نشست تخصصی؛ به سوی مدیریت شهری پژوهش‌پایه

نشست تخصصی "به سوی مدیریت شهری پژوهش‌پایه" با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و به همت مرکز پژوهش‌های این شورا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تبریز، نشست تخصصی “به سوی مدیریت شهری پژوهش‌پایه” به مناسب هفته پژوهش و به همت مرکز پژوهش‌های این شورا در سالن جلسات شهرداری تبریز برگزار شد.

روح‌اله رشیدی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این نشست اظهار داشت: هر چه زمان پیش می‌رود و با شهر بیشتر آشنا می‌شویم، به ضرورت پژوهش، مطالعه و آگاهی از آنچه که در حال رخ دادن است، بیشتر واقف می‌شویم.

وی افزود: در فقدان پژوهش شاهد آسیب‌های متعدد و خسران‌های متکثری در شهر هستیم که امیدواریم با بهای واقعی دادن مدیریت شهری به امر پژوهش شاهد کاهش این آثار منفی و در وضعیت متعالی‌تر، شاهد ارتقای کیفیت کارها و در نهایت افزایش رضایت‌مندی مردم و پس از آن تحقق مدیریت شهری مطلوب که به عدالت شهری منجر می‌شود، باشیم.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این نشست تخصصی اظهار داشت: خیلی خوشحال هستم که از برکات پژوهش، برنامه‌ریزی مرکز پژوهش‌ها و رئیس فرهیخته این مرکز، دکتر رشیدی، امروز شاهد حضور دانشگاهیان در مجموعه مدیریت شهری تبریز هستم.

وی افزود: در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز که جزو دغدغه‌های چندین ساله مدیریت شهری و شهر تبریز بود، از ابتدا نقشه راهی تبیین شد که این ارتباط به نفع دانشگاه، شهر و مردم شهر، ایجاد و تقویت شده و تداوم داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: ذهنیتی که قبلا وجود داشت، این بود که متخصصان حوزه برنامه‌ریزی شهری باید حرف اول و آخر را در خصوص مسائل شهری بزنند اما در ادامه، جامعیت مسائل شهری نشان داد باید همه تخصص‌ها گرد هم آمده و فضا برای ایفای نقش آن‌ها فراهم شود. بر همین اساس از مرکز پژوهش‌های شورا قدردانی می‌کنم که فضای مناسبی برای پرداخت به مسائل مختلف را در این نشست تخصصی فراهم کردند.

بابایی اقدم خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم که در تبیین وضع موجود، تحلیل، ارائه طرح و چاره‌جویی به همراه کارهای عملی، ناگزیر از استفاده از تجربیات پژوهشگران هستیم. برای مثال در مدیریت و دفع زباله ها و پسماندهای شهری تبریز، با استفاده از پژوهش و تجربیات پژوهشگران، بسیاری از مشکلات که به دلایل مختلف برای عموم هم ملموس نیست، قابل حل است.

وی افزود: موضوع دیگر هم لزوم ایجاد فضای مناسب برای آشنایی دانشجویان با فضای اجرایی است تا بعد از اتمام تحصیل بتوانند عملکرد بهتری داشته باشد. یادگیری واقعی دانشجویان ما در دانشگاه‌ها، حضور در مراکز اجرایی است. از مراکز دانشگاهی نیز این انتظار را داریم که این روند را تسهیل کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در پایان گفت: جا دارد که در بودجه مصوب سالانه، ردیف‌هایی را برای احصاء مسائل و مشکلات شهری در قالب طرح‌های پژوهشی پیش‌بینی نموده و برای تحقق آن تلاش کنیم.

در ادامه این جلسه، محمد عباسزاده، استاد گروه اجتماعی دانشگاه تبریز توضیحاتی در خصوص خشونت های اجتماعی و مسئولیتهای مدیریت شهری ارائه کرد.

دومین محور این نشست تخصصی در خصوص ایمنی ترافیک شهری بود که با ارائه توضیحات و مباحثی توسط همایون صادقی، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث ترافیکی ارائه شد.

ایرج تیموری و هادی حکیمی، اساتید گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز نیز در ادامه به ترتیب توضیحاتی در خصوص هوشمندسازی فرآیند جمع آوری پسماند و تجربیات موفق جهانی در حوزه ساماندهی حاشیه نشینی به عنوان محورهای سوم و چهارم این نشست تخصصی ارائه کردند.

لازم به ذکر است، این نشست با حضور روح اله رشیدی، فریدون بابایی اقدم، احد صادقی و روح الله دهقان نژاد به همراه مدیران شهرداری، اساتید دانشگاهی و دانشجویان رشته‌های مختلف برگزار شد.