لزوم گسترش همکاری شهرداری با دانشگاه ها

شهردار مشهد گغت: تعاملات و همکاری فعلی دانشگاه ها با مدیریت شهری بسیار خوب است و باید این میزان نیز افرایش یابد تا شاهد خیر و برکت آن برای شهر باشیم. به گزارش شهرداران و  پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندر شریف در دیدار با روسای دانشگاه های استان خراسان رضوی اظهار کرد: خوشبختانه […]

شهردار مشهد گغت: تعاملات و همکاری فعلی دانشگاه ها با مدیریت شهری بسیار خوب است و باید این میزان نیز افرایش یابد تا شاهد خیر و برکت آن برای شهر باشیم.

به گزارش شهرداران و  پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندر شریف در دیدار با روسای دانشگاه های استان خراسان رضوی اظهار کرد: خوشبختانه در دوره فعلی، دانشگاه ها ارتباط بسیار خوبی با مدیریت شهری دارند که از این بابت بسیار خرسندیم.

وی افزود: در دوره انقلاب اسلامی وقتی لفظ “جهاد دانشگاهی” مطرح شد، بسیاری از ما متوجه شدیم که بحث علم دانش به نوعی جهاد است و باید به آن توجه ویژه ای کنیم. تاثیر گذاری دانشگاه در موضوعات مختلف جامعه بسیار بیشتر از دیگر ارگان ها است.

شهردار مشهد ادامه داد: همه ابعاد مختلف زندگی مردم در جامعه، با مدیریت شهری گره خورده و وظایف ما بسیار پیچیده تر از دیگر سازمان ها است. به همین دلیل ارتباط شهرداری با دانشگاه باید پررنگ تر از قبل شده و کارها نیز مسئله محور شود.

وی با اشاره به همایش کاربردی حاشیه شهر که آخرسال برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این همایش دارای اهمیت بسیار زیادی است و تاکنون به این صورت منسجم برای حاشیه شهر توسط علم و تجربه برنامه ریزی نشده است. اکنون در حاشیه شهر کارهای بسیار زیادی شده و همچنان با مشکلات زیادی در این حوزه مواجه هستیم و باید به کمک دانشگاه به حل مسئله حاشیه شهر کمک کنیم.قلندرشریف گفت: بحت پژوهشی و علم محوری در مدیریت شهری دیده شده و امیدوارم با همکاری بیشتری دانشگاه ها، این مباحث از قبل پررنگ تر شود و به آن توجه ویژه ای کنیم. مهدی ناصحی عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در جمع روسای دانشگاه ها گفت: شهرداری مشهد با ارائه بیش از ٣٠٠ خدمت روزانه به مردم، شرایط بسیار حساسی دارد و این به غیر از شرایط حساس دیگری مانند نام مشهد در جهان است.وی ادامه داد: با مراجعه به رسانه های بین الملی، متوجه اهمیت نام مشهد می شویم و باید با تدبیر ویژه نسبت به هر اتفاقی در شهر مشهد تصمیم گیری شود. اگر در خدمت های مختلف شهری با دانش روز دنیا تصمیم گیری نشود دچار مشکلات فراوانی می شویم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد اظهارداشت: مشهد مرکز تقاطع علمی جهان اسلام بوده و است و امروز نیز نگاه ویژه ای به ضرورت این امر وجود دارد و باید با اقدامات مشترک با دانشگاه های علمی کشور امور شهر را پیش ببریم.ناصحی افزود: روزانه در شهر مشهد بیش از ٧٠ میلیارد تومان هزینه می شود. این هزینه اعم از هزینه های جاری مانند دستمزد و نظافت، پروژه های عمرانی و دیگر هزینه های شهری است. در حوزه قطار شهری اکنون برای هر کیلومتر بیش از دو هزار میلیارد تومان هزینه می شود و در تمام این موضوعات به کمک دانشگاه و علم نیاز داریم.وی تصریح کرد: راهبرد اصلی شورای شهر سپردن امور و کارها به مردم است. ‌امروزه مردم بیش از پیش در حوزه های فرهنگی وسط میدان عمل هستند و آثار برکات این موضوع نیز در شهر جاری است.حمید علیزاده رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز در این نشست گفت: اساتید دانشگاه ها در حوزه های مختلف شهری باید ایده های خود را در اختیار مدیریت شهری قرار دهند تا از آن ها به نفع مردم استفاده شود.

وی ادامه داد: توسعه شهر مشهد با محوریت حرم مطهر و توجه به حاشیه شهر از اولویت های این دوره شورای شهر بوده و با توجه به اقدامات بسیار کمی که طی سال‌های اخیر در حاشیه شهر صورت گرفته، سعی کرده ایم اعتبارات عمرانی را به سمت حاشیه شهر سوق دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: انتظار ما از دانشگاهیان، ارائه پیشنهادات خلاقانه برای ارائه خدمت بهتر مدیریت شهری به شهروندان مشهد است و امیدوارم که در این زمینه نیز توجه بیشتری صورت گیرد.

همچنین فاطمه سلیمی رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد در جمع روسا و اساتید دانشگاه های استان گفت: در بحث امیدافرینی جوانان و دانشجویان باید نگاه ویژه ای داشته باشیم، همچنین در بحث پایان نامه های دانشجویی آمادگی همکاری با دانشگاه ها را داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون بحث جذب نخبگان در سیستم مدیریت شهری را نداشته ایم و اگر بتوانیم نخبگانی که قصد مهاجرت دارند را حفظ کنیم، کار بسیار ارزشمندی کرده ایم. جمال حسن بارانی معاون برنامه ریزی شهرداری مشهد گفت: نقش مسائل حوزه دانش در مسائل شهری بسیار پررنگ شده و نیاز به ابزارهای حوزه علم روز افزون شده است.

وی ادامه داد: مدل های برنامه ریزی کلانشهر مشهد به سمت تعاملی تغییر یافته و به سمت حل مسئله رفته ایم. همچنین نظام مطالعات شهرداری بازنگری اساسی شده است. ضمن اینکه دفتر خلاقیت و نوآوری شهری در شهرداری مشهد راه اندازی شده است و اگر بتوانیم ظرفیت مورد نیاز را بکار بگیریم شاید بتوانیم زمینه رضایتمندی و رفاه بیشتر شهروندان را فراهم کنیم.
بارانی افزود:مدیریت شهری آمادگی دارد تا در حوزه های مختلف علمی و پژوهی با نگاه دانش محوری همکاری کند و سازوکارهای سازمانی مناسب این حوزه را نیز پیش بینی کرده ایم.مسعود میرزایی شهرابی سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد هم در این نشست گفت: مجموعه دانشگاه فردوسی با تمام توان در حوزه مسئله یابی، حل مسائل، تحقق دانشگاه نسل چهارم و دانشگاه تمدن ساز که قرار است مردم سالاری دانشی را در نظر بگیرد، در خدمت مدیریت شهری است.

همچنین محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهارداشت: مجموعه دانشگاه آزاد با پتانسیل ١٧ واحد و مرکز در سطح شهر و با حضور بیش از هزار نفر از اساتید و هیات علمی در خدمت مدیریت شهری بوده و در آینده نیز خواهد بود.

وی افزود: مشوق های بسیار خوبی توسط دانشگاه برای حل مسائل مختلف در نظر گرفته شده است که نشان از این موضوع دارد. این مشوق ها باعث شده بیش از ٧٠ درصد مشکلات حوزه های مورد هدف، در مسیر حل قرار گیرد.