فرماندار رشت در جلسه مدیریت بحران شهرستان، تاکید کرد؛

ضرورت افزایش اطمینان خاطر و آرامش شهروندان

فرماندار رشت با اشاره به ضرورت افزایش اطمینان خاطر و آرامش شهروندان از کارایی دستگاه های امدادی و خدمات رسان در زمان وقوع حوادث، تصریح کرد: تمامی دستگاه ها موظف به تکمیل بانک اطلاعاتی حوزه متبوع خود از امکانات موجود و چگونگی واکنش در برابر مخاطرات در ساعت صفر وقوع، می باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، دکتر حمیدرضا امام پناهی در جلسه مدیریت بحران شهرستان که با دستور ارزیابی آمادگی و ارائه گزارش دستگاه‌های متولی امر خدمات‌رسانی از نحوه واکنش در ساعت صفر وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی برگزار شد، گفت: کشور ما یکی از نقاط حادثه خیز جهان بوده و این مهم لزوم حفظ آمادگی در برابر مخاطراتی مانند زلزله، آتش سوزی، برف و دیگر حوادث از این دست را بیش از پیش ضروری ساخته است.

امام پناهی با اشاره به این موضوع که مدیران دستگاه‌های متولی امر امداد و خدمات رسانی، باید در هر ساعت از شبانه روز، نسبت به امکان حضور سریع در میدان و واکنش مناسب مجموعه متبوع خود در ساعت صفر وقوع مخاطرات اطمینان داشته باشند، اظهار داشت: برای ارائه خدمات به موقع و مطلوب به شهروندان، ضروری است تا کلیه دستگاه ها بانک اطلاعاتی خود از امکانات قابل استفاده، کمبودها و نیازمندی های احتمالی در ساعت صفر وقوع حوادث را بروز رسانی و تکمیل نمایند.

وی با بیان اینکه زمان وقوع بسیاری از حوادث مانند زلزله با علم امروز قابل پیش بینی نمی باشد؛ بر آمادگی ۲۴ ساعته دستگاه ها تاکید و افزود: یکی از مهم ترین موارد در زمان وقوع حوادث؛ کنترل فضای مجازی با هدف جلوگیری از انتشار شایعات بی اساس، پخش اطلاعات نادرست و فراهم آوردن بستر اطلاع‌رسانی دقیق و قابل استناد از طرف مراجع مسئول می باشد.

نماینده عالی دولت در مراکز استان با اشاره به اهمیت تامین نیازهای اولیه مردم در ساعات نخست روی دادن حوادث، اظهار داشت: دستگاه هایی مانند آب، برق، گاز و راهداری اقدامات لازم برای کسب آمادگی در جهت در مدار بهره‌برداری قرار گرفتن سریع خطوط آبرسانی، انتقال برق، شبکه گاز سانی و بازگشایی راه های درون و برون شهری را صورت دهند.

وی امکان راه اندازی اضطراری واحدهای نانوایی و استفاده از سوخت دوم را نیز در برآورده کردن حداقل نیازهای خوراکی پس از وقوع حوادث، با اهمیت دانسته و بر ارتقاء آمادگی واحدهای دوگانه سوز خبازی تاکید کرد.

فرماندار رشت ضمن مهم دانستن آموزش نحوه برخورد جامعه با حوادث و نوع رفتار شهروندان در مواجهه با خطرات، مانور های اخیر در زمینه اسکان اضطراری آسیب دیدگان و آشنایی دانش آموزان با اقدامات در زمان وقوع زلزله را موفق ارزیابی و بر اهمیت استمرار این گونه تمرینات تاکید نمود.