و جوب ها، امحاء دیوار نوشته‌ها، شستشوی دیوارها و نرده‌های مدارس از دیگر آیتم های مورد اجرا از تمهیدات شهرداری برای بازگشایی مدارس است.

 

سرویس مدارس یکی از مولفه های ضروری برای کاهش ترافیک در آستانه مهرماه است به طوری که ایمن بودن خودرو، احراز صلاحیت رانندگان و آلاینده نبودن خودروها از لحاظ پاکیزگی هوای تبریز حائز اهمیت است.

اجرای طرح های تشویقی به مناسبت آغاز سال تحصیلی/ از طرح “گشت تلفیقی سرویس مدارس” تا “تسهیلات به رانندگان سرویس مدارس” 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز در گفتگو با شهریار در خصوص  وظایف شهرداری بر اساس آیین نامه و دستور العمل سرویس مدارس می‌گوید: مانند سال‌های گذشته سامانه پایش ناوگان دانش آموزی «سپند» برای ساماندهی سرویس مدارس کشور شروع به فعالیت کرده است. در شهر تبریز هم تا امروز ۲۹ شرکت حمل‌ونقل برای اخذ مجوز سرویس مدارس در این سامانه ثبت نام کرده و پس از بررسی‌های انجام شده و طی کردن روال قانونی برای سرویس‌ مدارس تبریز تاییدیه گرفته‌اند. مدارک و شرایط  ۷ شرکت حمل و نقلی برای سرویس مدارس کلانشهر تبریز نیز در حال بررسی و احراز شرایط قرار دارد.

رحیم قاصدی با بیان اینکه نظارت بر سرویس مدارس سطح شهر با هماهنگی آموزش‌وپرورش، پلیس راهور تبریز و سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز انجام می‌شود، می افزاید: برنامه ریزی جهت راه اندازی گشت تلفیقی نظارت بر سرویس مدارس با مشارکت ارگان های مرتبط انجام شده و در اسرع وقت شروع بکار خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه با حمایت های بی دریغانه شهردار تبریز در راستای ایمن سازی ناوگان تاکسیرانی در سال گذشته، هزار تاکسی نوسازی شده است که می توانند در انتقال دانش آموزان و امر سرویس رسانی به مدارس مشارکت فعالانه داشته باشند، ادامه می دهد: علاوه بر تاکسی ها و خودروهای شخصی که دارای برچسب سرویس مدارس هستند، مالکین ۴۰۰ دستگاه ون نیز در فراخوان سرویس مدارس شرکت کرده و آماده خدمت رسانی به دانش آموزان قرار دارند.

قاصدی در پایان اظهار می کند: در راستای تشویق رانندگان شخصی جهت مشارکت در سرویس مدارس، مقرر شده است رانندگانی که مجوز فعالیت دارند به مانند خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی از مزایایی دریافت لاستیک و روغن موتور با نرخ دولتی و دیگر مزایا و تسهیلات استفاده کنند.

رسیدن مهر ماه همواره در اذهان ایرانی ها با تب و تاب خرید و تهیه لوازم مورد نیاز دانش آموزان قرین شده است. شاید شهرداری ها مستقیما در تامین لوازم التحریر وظایفی بر عهده نداشته باشند اما یکی از رسالت های سازمان میادین تامین اقلام مورد نیاز با کیفیت و قیمت مناسب به شهروندان است.

بر همین اساس شهرداری تبریز با آغاز سال تحصیلی جدید به برپایی نمایشگاه پاییزه با محوریت تامین  لوازم التحریر با قیمت مناسب و همراه تخفیف اقدام کرده است.

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل در این باره می گوید: عرضه لوازم التحریر با کیفیت مطلوب در ۲۰ غرفه شهرداری تبریز جهت استفاده دانش آموزان تبریزی ارائه می شود.

مهدی کیانی ادامه می دهد: این غرفه ها با هدف ترویج  کالای تولید داخل در نقاط مختلف تبریز تا پایان شهریور با نظارت مستقیم سازمان میادین و ساماندهی مشاغل در خدمت شهروندان خواهد بود.

شهرداری تبریز در یک سال گذشته عزم راسخی در رسیدگی به مشکلات جزئی عمرانی مدارس داشته و اقدام به زیباسازی فضای محیطی مدارس با محوریت مناطق کم برخوردار شهر کرده است و در آستانه بازگشایی مدارس تمهیدات ویژه ای برای استقبال از بهار علم اندیشیده است.

همچنین مدیریت شهری اهمیت ویژه به دستگاه تعلیم و تربیت از حیث تربیت نخبگان و آینده سازان شهر دارد از طرف دیگر شهرداری تمهیدات گسترده‌ی برای استقبال از مهرماه و آغاز سال تحصیلی دارد و هماهنگی بین ارگان های خدمت رسان تاثیر بسزایی در برطرف کردن چالش های ترافیکی و غیره در بازگشایی مدارس ایفا می‌کند.