برنامه ریزی مدون در حوزه هوشمندسازی حمل و نقل عمومی

دکتر مهدی نصیری، نائب رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر با گرامیداشت هفته حمل و نقل از این که نیمی از افتتاحیه­ها در 26 آذر ماه مربوط به تصمیمات کمیسیون هوشمندسازی بود ابراز رضایت نمود.

به گفته عضو شورای شهر شیراز این تصمیمات در راستای هوشمند­سازی حوزه حمل و نقل از جمله حمل و نقل اتوبوس و در دو رویکرد انجام شده است؛ وی گفت: اولین رویکرد این است که شهروندان بتوانند به صورت برخط وضعیت اتوبوس­های سطح شهر را رصد کنند و از وسایل حمل و نقل استفاده بهتری کنند و دوم این­که سازمان حمل و نقل مسافر بتواند بر فعالیت رانندگان عزیز نظارت بهتری داشته باشد که این امر باعث افزایش بهره­وری، حضور به موقع، سرعت مناسب و ممنوعیت توقف در خارج از ایستگاه‌ها و توقف بیش از حد در مبدا و مقصد خواهد بود.

نائب رئیس کمیسیون هوشمندسازی در ادامه به پارکینگ­های هوشمند که برای اولین بار در سطح کشور انجام شده اشاره کرد و افزود: در بحث پارکینگ­های هوشمند علاوه بر این­که شهروندان عزیز از داخل منزل امکان رزرو پارکینگ را دارند، می­توانند موقعیتی را که در آن پارک را انجام شود انتخاب نمایند که علاوه بر آن با نظارت تصویری پارکینگ ها امنیت ارتقا یافته است.

نصیری ضمن قدردانی از سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری گفت : شروع هوشمندسازی تاکسی­ها با پرداخت کرایه از طریق QR کد­ها اتفاق مهم دیگری است که امیدواریم این مهم در حوزه سامانه مدیریت تاکسی­ها ادامه پیدا کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از نطق خود به بحث ارزیابی و شایسته سالاری در انتصابات مدیران شهرداری اشاره کرد و گفت: در ماه اخیر شهرداری شیراز بحث کانون ارزیابی ایرانیان را مشخص کرده است که کانون میزان توانمندی افراد و کارکنان شهرداری برای مدیریت و سطح مدیریت­شان را تشخیص می­دهد.

وی افزود : این موضوع در سازمان­های مشابه در سطح کشور چند سال است که دارد انجام می­شود و در ماه گذشته حدود ۱۶۰ نفر از کارکنان شهرداری شیراز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نصیری ابراز امیدواری نمود که شهردار کلان­شهر شیراز در انتصابات خود به نتیجه این کانون ارزیابی که یک روش استاندارد بین المللی است توجه کنند تا با شایسته سالاری در انتصابات شاهد پیشرفت شهرداری شیراز باشیم.