بازدید شهردار یزد از پروژه های عمرانی

بازدید از پروژه های عمرانی

به گزارش شهرداران  ابوالقاسم محی الدینی شهردار یزد، امیر شاکری معاون مالی و اقتصادی شهرداری، محمد صفدرپور رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری، سید علیرضا رسولی مدیر منطقه یک، مظاهر طیبی مدیر منطقه سه شهرداری، حمید دهقان مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری و حامد سلطانی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری از پروژه های عمرانی در دست اقدام شهرداری یزد در سطح شهر شامل اصلاح هندسی میدان امام علی(ع)، عملیات عمرانی احداث شهرک چوپ و بوستان محیطی کویر (اکوپارک) بازدید کردند و از روند پیشرفت فیزیکی پروژه ها قرار گرفتند.

گفتنی است؛ اصلاح هندسی و تعریض میدان امام علی(ع) با زیرسازی و آسفالت ۴ هزار مترمربع، جدول گذاری حدود یکهزار متر طول، اجرای موارد ایمنی و گاردریل حدود ۳۰۰ متر و هزینه ای بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال در حال اجراست.

همچنین عملیات عمرانی احداث شهرک ۵۳ هکتاری چوب که ۲۹ هکتار آن آماده شده است و مابقی در حال آماده سازی است.و بوستان محیطی کویر با ۱۵۰ هکتار وسعت و با هزینه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال با ساخت سکو، مسیرهای تردد، ساخت پارکینگ، روشنایی، فضای سبز و ساخت سردر در دست اقدام است.​​​​​​​

پروژه عمرانی خدماتی حرفه‌ای است که از روش‌های تخصصی مدیریت پروژه برای برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت یک پروژه از ابتدا تا انتها استفاده می‌کند. این واژه معادل انگلیسی Construction project است که در فارسی پروژه ساخت ترجمه می‌شود.واژه عمران به معنای آبادانی و سازندگی است لذا هر پروژه‌ای که شامل ساخت و ساز و آبادی باشد را میتوان یک پروژه عمرانی تلقی کرد. پروژه‌های عمرانی شامل گستره وسیعی از پروژه‌های ساخت و ساز بوده و شامل پروژه‌های مسکونی تا انواع پروژه‌های راه سازی، سد سازی و … می‌شود. شروع هر پروژه عمرانی نیز مانند سایر پروژه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای رسیدن به نتیجه مطلوب است. اگر همه جوانب کار و هدف نهایی مورد بررسی دقیق و لازم قرار نگیرند می‌تواند منجر به عدم موفقیت و شکست پروژه منتهی شود.هر پروژه عمرانی از سه عامل کارفرما، پیمانکار و پروژه تشکیل می‌شود. در بسیاری از قراردادهای مربوط به پروژه‌های ساخت نیز از روش سه عاملی استفاده می‌شود که در آن کارفرما، پیمانکار و مشاور نقش‌آفرینی می‌کنند. در مجموع پروژه‌های عمرانی در مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. بنابراین در مقاله حاضر به تشریح و مفهوم‌سازی پروژه عمرانی پرداخته شده است.