استاندار همدان

عدم امکان ایجاد BRT در همدان

به گزارش شهرداران و ایسنا همدان استاندار همدان اعلام کرد: امکان ایجاد خط ویژه‌ اتوبوس‌های تندرو یا ‌BRT در همدان و جداسازی از سایر خطوط حمل‌ونقل عمومی میسر نیست. علیرضا قاسمی‌فرزاد در جلسه‌ شورای راهبری وضعیت تصادفات استان همدان، افزود: این در حالیست که طرح تراموا برای بهبود وضعیت ترافیک در رینگ دوم و سوم […]

به گزارش شهرداران و ایسنا همدان استاندار همدان اعلام کرد: امکان ایجاد خط ویژه‌ اتوبوس‌های تندرو یا ‌BRT در همدان و جداسازی از سایر خطوط حمل‌ونقل عمومی میسر نیست.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در جلسه‌ شورای راهبری وضعیت تصادفات استان همدان، افزود: این در حالیست که طرح تراموا برای بهبود وضعیت ترافیک در رینگ دوم و سوم و تسهیل در رفت‌وآمد قابل اجراست.براساس گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی استانداری همدان، وی ادامه داد: علل و عواملی که باعث افزایش تصادفات درون‌شهری می‌شود، باید بررسی و آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی لازم برای رفع آن انجام شود.استاندار بیان کرد: ساماندهی پل‌های عابرپیاده و دوربین‌ها باید توسط شهرداری به هر نحو ممکن به نتیجه برسد و فرمانداری موظف است بر این مهم نظارت ویژه داشته باشد.وی با اشاره به اینکه هر نوع حمایتی لازم باشد برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی  و BRT در همدان انجام می‌دهیم، خاطرنشان کرد: سیستم پایش تصویر و ثبت تخلفات به ویژه سامانه‌ سیمفا تقویت شود.

سامانه اتوبوس تندرو (Bus rapid transit به خلاصه BRT) نامش را از سامانه ترابری تندرو گرفته است، که در آن برای ترابری تند وسایل نقلیه عمومی از روش‌ها مختلفی همچون ایجاد روگذر و زیرگذر و خطوط ویژه استفاده می‌گردد. مدت بسیاری است که در جهان برای افزایش سرعت اتوبوس‌های درون‌شهری از روش‌های مختلفی مانند ایجاد مسیرهای ویژه اتوبوس‌رانی یا دادن اولویت به اتوبوس‌ها در گذر از تقاطع‌ها استفاده می‌شود.اما سامانه اتوبوس تندرو تلفیقی و BRT در همدان از همه کارها بالا است. علاوه‌بر آن در این سامانه از امکانات رفاهی دیگری مانند استفاده از کارت اعتباری در پرداخت کرایه به جای ارائه بلیط یا ساخت ایستگاه‌های سرپوشیده ویژه این سامانه و ساخت اتوبوس‌های هماهنگ با این ایستگاه‌ها نیز استفاده گردیده است.در کشورها مختلف اتوبوس‌ها گوناگونی برای استفاده در این سامانه در نظر گرفته می‌شوند. دو گونه عمده این اتوبوس‌ها یکی اتوبوس چند کابینه است (دو یا سه کابینه) که گونه دو کابینه آن در تهران و تبریز استفاده می‌شود و یکی دیگر اتوبوس‌هایی است که به وسیله چرخی مخصوص روی مسیری ویژه راه می‌روند. گونه دوم تنها در کشورهای انگلیس، آلمان و ژاپن استفاده شده است.این سامانه هم انعطاف‌پذیری سامانه ترابری اتوبوسی و هم سرعت و اطمینان مترو را دارا است. به این ترتیب که با وجود ایجاد راه‌های مختلف برای تسریع حرکت اتوبوس‌های این سامانه مانند تونل، زیرگذر، روگذر و مسیر ویژه یا چراغ‌های راهنمایی هوشمند این اتوبوس‌ها با خطر تصادف بسیار کم روبرو هستند؛ و همچنین به علت آنکه می‌توانند از راه‌های عادی نیز استفاده کنند به انعطاف‌پذیری آن‌ها می‌افزاید. میانگین سرعت این سامانه در سطح جهان میان ۱۹ تا ۴۸ کیلومتر در ساعت می‌باشد