کاشت ۳۱۳ نهال در بهستان باغ رضوان به دست مردم در شهر اصفهان

همزمان با نیمه شعبان و ولادت امام زمان (عج) و به بهانه روز درختکاری، ویژه‌برنامه «درختِ یاری» به همت سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان برگزار و 313 نهال بِه، به دست مردم کاشته شد.

به گزارش شهرداران، به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در توضیح این برنامه عنوان کرد: در اجرای این ویژه‌برنامه، کاشت ۳۱۳ درخت همزمان با میلاد حضرت مهدی (عج) به تعداد یاران حضرت و بیاد درگذشتگان، به دست خانواده‌های آنها غرس شد.

او افزود: در انتخاب نوع درخت مواردی مانند آب‌وهوا، اقلیم و خاک را در نظر گرفتیم و ازآنجایی‌که در باغ رضوان زیتونستان، توتستان و انارستان داریم، این زمین را به کاشت درخت بِه اختصاص دادیم.

حاجیان افزود: اطلاع‌رسانی این برنامه از طرق مختلف از جمله ارسال پیامک برای خانواده‌هایی که در ۶ ماهه اخیر عزیز از دست‌رفته‌ای را در این محل به خاک سپرده‌اند به همراه تبلیغات در فضای مجازی و بسترهای دیگر انجام شد و علی‌رغم بارندگی و سرما شاهد استقبال خوبی از سوی مردم بودیم.

حاجیان تصریح کرد: این تأکید وجود داشت افرادی در این برنامه حضور داشته باشند که عزیز ازدست‌رفته‌ای را در این محل به خاک سپرده‌اند و با دریافت یک کد و نصب تابلویی در کنار درختشان بتوانند آن را پیدا کنند؛ در واقع هدف این بود ارتباط و الفتی بین متوفیان و درختان کاشته شده برقرار شود.

او افزود: به جز درختان زیتون که نگاه اقتصادی به آن وجود دارد، مابقی درختان مثمر این مکان برای استفاده عموم مردم است و هرکسی می‌تواند از میوه آن استفاده کنند تا خیر و برکتش به همه از جمله متوفیان برسد.

مدیرعامل سازمان آرامستان بیان کرد: برنامه داریم که درختکاری و توسعه فضای سبز بین قطعات را نیز با ارتباط و همکاری مردم انجام دهیم؛ اما چون تعداد آن بالاست در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای آن به بهترین شیوه هستیم، همچنین در نظر داریم ویژه‌برنامه درخت یاری را در سال آینده در ابعاد گسترده‌تری اجرا کنیم.

اجرای ایده درختکاری سازمان آرامستان‌ها توسط نهادهای دیگر

در ادامه این برنامه فرماندار اصفهان نیز اظهار کرد: درختکاری در روز نیمه شعبان و میلاد حضرت ولیعصر ابتکار بسیار خوب سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان است که امیدواریم چنین اقداماتی فرهنگ‌سازی شده و توسط نهادهای دیگر شهر صورت گیرد.

محمدعلی احمدی افزود: طرح درختکاری به دست مردم و به یاد اموات در این روز بارانی اقدام جالبی بود و اینکه مردم خودشان در کاشت نهال و در ادامه سر زدن و نگهداری از آن مشارکت داشته باشند نیز بسیار پسندیده است، چرا که درخت موجود قابل‌احترامی است که در احکام دینی نیز توجه به آن توصیه شده است.

اهمیت اقدامات فرهنگی در مسیر یاد معاد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز ضمن حضور در این مراسم اظهار کرد: درختکاری از توصیه و تأکیداتی است که وجود دارد و علاوه بر اینکه درختکاری ریشه دینی و ثواب ساری و جاری دارد، در قانون اساسی ما حفظ محیط‌زیست اصلی است که کاشت درختان می‌تواند به تحقق آن و در ادامه هوای پاک منجر شود.

منوچهر مهروی پور افزود: امروز به یاد شهدای دفاع مقدس، امنیت، حرم و سلامت درخت غرس شد که اتفاق بسیار زیبایی بود و می‌شود این اقدامات ویژه را در اماکن دیگری نیز انجام داد چرا که بر اساس شعار دولت که به کاشت یک میلیارد نهال در کشور اشاره داشته است، با کاشت سه درخت توسط هر هم‌وطن می‌توان این موضوع را محقق کرد.

مهروی پور بیان داشت: در بودجه امسال که نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان تصویب شد و ابعاد مختلف و رویکردهای گوناگونی داشت به مباحث زیست‌محیطی و حرکت به سمت هوای پاک و سالم توجه ویژه‌ای شد و نزدیک به یک‌چهارم آن را به این موضوع اختصاص دادیم که در این راستا سازمان آرامستان‌ها یکی از بخش‌هایی است که اقدامات ویژه‌ای در این مسیر داشته و در اجرای برنامه‌های خود خوش درخشیده است.