مهمترین طرح آبرسانی لردگان در دولت سیزدهم کلید خورد

فرماندار لردگان با اشاره به خشکسالي چشمه‌ها و نبود آب شرب پايدار در برخي از روستاهاي شهرستان، گفت: براي تامين آب پايدار در اين شهرستان، مهمترين طرح آبرساني در دولت سيزدهم کليد خورد و روند اجرايي آن آغاز شده است.

رضا بابامیر ساطحی اظهار کرد: چند رودخانه‌ از کنار لردگان عبور می‌کند اما ۱۲۰ روستا در شهرستان آب ندارد و حتی در زمستان نیز بیش از ۵۰ روستا در این منطقه با تانکر آبرسانی می‌شود و آب پایدار برای وجود ندارد چرا که به دلیل خشکسالی، چشمه‌ها آب این روستاها خشک شد.

وی یادآور شد: امسال اجرای بزرگترین طرح آبرسانی در شهرستان لردگان از منطقه آتشگاه آغاز شد و برای اجرای این طرح ۱۲۰ لیتر آب بر ثانیه از رودخانه خرسان برداشت می‌شود تا آب پایدار شهر سردشت و ۵۳ روستای را تامین کند که قرارداد آن با قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن(ع) منعقد و ۴۲۰ میلیارد تومان برای آبرسانی لردگان در نظر گرفته شده است.

بابامیری یادآور شد: در گذشته برای آبرسانی به روستاها از آب‌های پایدار استفاده نشد که دستگاه‌های متولی تامین آب پایدار در شهرستان هستند.

وی یادآور شد: احداث پُل زیرگذر و روگذر لردگان، آغاز عملیات اجرایی ساخت آزادراه لردگان به ایذه خوزستان، اجرای پُمپاژ آب آتشگاه به سردشت به‌منظور تامین آب آشامیدنی برای اهالی یک شهر و ۵۳ روستا، گازرسانی به روستاهای پُشتکوه میلاس و پُشتکوه سردشت، تکمیل فرهنگسرا و ورزشگاه کارگران لردگان، تصویب احداث ورزشگاه ۱۵ هزار نفری، مصوب شدن راه‌اندازی دانشکده پرستاری، تخصیص ۱۷۰ میلیارد ریال به شهرداری لردگان از محل اعتبارات در اختیار نماینده مجلس برای آسفالت خیابان‌ها و معبرهای شهر، پایان حفر تونل چارطاق به‌طول ۷۵۰ متر و تلاش برای لاینینگ و راه‌اندازی نهایی این طرح از مهم‌ترین طرح‌های شاخص شهرستان لردگان در مدت فعالیت دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.

به گفته وی، براساس آمار مرکز بهداشت، شهرستان لردگان قبل از انتزاع بخش فلارد و ارتقای آن به شهرستان ۱۸۰ هزار نفر جمعیت داشت که ۶۸ درصد آن در ۲۹۵ روستا و ۳۲ درصد در شهرها ساکن هستند.

وی با اشاره به رتبه نخست شهرستان لردگان از نظر تعداد روستاها و جمعیت روستایی در چهارمحال و بختیاری افزود: این شهرستان با استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان هم‌مرز است.

بابامیر به تردد روزانه ۷۵ هزار دستگاه انواع خودرو از جاده‌های راهبردی (استراتژیک) شهرستان لردگان اشاره و تصریح کرد: از این تعداد روزانه ۴۵ هزار دستگاه خودرو از جاده لردگان به خوزستان و ۳۰ هزار دستگاه خودرو از جاده لردگان به بوشهر تردد می‌کنند.

وی شهرستان لردگان را داری اقلیم‌های گرمسیری و سردسیری دانست و یادآور شد: ۸۷ درصد مساحت این شهرستان جنگل و مرتع است و رودخانه خرسان که از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد به‌همراه رودخانه ارمند (کره‌بس) از این شهرستان عبور می‌کند.

فرماندار لردگان با اشاره به خدمات دولت‌های مختلف به‌ویژه دولت سیزدهم در این شهرستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به حوزه‌های آموزشی، ورزشی، زیرساخت، راه‌های ارتباطی، کشاورزی، دامپروری، گردشگری و بخش‌های دیگر شهرستان لردگان شد.

وی سرانه فضای ورزشی شهرستان لردگان را ۹ سانتیمتر مربع دانست و گفت: این سرانه در چهارمحال و بختیاری یک مترمربع به‌ازای هر نفر است.

بابامیر تاکید کرد: هم‌اکنون چند سالن ورزشی و چمن‌های مصنوعی برای شهرستان لردگان پیش‌بینی شده که ۶ مورد آن همزمان با ۶ ماه اخیر در مدرسه‌های این شهرستان احداث و بهره‌برداری شده و در اختیار دانش‌آموزان و سایر افراد قرار گرفته است.

وی با اشاره به تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی شهرستان لردگان در دولت سیزدهم افزود: فرهنگسرای لردگان پس از ۱۸ سال بلاتکلیفی در دهه فجر انقلاب اسلامی سال‌جاری بهره‌برداری می‌شود.

فرماندار لردگان تصریح کرد: این شهرستان با ۲.۷ درصد زاد و ولد رتبه نخست فرزندآوری در چهارمحال و بختیاری را دارد.

وی یادآور شد: شهرستان لردگان پس از انتزاع بخش فلارد و ارتقای آن به شهرستان هم‌اکنون ۳۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد اما سرانه فضای آموزشی این شهرستان پائین و ظرفیت هر کلاس ۴۰ نفر و غیراستاندارد است.

بابامیر اظهار داشت: به‌همین منظور تلاش شده به همت خیران نیک‌اندیش و با کمک‌های دولت سیزدهم بتوان مدارس جدیدی در شهرستان لردگان احداث و افتتاح شود که در همین راستا همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی سال‌جاری ۶۵ مدرسه در این شهرستان افتتاح می‌شود.

وی گفت: در حوزه آموزشی شهرستان لردگان هم‌اکنون چهار هزار و ۵۰۰ دانشچو در دانشگاه‌های این شهرستان مشغول به تحصیل هستند و برابر همین تعداد خارج از شهرستان و در نقاط دیگر استان و کشور در حال سپری کردن تحصیلات تکمیلی هستند.

فرماندار لردگان به پذیرش دانشجو از استان‌های هم‌جوار در دانشگاه‌های این شهرستان اشاره و تاکید کرد: این در حالی است که دانشگاه‌های این شهرستان هنوز زمین مناسب برای احداث ساختمان نداشته‌اند

وی افزود: در همین راستا سه هزار متر مربع برای دانشگاه علمی و کاربردی خریداری شده است که دهه فجر انقلاب اسلامی سال‌جاری عملیات اجرایی احداث آن آغاز می‌شود و به‌دنبال خرید زمین برای دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان هستیم

بابامیر به وجود بیشترین راه‌های چهارمحال و بختیاری در شهرستان لردگان اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های ارتباطی در این شهرستان شوسه و خاکی و بقیه دارای آسفالت‌های قدیمی است.

وی هزینه هر کیلومتر آسفالت بدون زیرساخت را ۱۰ میلیارد ریال دانست و یادآور شد: با توجه به تورم، اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی و کمبود اعتبارات اما در دولت سیزدهم بیشتر روستاهای این شهرستان با یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار زیرسازی و آسفالت شد.