مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان تشریح کرد:

مدیریت ۳ چالش ترافیک شهری، میراث فرهنگی و جابجایی تأسیسات در احداث خط ۲ مترو اصفهان

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان ضمن تشریح روند فعالیت این سازمان در خصوص احداث خط 2 مترو گفت: 3 چالش مهم ترافیک شهری، میراث فرهنگی و جابجایی تأسیسات در احداث خط 2 مترو مدیریت و ساماندهی شده است.

به گزارش شهرداران، مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان ضمن تشریح روند فعالیت این سازمان در خصوص احداث خط ۲ مترو گفت: ۳ چالش ترافیک شهری، میراث فرهنگی و جابجایی تأسیسات در احداث خط ۲ مترو مدیریت و ساماندهی شده است.

محسن واعظی‌فر در این باره گفت: خط ۲ مترو، غرب اصفهان را در میدان شهدای خمینی‌شهر به شرق و شمال شرق اصفهان در شهرک امام حسین (ع) و حرم حضرت زینب (س) متصل می‌کند. طول این مسیر حدود ۲۴.۷ کیلومتر است و ۲۳ ایستگاه دارد. از این مسیر ۱۴.۷ کیلومتر در اولویت اجرا قرار دارد یعنی از ایستگاه کهندژ تا دارک، که ۱۶ ایستگاه را شامل می‌شود.

او با بیان اینکه عملیات اجرایی این بخش از مسیر از اواخر سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفته است، افزود: عملیات اجرایی سازه ۱۶ ایستگاه نیز شروع شده و هر کدام دارای پیشرفت متفاوتی است.

او ادامه داد: در تونل مسیر نیز عملیات اجرایی، از اوایل سال ۱۳۹۶ شروع شده و ۳ دستگاه حفار مکانیزه (تی‌بی‌ام) در حال انجام حفاری در دو جبهه کاری هستند. به این صورت که دو دستگاه به قطر حفاری ۷.۵ متر در شرق و شمال حرکت می‌کنند و تا ایستگاه ابن‌سینا می‌آیند و یک دستگاه با قطر ۹.۴ متر از غرب حرکت را شروع کرده است. عملیات در جبهه غربی خط، از سال ۱۳۹۸ و عملیات بخش شرقی از سال ۱۳۹۶شروع شده است.

او درخصوص ساخت و ساز و اصول فنی عملیات چه تفاوت‌هایی میان خط یک و ۲ اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های عمده میان دو خط این است که در خط یک، دستگاه حفار مکانیزه حفاری را انجام می‌داد و بعد ایستگاه ساخته می‌شد، به این معنی که ابتدا تونل عبور می‌کرد و سپس باید تونل را تخریب می‌کردیم و بعد ایستگاه را می‌ساختیم که هم از لحاظ آب بندی و هم هزینه‌ها با مشکل مواجه می‌شدیم. اما در خط دو ابتدا ایستگاه‌ها را می‌سازیم و بعد دستگاه وارد می‌شود. ساخت ایستگاه‌ها برای ورود دستگار حفار، برنامه‌ریزی فشرده و سختی می‌خواست؛ اما در این صورت هزینه ساخت تونل و هزینه تخریب سگمنت‌ها کاهش یافته و هم فرصتی فراهم شده که وقتی تی‌بی‌ام وارد می‌شود، اورهال نیز انجام و سپس از آنجا خارج شود.

واعظی فر یک تفاوت دیگر در ساخت خط یک و ۲ مترو را در روش اجرای ایستگاه‌ها دانست و ادامه داد: ایستگاه‌های مترو در خط ۲ با ترافیک شهری، میراث فرهنگی و جابجایی تأسیسات مواجه هستند که برای ما چالش ساز است، بنابراین تصمیم گرفتیم ایستگاه‌هایی که در بافت تاریخی و محورهای شلوغ شهر هستند را با شمع و ریب احداث کنیم.

او با تأکید بر اینکه برای محافظت از میراث فرهنگی و بافت تاریخی و جابجایی تأسیسات شهری در کمترین حد ممکن تلاش شده است، خاطرنشان کرد: برای آغاز روند ایجاد ایستگاه‌های بافت‌های تاریخی نیز ابتدا با هماهنگی میراث فرهنگی اقدام می‌کردیم که گزارش به اداره کل میراث فرهنگی می‌رفت و بعد از تأیید، عملیات خاکبرداری با نظارت نماینده آن‌ها انجام می‌شد. در خط یک نیز این روند را برای ایستگاه انقلاب و میدان امام حسین (ع) داشتیم.